Flytur en herlig høstdag!

alx

Newcomer
Flytur en herlig høstdag!

Hallo!

Det herlige høstværet vi har hatt på sørvestlandet idag måtte benyttes til noe fornuftig. Jeg bestemte meg for å fly en navtur fra Sola til Kjevik. Sammen med meg på turen hadde jeg PPL elev Veronica. Dagens maskin var LN-JAL, en Piper Archer III.

Planen var å ta av så tidlig som mulig, men på grunn av tåke på Kjevik imorges måtte turen utsettes til formiddagen. Vi tok av fra Sola 11:35 lokal tid og landet på Kjevik 1 time og 10 minutter senere. På tur nedover la vi turen inn i landet, og på tur hjemover fløy vi langs kysten. Været var fantastisk, ikke et vindpust og 100% turbulens fritt. Utrolige forhold! :) Nok snakk, her kommer bildene som ble knipset. Håper det faller i smak!

Nøkkel til en vellykket navtur er god planlegging. Her måles tid og distanse til hvert sjekkpunkt.
P1020507.jpg

Kjevik var dagens mål!
P1020505.jpg

Vi har fuelet og alt er klappet og klart. Her kan litt av panelet i JAL ses.
P1020509.jpg

Vi har fått igang motor og er i ferd med å starte run-up
P1020510.jpg

Dessverre ingen bilder fra take off da konsentrasjonen må rettes andre plasser enn til kameraet. Som dere ser så var været upåklagelig!
P1020513.jpg

Fartøysjef og litt av "overhead panel" Kjempekjekt med knapper i taket!!! :)
P1020515.jpg

CAVOK er en fin ting :)
P1020519.jpg

Legg merke til disen/tåken som legger seg i bunnen av dalen. Skikkelig trolsk stemmning!
P1020522.jpg

Et bilde som litt om stemningen på turen. Utrolig flott å se på! Det eneste negative med disen som la seg enkelte plasser var at den la seg over noen av punktene vi hadde valgt å bruke som sjekkpunkt! Det ble dermed en nokså stor utfordring å finne sjekkpunktet! :)
P1020525.jpg

Bilde tatt ca rett over Flekkefjord
P1020530.jpg

Den sørlandske skjærgården møter oss. Meget idyllisk!
P1020533.jpg

Litt kult lys på dette bildet. Kan nesten se ut som at det er natt ;)
P1020535.jpg

Vi nærmer oss Kjevik med stormskritt. Vi ligger her på downwind for bane 22. Måtte gjør en 360 pga av en KLM maskin som skulle avgårde før oss
P1020546.jpg

Landing på ENCN
P1020549.jpg

Taxer inn Bravo til stand 31
P1020550.jpg

Første gang jeg ser BMI faktisk. Første gang jeg ser denne flytypen også :) 2 fluer i en smekk :)
P1020559.jpg

ENCN tårn. Hyggelig flygeleder på jobb idag
P1020568.jpg

BMI taxer inn til parkering
P1020569.jpg

På tilbaketuren var det blitt endel mer skyer. Vi lå her i ca 2000 fot tror jeg og fløy i sikk sakk mellom skyene. Kanonkjekt!! :)
P1020572.jpg

Fartøysjefen koser seg stort!
P1020578.jpg

Kanskje ikke helt i henhold til VFR men vi hadde fri sikt til bakken hele veien og var hele veien klar over hvor vi var.
P1020583.jpg

Vingen på Piperen.
P1020585.jpg

Når vi nærmet oss Sola ble vi møt av et utrolig flott syn. 3 bilder følger som viser akkurat hva vi så. Utrolig tøft med sollys gjennom skyene!
P1020586.jpg

P1020587.jpg

P1020588.jpg

Final for RWY 18 på Sola
P1020595.jpg

Liten "mygg" som står å venter på at vi skal lande.
P1020597.jpg

Det var det hele! Håper det var verdt titten! Alltid kjekt med en kommentar eller to

mvh

Aleksander

Re: Flytur en herlig høstdag!

Flott. Kjempebra rapport :up: Så ut som en fin tur også :)

Knallbra bilder. :up:

Ser ut til at det var en flott tur. :)

Jeg for tårer i mine øyer -meget bra serie.

MADMAN - kom på banen - vi må ha en solskinstur i midten av november !!

Jan

Originally posted by ATC-flyradar

Jan

Ta en tur til Sola? ;)

Originally posted by Madman

Originally posted by ATC-flyradar

Jan

Ta en tur til Sola? ;)

Det er bare rett fram :cool:

Vi må ha med oss noen besøk påflyplasser også ! - Hva har vi i mellom OSL og SOLA ??

Jeg skal lage en flightplan - Frode

Jan

Sinnsykt bra bilder Aleksander. Sinnsykt fine tur sikkert, bad eg måtte jobba. :(

Takker for meget hyggelige kommentarer folkens :) Det var en kanonfin tur!

Flott!

Får se om jag har tur med vädret inför min checkride i morgon!

Knallbilder!!! Og så heldig med været da gitt...

Artig å se det bildet fra Kjevik. Gikk da på LTS på begynnelsen av 80-tallet, så den plassen der kjenner jeg godt..:D

Så til et av de første bildene: Hvor har du lært å markere flyruten på kartet med svart, bred tusj da du..?:old ;)

LN-SSL, har vel egentlig ikke lært det noen plass. Tenkte selv at det kunne være smart å legge kontaktpapir på kartet og markere ruten med white board tusj. Det funker meget bra! Eneste som er litt dumt er at hvis du er litt svett på fingrene og kommer borti tusjlinjen på kartet så forsvinner den ;)

Aleksander

Back