Flyselskapene raser mot nye Gardermoen-forsinkelser

Rart at ikke flyselskapene skriker etter konkurranseutsettelse av sikkerhetskontrollen...eller vent litt...

Nå blir det i løpet av september klart hvem som får ha Sikkerhetskontrollen videre på OSL i 5 år. Blir eventuelt bytte i april 2013. Blir Securitas, Nokas eller G4S......

Om det blir et nytt selskap, så kanskje man kan håpe på at terminalsikkerheten blir tatt på alvor. Alle som har brukt overfallsalarmen på OSL kjenner nok den meget lange responstiden. Sikkerhetskontrollen funker greit når bemanningen er god. For øvrig har G4S og OSL ingenting å være stolte av.

Det har du rett i, men det er neppe driftsentralen som bestemmer hastigheten på responsen, når man bestemmer at det skal responderes. Jeg har selv jobbet som sentervekter, og der var det ikke noe somling når alarmen gikk. Vi hadde også hyppige ronder på senteret, men på OSL går man sjelden andre ronder enn når man skal lese av strekkoder, og avlesingen ser ut til å være selve målet med ronden - definitiv ikke det som er vitsen med med.

Nei, sikkerheten i terminalen er det stort sett bakkepersonell som tar seg av uten særlig støtte fra dem som skal være profesjonelle på området.

Last edited:
Stor turnover blant sikkerhetskontrollørene ved lufthavnene kan utvikle seg til et sikkerhetsproblem.
Dette henger sammen med at det etterhvert er ganske mange som har fått kjennskap/kunnskap om hvordan en slik sikkerhetskontroll fungerer. Både styrker og svakheter.

Jeg jobbet på insjekk på fredag. Da ble køen en halvtime lang og den gikk mot til ritazza(cafe) og svinget mot trappen før den slynget seg tilbake mot SAS automatene. Mange som kom en halvtime eller mindre før flyet kom ikke med flyet rundt 7 tiden..

Hvis en kø på 30 minutter skal få drøssevis med pax til å miste flyet så har man blitt bortskjemt.

Flyselskapene vil vel bare ha levert varene de betaler dyrt for.

Hmmm...lurer på om man kan skrike opp hvis det er innsjekkingskøer av en annen verden. Eller mangel på EBG-skranke-kustus i BGO. Jeg vil jo bare ha varene jeg har betalt for :rolleyes:

Det er ingen unnskyldning. Vil vel tro at vekterselskapet har et anbud på å levere sine tjenester. Da er det helt og holdent dette selskapet sitt ansvar å ha høy nok bemanning.

Det er ikke sikkert, det _kan_ være det ligger noe i anbudet om antatt kapasitet el.l. En del andre offentlige anbud innen transport så gjøres det et estimat av kapasitet og operatør skal forhodle seg til det +/- 10%. Ofte tar det år og dag før bestiller greier å bestille mer kapasitet.

Hvis en kø på 30 minutter skal få drøssevis med pax til å miste flyet så har man blitt bortskjemt.

Nå er fristen for innsjekk av bagasje 30 min hos de fleste. Så om man skal tåle kø på 30 minuter så er det noe galt med de fristene.

Stor turnover blant sikkerhetskontrollørene ved lufthavnene kan utvikle seg til et sikkerhetsproblem.
Dette henger sammen med at det etterhvert er ganske mange som har fått kjennskap/kunnskap om hvordan en slik sikkerhetskontroll fungerer. Både styrker og svakheter.

Det skjer ingenting der som ikke kan finnes med enkle google-søk. Det er absolutt ingen rakettvitenskap involvert....

Mener du på fullt alvor at pax skal regne med 30 minutt i security kø som normalt når de planlegger oppmøtetid før reisen...?

Nå er fristen for innsjekk av bagasje 30 min hos de fleste. Så om man skal tåle kø på 30 minuter så er det noe galt med de fristene.

Man opererer jo med MCT på OSL som folk har problemer med å overholde en del ganger også, så det er jo mulig å lage frister som lager krøll...

Mener du på fullt alvor at pax skal regne med 30 minutt i security kø som normalt når de planlegger oppmøtetid før reisen...?

Hva mener du jeg skal beregne som "worst case" tilfelle? (SAS anbefaler 1.5 timer...)

Hva mener du jeg skal beregne som "worst case" tilfelle? (SAS anbefaler 1.5 timer...)

Nå reiser jeg sjelden fra OSL, så jeg har ikke så lyst å påta meg ansvaret for når du skal møte opp, men f.eks i CPH så er det en egen lystavle som viser aktuell tid i security kø. Den ser jeg på hver gang jeg er på jobb, og den står vanligvis på mellom 3 og 7 minutt, så jeg syns bare 30 min var noe voldsomt...

I CPH er jeg på flyplassen ca 30 min før avgang hvis jeg går fast track, og noe tidligere hvis det er vanlig security. Fra BGO, TRD og SVG kanskje 40-45 min...? Da er det ihvertfall bra at jeg greier å unngå connection via OSL når jeg kommer fra utlandet...!

I CPH er jeg på flyplassen ca 30 min før avgang hvis jeg går fast track, og noe tidligere hvis det er vanlig security. Fra BGO, TRD og SVG kanskje 40-45 min...? Da er det ihvertfall bra at jeg greier å unngå connection via OSL når jeg kommer fra utlandet...!

Jeg bor nesten inne i sentrum i Bergen og pleier å kjøre hjemmefra 1 time før avgang, om jeg ikke er i rushet i trafikken om morgenen eller ettermiddagen. I morges greidde jeg til og med å kjøre hjemmefra 40 minutter før avgang og såvidt rekke ting... så Flesland er en kjapp og grei flyplass de dagene security ikke driter på draget.

-A

Back