Flystyrt i Hellas

Vet ikke nøyaktig høyde på crashsite, men de høyetse punktene i Marathonområdet er mellom 500 og 800 m.o.h

EDIT: Chrashsite skal ha vært ca. 450 m.o.h.

Tragisk hendelse.

Hvor raskt kan man gå fra 30.000ft til 10.000 med en 737-300 ?

Hvordan fungerer oxygen maskene i cockpit, må systemet der aktiveres manuelt ?

Dette må jo (som svært mange andre ulykker) være en serie av hendelser som fører til katastrofen ?

/Geir

Spurte en gang en tidligere 737-kaptein om descent rate som følge av decompression i kabinen, og han sa dem da vil gå for en descent på ca 8000 fot per minutt. Det betyr vel da ca 2.5 minutt fra 30.000 til 10.000 fot.

Gjorde et raskt søk hos HSBL og fant disse hendelsene hos BU, SAS og WF hvor de har mistet kabintrykk:

Braathens
17.07.2002: http://www.aibn.no/items/135/144/4458195736/LN_TUD.pdf
18.10.2000: http://www.aibn.no/items/211/144/2050367603/LN_TUA_2.pdf

SAS
02.03.2001: http://www.aibn.no/items/222/144/3677493666/LN_RDF.pdf
08.01.2001: http://www.aibn.no/items/216/144/0857862062/OY_KKR.pdf

Widerøe
01.04.2000: http://www.aibn.no/items/300/144/3210301715/LN_WFB.pdf
13.06.1999: http://www.aibn.no/items/404/144/4746390395/LN_WFO.pdf

hvis eg skal tørre å spekulere litt, så kan dette være en forklaring på hvorfor ikke pilotene fikk oksygen.....

Det er brukt vanlig oksygen i beholderene i cockpit, slik at den har frosset til is ved den lave temperaturen. I et fly må det kun brukes godkjent oksygen som er uten fuktighet.

I den tekstmeldingen ble det fortalt at pilotene er blåfrosset i ansikten....

Virker som det er noe som ikke stemmer ja, men det gjør det vel som regel i de få tilfellene hvor det er hypoxia eller lignende inne i bildet. Var forresten et par interessante rapporter fra HSL der, likte særlig deres synspunkt på viktigheten av sjekklister:
Det finnes ingen sjekkliste for feil leste sjekklister.
:spin:
Så sant så sant, om enn kanskje urelevant til denne ulykken.

om det var slik at pax kom i cockpit, hvordan gjorde de det?? Er det ikke låste cockpitdører om dagen??

Kan være kabinpersonalet som har kommet inn i cockpit , de har vel også "bærbar" oxygen flaske, evnt om kapteinen har gått ut av cockpit for å hente oxygen.

Originally posted by CK
om det var slik at pax kom i cockpit, hvordan gjorde de det?? Er det ikke låste cockpitdører om dagen??

Jeg stillte meg et noe tilsvarende spørsmål i går kveld (http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2272332/), men med en litt annen tvist på det:
Har sikkerhetsdørene som er installert etter 9/11 krevd sine første dødsoffer?

F16-pilotene har rapportert at det var en pilot i cockpit, men ikke hvorfor?
Ble den andre piloten låst ute under dekompresjonen (f.eks. toalettbesøk - jeg vet at det er en kode som kan slås inn utenfra for å få tilgang til cockpit igjen, men uten oksygen tenker en ikke klart)?
Var den manuelle ventilen på oksygenflasken til pilotene forsatt i lukket stilling under flighten (ble vanligvis lukket om natten for å unngå ukontrollert lekkasje)?

TV2 rapporterer at det ble sett flere i cockpit som prøvde å rette opp flyet rett før krasjet, men det er bare TV2 som har den vrien. Dessuten klarte de kunststykket å kalle lufthåndteringsanlegget for KJØLEanlegg. Kommentar sendt TV2 - jeg er spent på svaret deres.

Så får vi vente på ulykkeskommisjonens rapport.

så kan man gjøre en risikovurderer også - hva er mest sannsynlig? At terrorsister får tilgang til cockpit og tvinger flyet ned, eller at piloter eller andre som kan få et fly trygt ned er stengt ute fra cockpit??

