Flyselskapenes service

Status
Not open for further replies.
Flere nettverksselskaper har forlatt BOB-konseptet og har begynt å "spandere" drikke og en liten matbit. SAS derimot har tvilholt på BOB, noe som tyder på at kundene deres ikke har noe imot dette. Hadde kundene deres sviktet som følge av at de måtte kjøpe maten de vil spise ombord hadde jo SAS vært nødt til å gå tilbake til "gratis" mat.

SAS har jo de siste årene tapt store markedsandeler. Kan det tenkes at konkurrentene kan tilby et bedre produkt til ofte lavere pris? Som sagt, SAS priser seg ikke akkurat lavt heller. Når jeg skal fly og leter etter billetter så ser jeg ofte at SAS kommer en god del dyrere ut enn alternativene, men det er nå så. Men at SAS har BOB for å ta hensyn til kundene må ingen prøve å hevde engang. Den kjøper jeg ikke. Når SAS priser seg like høyt/høyere enn konkurrentene, så bør de hvertfall unne sine reisende en kopp kaffe, noe annet å drikke og en liten "snack". Når de ikke gjør deg en gang, da er det som AirbusTrond sier, dårlig service. Det er min mening.

Og utvilsom vil en tysker som er vant med å fly A* og LH synes at SAS yter elendig service når ikke en gang vann er gratis.

Morsomt at du sier det, hadde faktisk besøk fra Bulgaria for en tid tilbake, og han fløy via DUS med LH. DUS-OSL ble fløyet av SAS i en smågris, og han ble ikke akkurat nevneverdig imponert for å si det sånn.

Men at SAS har BOB for å ta hensyn til kundene må ingen prøve å hevde engang. Den kjøper jeg ikke. Når SAS priser seg like høyt/høyere enn konkurrentene, så bør de hvertfall unne sine reisende en kopp kaffe, noe annet å drikke og en liten "snack".
SAS prøver selvsagt å yte så lite som mulig for så høy pris som mulig.
De er ikke i gamet for å unne noen noe, men for å tjene penger.
Om de har tapt markedandeler er ikke det fordi de har et BOB konsept, men fordi konkuransen har blitt betydelig større.

Men er ikke service mer enn om øllet er gratis eller ikke......

Jeg har allerede sagt hva jeg mener er god service. God service er for meg at det blir srvert en gratis "snack", altså en liten sandwich eller croissant e.l Og at det er gratis servering av drikke som soft drinks, kaffe og lett alkohol. Og at kabinpersonalet er hyggelige og slenger på et lite smil i ny og ne. En gratis avis som man kan lese under flyvningen sier jeg heller ikke nei takk til.

Alle disse tingene er fraværende hos SAS, og derfor regner jeg SAS som et kjipt selskap med lav service. Det er selvfølgelig noe som er bra hos SAS også, de er bl. a flinke til å ta vare på sine kunder når noe går galt, og det er bra. Ingenting er svart/hvitt.

Last edited:
Jeg har allerede sagt hva jeg mener er god service. God service er for meg at det blir srvert en gratis "snack", altså en liten sandwich eller croissant e.l Og at det er gratis servering av drikke som soft drinks, kaffe og lett alkohol. Og at kabinpersonalet er hyggelige og slenger på et lite smil i ny og ne. En gratis avis som man kan lese under flyvningen sier jeg heller ikke nei takk til.

Alle disse tingene er fraværende hos SAS, og derfor regner jeg SAS som et kjipt selskap med lav service.

SAS har gratis aviser og de fleste ombord der smiler ihvertfall til meg. Men det er kanskje bare fordi jeg er så sjarmerende?

Men du bryr deg tydeligvis ingenting om hvordan services på bakken er. Hjelper ikke å få en gratis kopp kaffe, hvis man ikke klarer levere på bakken. Spesielt under irr-ops

Servering er selvsagt mer enn øl og snacks, men jeg skjønner at mange oppfatter det som smålig at man ikke får dette når de fleste andre nettverkselskaper tilbyr det. Spesielt tatt i betraktning at SAS slett ikke er billigere enn disse, snarere tvert imot.

Da kan vi vell konkludere med at Boeing_Fan mener god service er gratis mat og drikke. Mens vi andre liker å ha en hyggelig å behagelig reise, likegyldig om det serveres noe eller ikke. Selv flyr jeg KLM fordi det passer meg best. Men jeg har selv opplevd SAS på sitt beste, med hyggelig crew og en fantastisk ramme rundt. Og det at jeg ikke lenger fikk et brett med noe å tygge på, sist jeg dro til København, da gjorde meg nada.

Hvad er idéen og dagsordenen egentligt med denne tråd? For hvis det er at understrege at SAS har BOB, så tror jeg de fleste har forstået det nu.

