Flysikkerhet 2017

Ja det kan man si. Satt akkurat å leste artikkelen nå. Det er jo gode nyheter da! Men statistikk er statistikk og kan variere mye. Håper trenden varer lenge! Håper også de som arbeider i lufta får gode arbeidsvilkår framover. Viktig å lytte til de som jobber i flyet. Man kan ikke bare tenke økonomi i luftfarten. Skulle gjerne betalt litt mer for flybilletter hvis det kunne hjulpet å sikre arbeidsplasser og sikkerheten. Håper flere tenker som meg der.

Personlig velger jeg å se på det som en triumf for tekologi og helautomatiserte systemer. Det er utviklet ekstremt stabile, driftssikre, og komplekse autopiloter (i flere ledd enn bare cruisehøyde, også autoland mm.) i luftfartsbransjen.

Med stadig strengere krav til operasjonelle faktorer, og stadig bedre radardekninger både i luft og på bakken hadde det vært interessant å se disse tallene også i sammenheng med f.eks antall omdirigerte fly til andre flyplasser, antall kansellerte flyvninger pga dårlig vær, antall dager med full dekning av bakkeradar/luftradar vs. andre år med mange ulykker. Økt standard på rullebaner med f.eks full CAT III-kapasitet (eller bare full ILS-dekning) bidrar til å minimere risikofaktorene, dette hadde også vært interessant å se i sammenheng med forbedret teknologi i flyene vs. ulykkefrekvens.

Et annet aspekt er satellitt-data som stadig gir bedre værmeldinger. Hadde vært interessant å se flyulykke-data i forbindelse med økt utvikling i meteorologisk dekning og høyere oppløsning med enda bedre varslinger.

Samtidig hadde det også vært interessant å se alle disse faktorene vs. "incidents" i 2017. Altså nesten-ulykker.

Her er en oversikt over "accidents" på avherald i 2017, inkl. tail-strikes, pilot induced turbulence, kjøring av rullebanen og det mer:
http://avherald.com/h?list=&opt=7424

Her er en liste over "incidents" på avherald i 2017, inkl feil kommunikasjon mellom fly og ATC med resulterende nesten-krasj i lufta og så videre:
http://avherald.com/h?list=&opt=6912

Det stemmer vel ikke helt at det ikke har vært noen ulykker, det har tross alt vært blant annet en LET-410 relativt nylig hvor syv omkom. Tror også et par mindre maskiner (operert kommersielt) har gått i bakken og hvor enkelte omkom. Men selvfølgelig, i det store og hele, et meget godt år for flysikkerheten.

Det som ikke kommer frem er, som Polaris også er inne på, hvor mange uregelmessigheter som aldri når pressen/publikum. Se bare på hvor dårlig f.eks. Kjevik-episoden til Norwegian ble håndtert.

Når det gjelder radar er dette egentlig på vei ut som system, multilaterering og ADS-B overtar gradvis, noe som fører til enda bedre dekning. Gardermoen får CAT III til en bane til, og CAT II kommer på Torp, Flesland og Værnes. Dog har nok akkurat dét større betydning for regulariteten enn sikkerheten.

Nå var vi veldig nærme målstreken, men TI-BEI med 2 crew og 10 pax gikk i bakken på Costa Rica i dag. Det regnes vel som kommersiell trafikk og ødelegger "nullåret"?

Edit: NRK hevder at dette bringer tallet på omkomne i kommeesiell luftfart i 2017 til 33, men at alle disse tre ulykkene har vært med små kortdistansemaskiner, hhv på Costa Rica, Tanzania og Russland.

Last edited:
Nå var vi veldig nærme målstreken, men TI-BEI med 2 crew og 10 pax gikk i bakken på Costa Rica i dag. .

Ja, veldig irriterende med 12 døde rett før nyttår. Ødela hele statistikken og innsatsen med? Tosk!

Last edited:
Ja, veldig irriterende med 12 døde rett før nyttår. Ødela hele statistikken og innsatsen med? Tosk!
Var langt fra slikt ment, beklager ordlyden i innlegget. Føler selvfølgelig med de pårørende, men ønsket å kommentere tematikken i tråden, ser dog at jeg ordla meg feil.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Var langt fra slikt ment, beklager ordlyden i innlegget. Føler selvfølgelig med de pårørende, men ønsket å kommentere tematikken i tråden, ser dog at jeg ordla meg feil.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Ante meg at det ikke var så galt som jeg leste det :) Senker nivået fra tosk til torsk og ønsker godt nyttår! ;)

Jeg tror nok egentlig det er Trump vi kan takke for denne statistikken :)

"Since taking office I have been very strict on Commercial Aviation. Good news - it was just reported that there were Zero deaths in 2017, the best and safest year on record!"

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/948195478428102657
Mage til fjols skal man altså lede længe efter..Han har overhovedet ikke haft nogen som helst indflydelse på flysikkerhed....Jo før han fjernes fra det Hvide Hus jo bedre....Han er farlig for hele verden....
Hilsen Ole

Back