Flyselskapene raser mot nye Gardermoen-forsinkelser

Hickok

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Fredag kveld var det like få sluser åpne i sikkerhetskontrollen på Gardermoen som i kaosperioden under vekterstreiken tidligere i sommer.

- Det er jo bare slik at vi har et morgen-rush og et ettermdidags-rush, og da særlig torsdag og fredag fordi mange flyr på disse tidene. Dette er veldig krevende for oss og det skal ikke så mye til før det blir kø, sier Gystad.

Siden dette veldig krevende fenomenet skjer hver uke i 48 av 52 uker, og hvert eneste år, så burde det kanskje ikke komme som noen stor overraskelse at det er mye folk disse dagene.. :angry:

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10045308
 
Bildet som er tatt "...viser enorme køer". På meg ser det ikke ut som køen går utenfor sperringene. Hva skal man da kalle køstørrelsen når den starer ved rulletrappa ved flytoget?


En annen ting - om bare G4S kunne slutte å forsøke å balansere køene og la folk velge selv. Har flere ganger opplevd at de tror de hjelper til ved å nekte folk å stille seg i en kø som ser lang ut, når den egentlig er den raskeste. Køhastigheten er jo ofte en funksjon av antall åpne sluser den betjener, men det ignorerer de blankt. Eks. tvinger folk inn i køen som endre i "rullestolslusen" for de den er kortest. Mens den andre køen kanskje er vesentlig lenger, men betjenes av tre sluser :headbang

Men uansett er jo osfte OSL en fryd ifht. BGO, LHR T3 og andre dyreparker...
 
Bildet som er tatt "...viser enorme køer". På meg ser det ikke ut som køen går utenfor sperringene. Hva skal man da kalle køstørrelsen når den starer ved rulletrappa ved flytoget?


En annen ting - om bare G4S kunne slutte å forsøke å balansere køene og la folk velge selv. Har flere ganger opplevd at de tror de hjelper til ved å nekte folk å stille seg i en kø som ser lang ut, når den egentlig er den raskeste. Køhastigheten er jo ofte en funksjon av antall åpne sluser den betjener, men det ignorerer de blankt. Eks. tvinger folk inn i køen som endre i "rullestolslusen" for de den er kortest. Mens den andre køen kanskje er vesentlig lenger, men betjenes av tre sluser :headbang

Men uansett er jo osfte OSL en fryd ifht. BGO, LHR T3 og andre dyreparker...

Se nærmere på bildet, ser ut som om køen strekker seg rundt G(?) og tilbake mot rulletrappa.
 
Jeg jobbet på insjekk på fredag. Da ble køen en halvtime lang og den gikk mot til ritazza(cafe) og svinget mot trappen før den slynget seg tilbake mot SAS automatene. Mange som kom en halvtime eller mindre før flyet kom ikke med flyet rundt 7 tiden. Det hvar også noe kø kluss på onsdag. Er nokk en aksjon på gang ja...
 
Rart at ikke flyselskapene skriker etter konkurranseutsettelse av sikkerhetskontrollen...eller vent litt...
 
Rart at ikke flyselskapene skriker etter konkurranseutsettelse av sikkerhetskontrollen...eller vent litt...

Flyselskapene vil vel bare ha levert varene de betaler dyrt for.
Fullstendig likegyldig hvem som leverer, bare man kan stole på at de kommer på jobb når de skal.
 
Flyselskapene vil vel bare ha levert varene de betaler dyrt for.
Fullstendig likegyldig hvem som leverer, bare man kan stole på at de kommer på jobb når de skal.

Det stemmer nok, og i alle andre bransjer er ikke sykdom en god grunn til at det blir trøbbel. Da betyr det bare at det var for få folk i utgangspunktet. Alle problemene med Avinor rundt OSL begynner å ligne på en farse, og det er dessverre lite som tyder på at det blir en bedring i nærmeste fremtid, når ombyggingen kommer ordentlig i gang i tillegg.
 
Det stemmer nok, og i alle andre bransjer er ikke sykdom en god grunn til at det blir trøbbel. Da betyr det bare at det var for få folk i utgangspunktet. Alle problemene med Avinor rundt OSL begynner å ligne på en farse, og det er dessverre lite som tyder på at det blir en bedring i nærmeste fremtid, når ombyggingen kommer ordentlig i gang i tillegg.

Du har helt rett, det er en farse. Når man ikke engang stole på at folk har kompetanse til å sette opp valglister med tilstrekkelig back up, så kan man lure på hvor kompetente man egentlig er. Begynner i alle fall å fremstå som en gjeng med sutrete amatører.
 
