• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyvert til pilot?

gilberg

Rocketeer
Hei!

Jeg studerer data for øyeblikket, men idet utdannelsen min er over ønsker jeg å utdanne meg som trafikkflyger.

Da jeg sjekket rundt på nettet etter relevante jobber innen luftfart, kom jeg over at SAS ønsker å rekruttere kabinpersonale - såkalte superreserver som er på flyplassen i løpet av 1 time og 40 minutter - som var glimrende hvis en var student.

Jeg lurer da på om det kunne være en fordel når en senere skal forsøke den tøffe veien å bli pilot, å ha på papiret at man har jobbet i kabinen?
Eller er det kanskje like bra å ha jobbet hos bakkemannskapet, som jeg spurte etter her i en tidligere tråd?:lightbulb
 
Mer eller mindre ett fett..
Selvsagt kan det jo kanskje ha noe å si, det er alltid positivt at en har vært innom luftfarten fra før, og vet hvor hektisk det kan være, osv.
Men vil ikke si at en ting er bedre enn den andre..
 
Det er riktig som RRL sier. Men en fot innenfor, uansett hvor i bolaget det er, kan vaere tungen paa vektskaalen ... hvor den foten er er mindre viktig.
 
Ja, det er sant som dere sier. Er nok viktigere å ha vært innom slik at en er forberedt på hvordan ting kan være.

Hvor foten har vært er nok mindre relevant. Tror uansett hvor man har jobbet på en flyplass, så er nok det ganske relevanti motsetning til å aldri ha vært innom luftfart.
 
Enig med de andre her: så lenge du har litt erfaring innenfor bransjen er dette bra. Spiller mindre rolle hvor i bransjen du har jobbet før du blir pilot. MEN det vil jo gi deg et innblikk i hverdagen til en trafikkflyger. Du får litt erfaring med arbeidstid, livet på jobb osv. Generelt hvordan denne arbeidsdagen er. Det blir litt egen livsstil utav det. Men det kan anbefales:)
 
En annen ting man må tenke på, er at dersom man kommer inn i bransjen før man starter på pilot-utdanning, så burde det gå greit å gå tilbake til en deltidsstilling mens man gjør ferdig ATPL-teori, venter på oppflyging, MCC-kurs, intervjuer osv. Penger i kassa og mulighet for å knytte kontakter.
Jeg hadde gått for kabinjobben, kjenner 3 stk som har CPL og jobber/har jobbet i kabinen.
 
Jeg har tenkt å starte på PPL nå og jobber som stuer. Sikkert en fin kombinasjon og da har jeg jo erfaring fra luftfarten.
 
Back
Top