• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyshow i Sandvika

Concorde

BA Concorde Sep 1998
Hørte en gammel maskin bak åsen hvor jeg bor, og nå er det dog-fight over Sandvika/Kalvøya!

Stemmer bra det. Min bror hadde panoramaplass fra terrassen sin og fikk med alt jeg ikke fikk med, og han bekreftet Mustangen.

He he, jeg var nok den skyldige :D

Fløy Old Crow hjem fra Antwerpen i dag, måtte jo ta en runde over hjembygda før jeg gikk til GM. Fin tur, bra vær hele veien, men de hadde ikke fuel Antwerpen i dag morges, så det ble en stopp i Groningen. 2 timer fra Groningen til Oslo, ikke dårlig. Vi skal fly på flydagen på Kjeller 25/5 og i Bodø.

- Thore

www.shf.as

Fløy Old Crow hjem fra Antwerpen i dag, måtte jo ta en runde over hjembygda før jeg gikk til GM. Fin tur, bra vær hele veien, men de hadde ikke fuel Antwerpen i dag morges, så det ble en stopp i Groningen. 2 timer fra Groningen til Oslo, ikke dårlig. Vi skal fly på flydagen på Kjeller 25/5 og i Bodø.

- Thore

www.shf.as

Hørte du hadde tatt turen innom Kilen også. CC hadde bedre utsikt enn meg for å si det sånn!

Ja, Kilen må man jo også ta en pass på. De tidligste minnene fra livet mitt er fra Kilen, var med faren min hver helg. Jeg var livredd klinkepistolen til Gunnar Bakke. En gang kom det et lite oljeflak drivende inn mot brygga. Gunnar holdt meg i beina og dyppet hodet mitt oppi! Moren min ble gæren.... Gått gjennom isen der har jeg også (bare meg selv, ikke med fly). Moro var det læl....

-T

Jøje meg, TT - så du har jo gått gjennom dåpsseremoniene til Gunnar, du også... Det er flere av oss her som ble utsatt for hans humor og spesielle lag med barn. Jeg var også redd for klinkepistolen, men hadde en viss fordel av at den andre hangaren jeg "vokste opp i" var SAS teknisk på Koksa. Isen har jeg dog aldri gått gjennom. ;)

Fint at du buzzer de hjemlige trakter! du varmer mange hjerter. :)

- Thore

www.shf.as
Vil vi se Invaderen på Kjeller også?

Trygve

Invader'n kommer desverre ikke til Kjeller. Den skal fly et show i Frankrike uken etter. Det blir desverre for dyrt å ta den til Kjeller, så til Frankrike og så opp igjen til Bodø. Flyet står nå på Kemble, UK. Regner med at den kommer til GM etter å ha vært i Frankrike før den går til Bodø. Skal prøve å holde dere oppdatert på forumet, vi kunne jo i det minste prøve å "vise oss litt frem" på vei til Gardermoen. Invader'n har dessverre blitt så dyr å operere at vi må være meget kritisk på hvordan vi flyr den med hensyn til ferry og inntekter.

- T

Observerte OIld Crow på GA-siden på OSL i dag morges, og søndag ble Broussarden observert (og hørt) over Lyngør retning nordover. Herlig!

Invader'n kommer desverre ikke til Kjeller. Den skal fly et show i Frankrike uken etter. Det blir desverre for dyrt å ta den til Kjeller, så til Frankrike og så opp igjen til Bodø. Flyet står nå på Kemble, UK. Regner med at den kommer til GM etter å ha vært i Frankrike før den går til Bodø. Skal prøve å holde dere oppdatert på forumet, vi kunne jo i det minste prøve å "vise oss litt frem" på vei til Gardermoen. Invader'n har dessverre blitt så dyr å operere at vi må være meget kritisk på hvordan vi flyr den med hensyn til ferry og inntekter.

- T

Sikkert ikke dumt å "vise" dere litt frem i Grønsund:colgate:

- T

Synd med Invaderen, men ser det økonomiske aspektet. Vet du om den kommer til å være på Duxford i sommer (Flying Legends)? Hvis dere planlegger å svinge over Oslo på vei til GM så legg gjerne ut en "note". Kan passe fint å sitte ute på Ekebergrestauranten med en pils når flyet suser forbi...

Trygve

Hei,

ja, den er booket på Flying Legends. Skal holde dere oppdatert om når flyet kommer hit. Den har overvintret på Kemble og blitt arbeidet mye på.

- T

Extra230, siden du sier Kemble - har du eller dine peiling hvordan det står til med Buccaneer XX889 som er på Kemble. Den er en av dem som ble hivd ut Staverton (Gloucestershire Airport) når Jet Age Museum ikke fikk være der mer.

080427_xx889_5978.jpg

Dette er et bilde av den fra april i år.

Egentlig synd dette med Jet Age Museum - her er en liten liste over hva de hadde:

VM325 Avro Anson C.19
XM569 Avro Vulcan B.2 (nose)
WK126 BAC Canberra TT.18
XG331 BAC Lightning F.1 (nose)
XG691 de Havilland Sea Venom FAW.22
XD506 de Havilland Vampire T.11
XD616 De Havilland Vampire T.11 (pod)
XH903 Gloster Javelin FAW.9
EE425 Gloster Meteor F.3
WF784 Gloster Meteor T.7
WH364 Gloster Meteor F.8
WS807 Gloster Meteor NF.14
XE664 Hawker Hunter F.4
XW264 Hawker Siddeley Harrier T.2 (nose)

Den eneste som fremdeles besøkende på Staverton kan se er XH903 Gloster Javelin som ble produsert rundt 5 km nede i gata:
GlosterJavelinXH903.jpg

Back