Bra KGL at du sender hendvendelse til TV2 om deres journalist kunnskaper.
De har aldri vært blant de beste i klassen her. TV2 har kun en ting de konsentrerer seg om; journalisten's ønske om å lage en god "story" slik at de kan produsere nyheter isteden for å rapportere dem.

Originally posted by MountainDew
hvis eg skal tørre å spekulere litt, så kan dette være en forklaring på hvorfor ikke pilotene fikk oksygen.....

Det er brukt vanlig oksygen i beholderene i cockpit, slik at den har frosset til is ved den lave temperaturen. I et fly må det kun brukes godkjent oksygen som er uten fuktighet.

I den tekstmeldingen ble det fortalt at pilotene er blåfrosset i ansikten....

Det er vel mest naturlig å tro at blåfarge i ansiktet var tegn på kvelning pga oksygenmangel, ikke kulde slik jeg oppfatter det du skriver. Jeg hørte ellers at disse sms'ene fra flyet ikke er bekreftet, og at de like gjerne kan være oppdiktet av noen.

Dette er en merkelig ulykke, virket som at oksygenmaskene i kabinen fungerte, men ikke i cockpit. Ved kraftig trykkfall i FL300 blir man bevisstløs etter 45-50 sekunder om man ikke får tilført oksygen.

Iflg CNN ble det involverte flyet tatt ut av trafikk i tre dager for kort tid siden pga problem med air conditioning packs...

Originally posted by CK

Jeg kan skrive under på at det ihvertfall ikke er tilfellet hos SAS Braathens. Fløy en to timers tur med dem nylig, og cockpitdøra stod åpen under det meste av flyvningen. En flyvertinne stod periodevis i døra og snakket med pilotene og serverte dem det ene med det andre. Skulle tro de ikke hadde spist frokost...

Dette har jeg forøvrig klaget på til SAS Braathens, man får en følelse av at selskapet ikke tar sikkerheten på alvor med tanke på nåtidens ustabile situasjon. Reiste med Norwegian på returen, der var cockpitdøra lukket og låst under hele flighten.

Det er jo litt betenkelig hvis det er slik at det ikke er mulig for kabinpersonale å komme seg inn til pilotene ved å låse opp døra på en eller annen måte. På den andre siden er det jo også forståelig da ingen kan tvinges til å åpne en dør de ikke kan åpne. Nå er vel sjangsen for at begge pilotene skulle bli satt ut ufattelig liten, men vi har kanskje et eksempel på det i dette tilfellet.

Kabinpersonalet har vel kode for å komme inn i cockpit...? Jeg synes å ha sett at disse låser seg inn på omtrent alle flightene jeg har vært på siden dørene ble installert. Mulig jeg har sett feil...

jy

Ok. Men da er det jo greit. De gangene jeg har sittet i cockpit har flygerne låst opp døren når kabinpersonalet ville inn.

Originally posted by THS
Nå er vel sjangsen for at begge pilotene skulle bli satt ut ufattelig liten, men vi har kanskje et eksempel på det i dette tilfellet.

De trenger ikke å være satt ut, med døra åpen kan de bli angrepet av en ustabil passasjer slik som hendelsen med Kato Air. Da har man plutselig en kritisk situasjon, tenk deg 3 mann i et basketak i cockpit :jumpin

Originally posted by Airwolf

De trenger ikke å være satt ut, med døra åpen kan de bli angrepet av en ustabil passasjer slik som hendelsen med Kato Air. Da har man plutselig en kritisk situasjon, tenk deg 3 mann i et basketak i cockpit :jumpin

Nå har ikke jeg sagt at de skulle ha døren åpen. Jeg har bare påpekt at det faktisk i ekstreme situasjoner er uheldig at døra er låst hvis det ikke er mulig å komme seg inn. Men nå viser det jo seg at kabinpersonalet har mulighet til å åpne cockpitdøren hvis det skulle være behov for det så da er det jo ikke noe problem.

Det er litt pussig å lese kritikk til journalistene for deres manglende flyfaglige kunskap, når en seg den samme manglede kunskap her på forumet i denne saken....

Er det ingen som vet hvordan ting fungerer? Cabin press, oxygen, cockpitdører, o.s.v.....

Back