SAS konkurrerer med mange typer selskaber - både traditionelle og LCC's. De skal tage så meget for billetten som muligt og holde omkostningerne så langt nede som muligt. Ganske simpelt. Og her er kaffen på nogle afgange altså sparet væk, mens den på andre ruter ikke er.

SAS flyver med ganske fulde fly og har gode priser på langt de fleste ruter og afgange (set med SAS briller, så er de lidt for gode). Det afspejles også i belægningsprocenten. Hvis der altid var så store prisforskelle, som du gerne vil give udtryk for, så er var flyene nok ikke fyldt.

Heldigvis har de fleste kunder forstået at service er mere end en kop kaffe ombord. Det er måske for de fleste mennesker det mindst betydende i det store billede. hvad BA serverer ombord (hvilket forøvrigt heller ikke er imponerende) kan være fuldstændigt ligegyldigt for SAS når de konkurrerer med Norwegian, easyJet og Cimber Sterling.

Jeg ville da elske at vi fik en bedre servering ombord på alle flyvninger, men den tid, hvor der blev serveret en varm laks på vej til London på økonomi med tilhørende fri bar med rigtige glas og metalbestik og porcelæns kaffekopper er desværre forbi. Hvor meget jeg end hader at indrømme det, så er flytransport idag (på økonomiklasse ihvertfald) blot en bus med vinger - og der er tre parametre at sælge det på: pris, pris og pris.

Dertil kommer så at god service ved IRR-ops, venlighed og almindelig omtanke også er noget folk sætter pris på. Jeg har set mange eksempler på IRR-ops, hvor jeg er sikker på de pax der har oplevet det var yderst taknemmelige for at de valgte et selskab med god service - selvom de skulle betale for kaffen. Og jeg har også set eksempler på folk, der har valgt et selskab med fri bar, der var kede af at servicen var så dårlig da deres fly var forsinket eller aflyst.

Service er heldigvis mere end en kop kaffe eller en gratis drink.

Når det så er sagt, så kunne der sagtens være mange gode grunde til at genindføre en kop kaffe el.lign. ombord på SAS, men "service"-begrebet er heldigvis meget mere nuanceret end det og kan ikke måles på gratis kaffe.

Servering er selvsagt mer enn øl og snacks, men jeg skjønner at mange oppfatter det som smålig at man ikke får dette når de fleste andre nettverkselskaper tilbyr det. Spesielt tatt i betraktning at SAS slett ikke er billigere enn disse, snarere tvert imot.

Ja, jeg oppfatter det som smålig. Min teori er at SAS har såpass høye kostnader på andre områder at de forsøker å spare på servicen, og på den måten kutter de kostnader.

Hvad er idéen og dagsordenen egentligt med denne tråd? For hvis det er at understrege at SAS har BOB, så tror jeg de fleste har forstået det nu.

SAS konkurrerer med mange typer selskaber - både traditionelle og LCC's. De skal tage så meget for billetten som muligt og holde omkostningerne så langt nede som muligt. Ganske simpelt. Og her er kaffen på nogle afgange altså sparet væk, mens den på andre ruter ikke er.

SAS flyver med ganske fulde fly og har gode priser på langt de fleste ruter og afgange (set med SAS briller, så er de lidt for gode). Det afspejles også i belægningsprocenten. Hvis der altid var så store prisforskelle, som du gerne vil give udtryk for, så er var flyene nok ikke fyldt.

Heldigvis har de fleste kunder forstået at service er mere end en kop kaffe ombord. Det er måske for de fleste mennesker det mindst betydende i det store billede. hvad BA serverer ombord (hvilket forøvrigt heller ikke er imponerende) kan være fuldstændigt ligegyldigt for SAS når de konkurrerer med Norwegian, easyJet og Cimber Sterling.

Jeg ville da elske at vi fik en bedre servering ombord på alle flyvninger, men den tid, hvor der blev serveret en varm laks på vej til London på økonomi med tilhørende fri bar med rigtige glas og metalbestik og porcelæns kaffekopper er desværre forbi. Hvor meget jeg end hader at indrømme det, så er flytransport idag (på økonomiklasse ihvertfald) blot en bus med vinger - og der er tre parametre at sælge det på: pris, pris og pris.

Dertil kommer så at god service ved IRR-ops, venlighed og almindelig omtanke også er noget folk sætter pris på. Jeg har set mange eksempler på IRR-ops, hvor jeg er sikker på de pax der har oplevet det var yderst taknemmelige for at de valgte et selskab med god service - selvom de skulle betale for kaffen. Og jeg har også set eksempler på folk, der har valgt et selskab med fri bar, der var kede af at servicen var så dårlig da deres fly var forsinket eller aflyst.

Service er heldigvis mere end en kop kaffe eller en gratis drink.

Når det så er sagt, så kunne der sagtens være mange gode grunde til at genindføre en kop kaffe el.lign. ombord på SAS, men "service"-begrebet er heldigvis meget mere nuanceret end det og kan ikke måles på gratis kaffe.

