Flystyrt i Hellas

Jeg blir mer og mer forvirret. Aftenposten har nå en artikkel hvor det står at flyet forsøkte å lande 2 ganger i Athen. Det antas at det var flyverten som var flygerutdannet som da førte flyet. Så gikk dem tom for fuel og kræsjet. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1099379.ece

I en annen artikkel på Aftenposten.no står det at flyet passerte Athen og flyplassen i 34.000 fots høyde og at de la seg i holding før de kræsjet. Altså ingen landingsforsøk. http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1099377.ece

Så da er forvirringen komplett. Forsøkte dem å lande, eller la dem seg i holding? Og var dem virkelig tomme for fuel da dem kræsjet?

CL
 
Det greske myndigheter har sagt er at denne flyverten reduserte farten og tok flyet ned fra FL340 til 2000ft. Deretter endret han kurs bort fra Aten og steg igjen til 7000ft. Flyet hadde da vært i luften i 3 timer, langt mer enn beregnet m.h.t. fuel, og det gikk i bakken da det var slutt på fuelen.

Myndighetene har også innrømmet at F16-pilotene hadde ordre om å skyte ned flyet om det hadde kurs inn over Aten, men så ble jo kursen endret.

Hvis alt dette er riktig så beviser det ihvertfall at flyet kunne kontrolleres inntil det gikk tom for fuel. Et annet stort spørsmål er hva som skjedde med kapteinen, han er ennå ikke funnet.
 
Enligt finskt TV2 har Helios Airways bestämmt att stoppa alla flygningar p.g.a. att en 737-800 idag divertade i England. Diversion var p.g.a. FLAP fault på maskinen.
Alla Helios maskiner skall nu checkas.
 
Replying to Topic 'Flystyrt i Hellas'

Kabinansatt styrte katastrofefly

En av de kabinansatte hadde overtatt styringen på Helios-flyet som i sommer styrtet og drepte 121 om bord. Det indikerer en gjennomgang av ulykken

Ekspertene som har gransket ulykken mener at en steward på flyet hadde kontrollen i 10-12 minutter. Det viser en simulering av ulykkesforløpet mandag, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Flyet, en Boeing 737-300, hadde da gått i lang tid på autopilot. Mannen hadde hatt en viss flytrening før dette skjedde.

- Vi har indikasjoner på at han kontrollerte flyet. Han tok et bærbart oksygensett og åpnet cockpit-døren ved å bruke en kode, sier Seraphim Kamoutsis, som leder den greske havarikommisjonen, ifølge Reuters.

Det har vært klart at en av mannskapet forsøkte å få kontroll, men det har til nå vært uklart om han bare famlet med instrumentene eller faktisk fikk kontroll over flyet, slik det nå fremgår.

Oksygenmangel var etter alt å dømme det som forårsaket problemene på flyet, som også tidligere hadde hatt trykkproblemer.

Flyet styrtet etter å ha gått tom for drivstoff. Alle 121 ombord døde.
http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article517584.ece
 
Replying to Topic 'Flystyrt i Hellas'

http://edition.cnn.com/2005/WORLD/europe/12/16/cyprus.crash.reut/index.html
NICOSIA, Cyprus (Reuters) -- Greek investigators will re-enact the flight of a doomed Cypriot airliner on December 19 in an effort to discover why the plane crashed north of Athens in August killing all 121 people on board.

SX-BLC On Monday 19 December a B737-300 of OA and 2 F-16 of HAF re-enact the events that led to the accident of 5B-DBY/HCY522 on 14 August 2005. The B733 use callsign OA3324 and perform the flight Larnaca - KEA then holding at FL340 over KEA, then to KRS at 7.000ft and then left turn and low pass over the crash site. F-16s after KRS VOR return to Tanagra and the B733 continue alone following the track. After two circles flew VFR to LGAV. In few photos you can see the people securing the remains of HCY B733. Unusual low flying of civil jetliner
netshow.php



hcy.jpg
 
Back
Top