Flyshow Duxford 16.oktober

LN-ORO

Newcomer
Etter litt tenking frem og tilbake, har jeg på en måte endelig tatt litt mot til meg og bestemt meg for å legge noen bilder fra forrige helgs flystevne på Duxford ut på Flyforum.

Min far og meg deler interessen for fly og luftfart, spesielt fly fra krigens dager og perioden etter krigen er kult, derfor passet det fint at både han og jeg hadde tid til å få med oss høstens show på Duxford. Biletter ble bestillt for faren min og meg, samt fruen, ungen og deler av svigerfamilien fra Tromsø til London i første omgang, før far min og meg reiste videre til Cambridge og lot resten av gjengen være igjen og drive med shopping og champagne i London.

Jeg må med en gang skynde meg å si at jeg på ingen måte er noen dreven flyfotograf, jeg bruker vanligvis å fotografere folk i fri utfoldelse på ski i Nord-Norsk fjellheim, og de har som oftest betydelig lavere fart og høyde en fly har. Når det er sagt, så er jeg selvsagt mottakelig for både ris og ros og bildekritikk.

Utstyret jeg har brukt er denne gagen en Nikon D90 og et Sigma 50-500mm objektiv.

Nå var vi velsignet med et praktfult vær under hele showet, men det skarpe lyset gjorde jobben som fotograf en smule vanskelig til tider.

Her er noen av bildene, håper de faller i smak.

Del 1, del 2 i neste post.

Starter med litt utstilling, samtlige av disse var i lufta i løpet av dagen.

DSC_0816.jpg

DSC_0804.jpg

DSC_0794.jpg

Så litt Yakolev

DSC_1221.jpg

Litt Tiger Moth

DSC_1023.jpg

En gammel traver, Westland Wasp, faktisk i bruk helt til 1998 i New Zealand

DSC_0858.jpg

DSC_0856.jpg

B-17 Sally-B eller for mange kjent som hovedrolleinnehaveren i Memphis Belle filmen

DSC_0930.jpg

DSC_0918.jpg

Litt flybåt, nei båtfly...eee amfibiefly

DSC_0311.jpg

DSC_0331.jpg

DSC_0327.jpg

DSC_0364.jpg

Fortsetter med litt maritimt preg

DSC_0335.jpg

DSC_0282.jpg

DSC_0283.jpg

DSC_0308.jpg

Så litt Bird Dog, mange kjenner sikkert til historien om den Sør-Vietnamesiske offiseren som evakuerte seg, kona og de fem barna fra Saigon i 1975, han tok av og fløy på måfå ut mot åpent hav med et håp om å finne et hangarskip han kunne lande på. Han fant et, gjorde en overflyging der han slapp en lapp ned på dekket, der han redegjorde for at han hadde til hensikt å lande. Kapteinen ombord på det overfylte hangarskipet fikk ryddet plass på dekket med å dumpe et antall Huey helikopter på havet. Vietnameseren og familien landet trygt på dekket. Ifølge speaker teamet på showet var det dette flyet som var med på årets show på Duxford, artiig i så fall.

DSC_1121.jpg

Del 2 fortsetter i neste post.

Del 2

Litt fra transportkategorien med en Beaver, C-47 og Beech 18

DSC_1190.jpg

DSC_0091.jpg

DSC_0081.jpg

DSC_0098.jpg

DSC_0054.jpg

Litt moderne fly og helikopter var det også plass til, først med en Belgisk F-16, så med et par Lynx helikopter fra The Black Cats fra 702 sqv

DSC_1064.jpg

DSC_1063.jpg

DSC_0261.jpg

DSC_0256.jpg

DSC_0182.jpg

DSC_0183.jpg

DSC_0264.jpg

Showets finale var en Spitfire MK9, Mustang og en F-86 Sabre, ble desverre litt lite bilder av Sabern da bussen vår tilbake til togstasjonen gikk et par minutter før showt var ferdig

Sabre varmer opp:

DSC_0355.jpg

Formasjonsflyging

DSC_0386.jpg

DSC_0384.jpg

Sabre tar av

DSC_0359.jpg

Propellalderens siste fly på final aproach, mens Sabre er outbound og skal gjøre klar for sitt show

DSC_0373.jpg

Alt i alt en særs flott dag på Duxford, hyggelig vær, hyggelige folk og hyggelige fly.

Håper bildene faller noenlunde i smak, jeg er som sagt ikke dreven i faget flyfotografering. Og som sagt, jeg er mottakelig for tips, kritikk, ris og kanskje litt ros.

Artig! Var på museet i Duxford for 2 uker siden, husker jeg leste plakaten om dette flyshowet og angret litt på at jeg ikke heller hadde lagt turen til denne datoen istedet...

Back