Måten å holde kostnadene nede på er ikke å kutte i grunnleggende service som etthvert europeisk nettverksselskap bør ha. Mulig du synes SAS sine priser er rimelige på de fleste ruter, men sett med mine øyne og mange andres, så er slett ikke SAS så rimelige. Jeg sjekket f.eks prisene til Barcelona en weekend i januar. SAS skulle ha 2 700 ,- for å fly via CPH, mens både LH, KL og OK skulle ha 1 200 ,- . Samtidig som jeg vet hvor jeg får best service. Og valget blir selvsagt enkelt.

Jeg skjønner flybransjen og servicen og bevertningen ombord aldri vil bli som det en gang var, men det jeg vil at SAS skal gjøre, er å yte den servicen å servere en enkel "snack" og litt drikke, slik alle de andre gjør.

Last edited:
Jeg sjekket f.eks prisene til Barcelona en weekend i januar. SAS skulle ha 2 700 ,- for å fly via CPH, mens både LH, KL og OK skulle ha 1 200 ,- . Samtidig som jeg vet hvor jeg får best service. Og valget blir selvsagt enkelt.

Jamen hvad er problemet så? Du sparer 1.500 kr. og får bedre service. Win-Win... :rolleyes:

Nu ved vi jo alle at sådanne stikprøver giver et entydigt total-billede af et flyselskabs prissætning :cry: Det var da posisitivt for SAS. At de har højere priser kunne jo tyde på at deres fly var mere fyldte end konkurrenternes på de pågældende dage.

Jeg skjønner flybransjen og servicen og bevertningen ombord aldri vil bli som det en gang var, men det jeg vil at SAS skal gjøre, er å yte den servicen å servere en enkel "snack" og litt drikke, slik alle de andre gjør.

Hvis den kop kaffe er så vigtig for dig, så forstår jeg ikke at du ikke bare vælger at flyve med nogle andre og så lader den ligger der. Det er muligvis den bedste løsning for både dig og SAS ;)

Jøss, her er det fremdeles like høyt under taket?

Kritiser SAS på dette forumet og være forberedt på å få hodet kappet av :rolleyes:

Dette er da slett ikke en uinteressant diskusjon.

Det er interessant å høre hva folk opplever som god service ombord. SAS og deres nesegruse beundrere burde også høre hva passasjerene setter pris på.

Ingenting er gratis folkens! SAS serverer ikke gratis kaffe. Du har allerede betalt for den idin dyre billett. De som ikke drikker kaffen sin sponsrer dermed de andre, så enkelt er det. Dette gjelder alle selskaper som opererer med " gratis" ditt og datt. De såkalte lavprisselskapene selger deg et sete, og alt annet du måtte ønske må du betale for. Dermed sponsrer du ikke andre og betaler kun for deg selv. Ja, tillegg for ditt og datt kan være irriterende, men jeg foretrekker å betale for meg og ikke alle andre. Sysnes derfor at SAS sin siste kr 0 kampanje er noe forbrukermyndighetene må ta tak ifordi det er villedende reklame! De reklamerer som oting er gratis, noe de ikke er....

Hvis den kop kaffe er så vigtig for dig, så forstår jeg ikke at du ikke bare vælger at flyve med nogle andre og så lader den ligger der. Det er muligvis den bedste løsning for både dig og SAS ;)

Så dette er ikke lenger et disksjonsforum om perferanser i luftfarten? Hvis eco bare er transport mellom A og B, som du sier, så vil vel nettopp vann, en, to eller tre gratis øl, et par glass vin, eller sågar noen glass sekt, samt en matbit og en sjokaladebit, være akkurat det folk oppfatter som et selskap som yter service vs et selskap som ikke yter service. Det må da i alle fall være lov til å mene, uten å få kommentarer på at man er unøsket om bord i et SAS fly.

men jeg foretrekker å betale for meg og ikke alle andre.
Skulle alle betalt for seg selv hadde du nok generelt måttet betale mye mer for billetten din.
Det er nemlig de som betaler mye for billettetene sine, fullflex og biz som sponser billigbillettene bak i bussen.

<mod>

Trådstarter stiller to spørsmål om nettverksselskaper:

* Hvem er best, og hvem verst?
* Hvilket nettverkselskap foretrekker du?

Foreslår at vi aksepterer og respekterer andres meninger her, evt. avslutter vi debatten

</mod>

Widerøe når jeg kan, LH når mulig og SAS resten.
KL er OK
AF og BA , nei takk

Men, hvor mange flights bør man ha pr. år for å virkelig kunne sammenligne ?...,
I utgangspunktet så skal det ikke være dagsformen til CC som bestemmer din opplevelse av produktet.
Således har jeg for tynt grunnlag til å si noe om KL/AF/BA da jeg har under 10 flights med de selskapene de siste par årene.

Status
Not open for further replies.
Back