Flyselskapene vil vel bare ha levert varene de betaler dyrt for.
Fullstendig likegyldig hvem som leverer, bare man kan stole på at de kommer på jobb når de skal.
Vil flyselskapene bare det? Jeg tror de også vil ha tjenester til lavest mulig pris. Hvis avgiftene skal ned, må Avinor levere kostnadseffektive lufttrafikktjenester og sikkerhetskontroll.
 
Vil flyselskapene bare det? Jeg tror de også vil ha tjenester til lavest mulig pris. Hvis avgiftene skal ned, må Avinor levere kostnadseffektive lufttrafikktjenester og sikkerhetskontroll.

Ingen private selskaper vil selvsagt betale mer en de må. Det som likevel er klart er at de forventer at tjenester leveres i henhold til avtale. Når man som leverandør ikke evner dette så bør det få konsekvenser.

Det siste er jo ikke så lett innen ATC, så der får man bare håpe at man får levert etter avtale, klarer de ikke den jobben så er det jo bare selskapene og passasjerene det går utover. Så lenge det ikke gir noen økonomiske konsekvenser så gir folk rett og slett faen.
 
Ingen private selskaper vil selvsagt betale mer en de må. Det som likevel er klart er at de forventer at tjenester leveres i henhold til avtale. Når man som leverandør ikke evner dette så bør det få konsekvenser.

Det siste er jo ikke så lett innen ATC, så der får man bare håpe at man får levert etter avtale, klarer de ikke den jobben så er det jo bare selskapene og passasjerene det går utover. Så lenge det ikke gir noen økonomiske konsekvenser så gir folk rett og slett faen.

Fint hvordan myndighetene er så opptatt av å skape blodhard konkurranse mellom flyselskapene for å gi forbrukerne lave billettpriser, men rart blir det også at det er myndighetene og Avinor som sitter igjen med størsteparten av pengene fra en lavprisbillett (hos for eksempel SK eller DY) i form av skatter og avgifter.

Selv bidrar de mye med forsinkelser som følger av elendig planlegging når det gjelder både bemanning hos seg selv, oppfølging av innleid bemanning samt elendig infrastruktur på minst to av landets største flyplasser, OSL og BGO, hvor passasjertallet ofte overgår hva flyplassene maksimalt er bygget for. De ingen konkurranse mot seg som kan være med på å bidra til bedre og markedsprisede produkter til flyselskaper og passasjerer. Avinoransatte jeg snakker med sier ofte at Avinor aldri bygger for fremtiden - de bygger for fortiden...

Og hvem blir passasjerenes syndebukk? Det blir fort mellomleddet - flyselskapene.
 
Last edited:
Du har helt rett, det er en farse. Når man ikke engang stole på at folk har kompetanse til å sette opp valglister med tilstrekkelig back up, så kan man lure på hvor kompetente man egentlig er. Begynner i alle fall å fremstå som en gjeng med sutrete amatører.

Handlingselskapene klarer å dekke opp listene etter forventet antall pax. Hvorfor kan ikke G4S gjøre det samme? Jeg ser de skylder på sykdom og mange pax men det siste bør ikke ha kommet som en overaskelse.
 
Handlingselskapene klarer å dekke opp listene etter forventet antall pax. Hvorfor kan ikke G4S gjøre det samme? Jeg ser de skylder på sykdom og mange pax men det siste bør ikke ha kommet som en overaskelse.

Nei, ikke lett å forutse at det er rush hver torsdag og fredag ettermiddag.
 
Folk står nok i kø for å jobbe som vektere på OSL også ja. Etter hva jeg leser her, så ser det ikke akkurat ut som en meget attraktiv jobb. :)
 
Folk står nok i kø for å jobbe som vektere på OSL også ja. Etter hva jeg leser her, så ser det ikke akkurat ut som en meget attraktiv jobb. :)

Det er ingen unnskyldning. Vil vel tro at vekterselskapet har et anbud på å levere sine tjenester. Da er det helt og holdent dette selskapet sitt ansvar å ha høy nok bemanning. Hvis stillingene ikke er attraktive nok til at de får nok bemanning, ja da må de gjøre noe med betingelsene.
 
Å få nok folk er ikke noe problem, selv om arbeidsledigheten er lav så finnes det alltid folk som søker på slike jobber. Uskolert arbeidskraft er aldri noe problem å få tak i.
 
Jeg jobbet på insjekk på fredag. Da ble køen en halvtime lang og den gikk mot til ritazza(cafe) og svinget mot trappen før den slynget seg tilbake mot SAS automatene. Mange som kom en halvtime eller mindre før flyet kom ikke med flyet rundt 7 tiden. Det hvar også noe kø kluss på onsdag. Er nokk en aksjon på gang ja...

En aksjon som sprer seg? Sykdom i Tromsø også:
http://www.nordlys.no/nyheter/article6217168.ece
 
Back
Top