• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flytekniker?

GFL

ScanFlyer Gold
Hei!

Finnes det noen skoler/universitet i Europa hvor mange kan utdanne seg til flytekniker? Virker som her i Norge, må man ha elektro fra VGS, men i USA så ligger dette mer til Universitet?
 
VG1 Elektro
VG2 Flyfag
VG3 Flyfag

75% eller mer, på samtlige eksamener og 300 timer på opprativt materiell. Så kan du søke om AML:)
 
For å bli flytekniker må du først ha flymek. fagbrev. Det kreves yrkesskole flymek. pluss læretid på godkjent verksted. Deretter kan du tenke på tekn. sertifikat. Dette kandu få gjennom det selskapet du jobber i eller du kan ta det som privatist, men uansett må du ta alle tester for Tilsynet. Billigst og enklest gjennom et selskap. Vet ikke hvordan det blir med validering av utenlandske papirer.
 
Ta utdannelsen i forsvaret!
Alt du trenger er generell studiekompetanse, og utdannelsen er lagt opp fra skrætsj. Ingen mekanisk erfaring trengs.
3(?) års utdanning + 2 pliktår. Sersjantlønn under utdannelse og garantert jobb etter fullført utdannelsen. :)
 
Jeg tok 2-åring teknisk fagskole på Kjevik pluss ett år med spesialisering. Det ga 3 års plikttjeneste. Dette var riktignok for en god del år siden, men jeg tror ikke opplegget har forandret seg mye.

Plikttjenesten er bare bra, for da er du garantert å skaffe deg god kompetanse/yrkeserfaring. I tillegg får du gratis utdannelse/mat/klær (uniformen!), og ingen studielån å dra på.
 
VG1 Elektro
VG2 Flyfag
VG3 Flyfag

75% eller mer, på samtlige eksamener og 300 timer på opprativt materiell. Så kan du søke om AML:)

Kan jo nevnes at hvis du tar det løpet, må du i tillegg ha 2 års erfaring :)


Men.. Det finnes 3 måter å bli flyteknikker på i EASA regulerte land:

1: 2 år praksis i godkjent flyverksted etter å ha fullført en godkjent part 147 skole. (Vanlig flyfag i Norge) med min. 75% riktig på alle eksamener.

2: 3 års praksis i godkjent flyverksted etter en utdanning som mydighetene ser på som relevant, og klart alle eksamene med min 75% riktig som privatist.

3: 5 års praksis i godkjent flyverksted hvis du ikke har noe relevant utdanning, og bestå alle eksamene med min 75% riktig som privatist.

I USA er det helt andre regler. Hvis du utdanner deg som flyteknikker i USA, må du konvertere sertifikatene dine. Tror ikke det er så lett å konvertere det fra "US til EU", men andre veien skal det visst være ganske greit.
 
Back
Top