Personlig velger jeg å se på det som en triumf for tekologi og helautomatiserte systemer. Det er utviklet ekstremt stabile, driftssikre, og komplekse autopiloter (i flere ledd enn bare cruisehøyde, også autoland mm.) i luftfartsbransjen.
Med stadig strengere krav til operasjonelle faktorer, og stadig bedre radardekninger både i luft og på bakken hadde det vært interessant å se disse tallene også i sammenheng med f.eks antall omdirigerte fly til andre flyplasser, antall kansellerte flyvninger pga dårlig vær, antall dager med full dekning av bakkeradar/luftradar vs. andre år med mange ulykker. Økt standard på rullebaner med f.eks full CAT III-kapasitet (eller bare full ILS-dekning) bidrar til å minimere risikofaktorene, dette hadde også vært interessant å se i sammenheng med forbedret teknologi i flyene vs. ulykkefrekvens.
Et annet aspekt er satellitt-data som stadig gir bedre værmeldinger. Hadde vært interessant å se flyulykke-data i forbindelse med økt utvikling i meteorologisk dekning og høyere oppløsning med enda bedre varslinger.
Samtidig hadde det også vært interessant å se alle disse faktorene vs. "incidents" i 2017. Altså nesten-ulykker.
Her er en oversikt over "accidents" på avherald i 2017, inkl. tail-strikes, pilot induced turbulence, kjøring av rullebanen og det mer:
http://avherald.com/h?list=&opt=7424
Her er en liste over "incidents" på avherald i 2017, inkl feil kommunikasjon mellom fly og ATC med resulterende nesten-krasj i lufta og så videre:
http://avherald.com/h?list=&opt=6912