Flystyrt i Nigeria

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
CNN/AP melder at et nigeriansk passasjerfly har styrtet ved Abuja lufthavn. Intet annet er foreloepig kjent.

Det
sies naa at det dreier seg om en 737-200 fra ADC Airlines med ca. 100 mennesker ombord.

http://www.bt.no/utenriks/article310169.ece

Et fly fra ADC Airlines ser det ut som....
Er det en 737-200 ?

Virgin Nigeria er vel det eneste sikre selskap i det landet. Norske oljearbeidere unngår andre selskaper.

ADC Airlines har en ruskete historie, med 5 rapporterte alvorlige ulykker siden august '94, med et totalt tap av 144 mennesker, ekskludert de som har omkommet i dagens ulykke.

Originally posted by MountainDew

Virgin Nigeria er vel det eneste sikre selskap i det landet. Norske oljearbeidere unngår andre selskaper.

Som dere vet er det mange, mange maskiner som har fløyet i 20-25 år i Vesten før de kommer til Afrika. Det finnes få unntak - stort sett alle selskap med unntak av SAA, KQ og noen andre flyr med så gamle fly - selv de har noen sånne. Så selv om flyene stort sett har vært godt vedlikeholdt, er ikke alle de afrikanse selskapene like flinke til nettopp vedlikehold. Behovet er jo ganske stort når flyene blir så gamle. For noen måneder siden fløy jeg med en Fokker F28 fra Air Tanzania som bar tydelig preg av sin tidligere eier.

Virgin Nigeria er jo også et unntak - fløy med dem mellom London og Lagos, og det var en veldig god opplevelse!

Jeg har tidligere lest en del om forskjellige afrikanske flyselskap, og er vel ganske sikker på at jeg velger et Europeisk selskap når jeg en gang skal til Afrika. Med unntak av SAA og kanskje KQ. Men skal man rundt i Afrika har man vel ikke mulighet til det.
Skremmende at man tar så lett på sikkerhet.
Og skremmende også at fly som ikke har lov å fly i Europa og Amerika, skal selges til et fattig kontinent hvor det ikke er så farlig om noe skulle skje. Hvis dere skjønner hva jeg mener...
Det er vel kanskje opp til hver enkelt land hva slags regler som skal gjelde for lufttrafikk. Men det burde vel vært en global ordning på slik. Et fly som ikke er flyvedyktig for folk i Europa burde heller ikke være det for folk i Afrika.

IMM

Fløy for vel ei veke siden en Fokker 100 fra Air Affaires Gabon. Den maskina, TR-LGQ, er fra 1992 og det er vel ikkje så ille?

Ethiopian er vel heller ikke ett selskap en bør være bekymret for å reise med, gode sikkerhets standarder og moderne flyflåte. Siste gang ET hadde tap av menneskeliv ombord i deres fly, var i 2002 da 2 flykaprere ble drept under forsøk på å ta over en F50 under en innenriks flyvning.

Før det var det det velkjente ET961 som ble kapret og krasjlandet utenfor Komorene da flyet gikk tomt for drivstoff.

Originally posted by FlightDeck
For noen måneder siden fløy jeg med en Fokker F28 fra Air Tanzania som bar tydelig preg av sin tidligere eier.

Det der har jeg aldri opplevd med Norwegian eller bmibaby eller Ryanair eller andre selskaper som har andrehåndsfly. Men de er selvfølgelig trygge fordi de er fra Europa!

Originally posted by LN-KOG

Originally posted by FlightDeck
For noen måneder siden fløy jeg med en Fokker F28 fra Air Tanzania som bar tydelig preg av sin tidligere eier.

Det der har jeg aldri opplevd med Norwegian eller bmibaby eller Ryanair eller andre selskaper som har andrehåndsfly. Men de er selvfølgelig trygge fordi de er fra Europa!

hehe... såklart. Det er uansett ingen sammenheng mellom sikkerhet og at selskapet har stickers, sikkerhetskort og liknende fra andre selskaper. Ei heller at et fly har hatt en eller flere eiere. Poenget her er at det å fly i Afrika er nesten som å fly med et europeisk selskap for åtte-ti år siden fordi de ofte ikke endrer på noe. På Air Tanzania var sikkerhetskort, logo på veggen inne i flyet, flymagasin, logo på nakkestøtte (eller hva det nå kalles), med mer i fra tidligere eier. Og det var ikke wet lease. Har fløyet mye innenriks i Afrika, og de endrer ofte lite på flyene. Det har de nok ikke penger til å prioritere. Men så lenge de ivaretar sikkerheten så er det jo greit. Men det har nok dessverre vist seg at enkelte av de gamle flyene er en sikkerhetsrisiko.

Jeg leste en gang om hvor stor andel flyulykker som skjer i Afrika i forhold til resten av verden. Desverre husker jeg ikke tallene, og har heller ikke klart å søke de opp.
Men konklusjonen var at Afrikansk flytrafikk står for en stor andel av ulykker, selv om dens andel av verdens trafikk er svært liten. Det betyr vel kun at det er vesentlig farligere å fly i Afrika enn i andre deler av verden.

Back