Flystyrten på Grytøya

Re: Flystyrten på Grytøya

Blir vel vanskelig aa bevise at majoren som var kaptein var paa fylla saa lenge etter ulykken.
 
Re: Flystyrten på Grytøya

Rettsmedisinsk institutt fastslo at han hadde mellom 1 og 1.6 promille ved havariet, og opp mot 2.8 promille da han begynte arbeidsdagen. Det var også en "offentlig hemmelighet" allerede dager etter havariet, jeg kjente maskinisten som omkom, og vet hvilken belastning det var på hans etterlatte.

Mvh,
 
Last edited:
Re: Flystyrten på Grytøya

wow, saa staten sier da at saken er foreldet?? Det er jo ganske heftig ansvarsfraskrivelse
 
Re: Flystyrten på Grytøya

Nå har ikke jeg fulgt med i saken, men om de sier saken er foreldet så er ikke det ansvarsfraskrivelse men et byråkratisk F-skap
 
Re: Flystyrten på Grytøya

Leste i artikkelen som det er linket til at man har hemmeligholdt informasjonen om at kapteinen var full frem til 2005. Hvordan det kan vaere en militaer hemmelighet, har jeg liten forstaaelse for.
 
Re: Flystyrten på Grytøya

Det kan ikke ha vært blant de store hemlighetene fordi det var rimelig kjent i umiddelbart etter ulykken blant folk i Luftforsvaret at majoren hadde alkoholproblemer.
Jeg fikk høre dette samtaletema blant folk i luftforsvaret på Sola Flystasjon bare noen uker etter ulykken.
 
Re: Flystyrten på Grytøya

Forsvarets ulykkeskommisjoner har arbeidet utenfor offentlighet, av mange grunner, de fleste av dem gode. Grytøya var en tragisk ulykke på tampen av det som var etterslepsårene fra andre verdenskrig- og 50-tallskulturen, fire år etter invasjonen i Tjekkoslovakia, mens Vietnamkrigen fremdeles holdt på og mens Sovjet var meget tett både til lands, utenfor kysten og i luften rett utenfor grensen. Hemmeligholdskulturen var en del av det hele, akkurat som det om 35 år kanskje vil være vanskelig å forstå hvorfor norske soldater, spesialjegre og flygere som jobber i Afghanistan ikke omtales ved navn.

For å understreke det, Grytøya var, som alle de fleste flyulykker, en forferdelig ulykke som kunne og burde vært unngått, noe de pårørende minnes på hver eneste dag.
 
Re: Flystyrten på Grytøya

Forsvarets ulykkeskommisjoner har arbeidet utenfor offentlighet, av mange grunner, de fleste av dem gode. Grytøya var en tragisk ulykke på tampen av det som var etterslepsårene fra andre verdenskrig- og 50-tallskulturen, fire år etter invasjonen i Tjekkoslovakia, mens Vietnamkrigen fremdeles holdt på og mens Sovjet var meget tett både til lands, utenfor kysten og i luften rett utenfor grensen. Hemmeligholdskulturen var en del av det hele, akkurat som det om 35 år kanskje vil være vanskelig å forstå hvorfor norske soldater, spesialjegre og flygere som jobber i Afghanistan ikke omtales ved navn.

For å understreke det, Grytøya var, som alle de fleste flyulykker, en forferdelig ulykke som kunne og burde vært unngått, noe de pårørende minnes på hver eneste dag.

Det er fair enough, men det minste man kunne gjoere er aa ta ansvaret for det som her skjedde og ikke skrike foreldelse naar dette foerst kom for en dag i 2005.
 
Re: Flystyrten på Grytøya

Foreldelse er byråkratenes måte å slippe unna på og det er like stusselig hver gang det ordet (kan) brukes...
 
Re: Flystyrten på Grytøya

Foreldelse er byråkratenes måte å slippe unna på og det er like stusselig hver gang det ordet (kan) brukes...

Vel, byråkratene har nå sine oppgaver, og noen av disse er å sørge for å følge norsk lov. Jeg tror ikke det er byråkratene som eventuelt "slipper unna", fordi det nok mest sannsynlig er andre parter som må ta ansvaret. Byråkratene er bare satt til å gjennomføre politikken som politikerne/Stortinget vedtar.

Når det er sagt så synes jeg det å skyve foreldelse foran seg i en slik sak vitner om dårlig dømmekraft.
 
Re: Flystyrten på Grytøya

Når det er sagt så synes jeg det å skyve foreldelse foran seg i en slik sak vitner om dårlig dømmekraft.

Kunne ikke vært mer enig. "Foreldelse" i en slik sak som dette er veldig spesielt, selv om det (kanskje) er ihht loven. På en annen side, i USA måtte Bill Clintons regjering klargjøre nettopp foreldelsesprinsippet, siden eksempelvis "product liability"-lovene gjorde at en småflyprodusent som Cessna kunne saksøkes på kryss og tvers, dersom en person i havarerte i sitt 50 år gamle Cessna-veteranfly. Prinsippet lammet hele GA-industrien.
 
Back
Top