• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyselskap legger inn mellomlanding - avbestille?

nesjon

ScanFlyer Blue
Hei.

Jeg har bestilt en reise med til Mombasa i slutten av denne måneden med SAS og Condor via Frankfurt. I forrige uke (tre uker før avreise) fikk jeg en e-post om at Condor har valgt å legge inn en ekstra mellomlanding i Nairobi på utreiseflighten, slik at ankomsttiden i Mombasa samtidig blir nesten to timer senere.

Noe av poenget med å velge Condor var at de er blant de få som flyr direkte fra Europa til Mombasa. Men nå som de flyr via Nairobi, så kunne jeg heller ha valgt Qatar som også var litt billigere. Det passer også ekstra dårlig å komme fram seinere mtp videre reise fra Mombasa. Jeg har derfor bedt om å få refundert billetten (slik at jeg kan bestille med Qatar i stedet), men jeg får streng beskjed om at forsinkelsen må være mer enn 5 timer for at de kan refundere noe som helst.

Jeg har prøvd å lese litt EU-reglement osv. på dette, men finner lite info. Har jeg i det hele tatt noen rettigheter her, eller må jeg bare la Condor gjøre turen sørover mindre behagelig?

Nei, du har ingen andre rettigheter annet enn hva du og Condor har avtalt i billetten. EU-reglementet ved forsinkelser (hvis du har samme flightnummer) gir rettigheter ved forsinkelse over 5 timer, hvis det er et instilt fly så gjelder den bare om det er under 14 dager til du skal reise.

Forstår godt at du ser ( en umulig ? ) mulighet å fly 5* Qatar en charter med Condor ? ;) :colgate:

Takk for innspill. Det var som jeg trodde, så da får jeg finne meg i det. Synes bare at det er dumt at selskapet kan endre turen såpass (mellomlanding er jo en vesentlig endring, det er ikke bare forskyvning av tidene) uten at jeg får muligheten til å si nei takk. Jeg ber jo ikke om endring eller erstatning, jeg ber bare om annullering av kontrakten når de ikke flyr direkte slik som de lovte og som var hele vitsen med å "lide seg" gjennom ni timer i en charteraktig maskin.

Ja, jeg skal reise videre like etterpå, så de to timene har litt å si. Men jeg har lagt inn såpass margin at det skal gå likevel, men med litt mer stress :)

Last edited:
Hm, her bør vi få en tripreport fra Condor, det hadde vært meget interessent ;)

Jeg reiste faktisk med Condor fra Mombasa til Frankfurt i forigårs. Tok dessverre ingen bilder, men kan gjerne dele litt erfaringer og ta i mot spørsmål.

Avgangen DE1265 ble kjørt med en 767-300 og var ca. halvfullt (90% tyskere). Spaserte gjennom Comfort-avdelingen på vei ut og inn. Greie seter av amerikansk type, med begrensa med beinplass. Jeg er 193cm, og besto ikke knyttnevetesten i økonomi. Men det var ikke så veldig langt unna heller, så jeg slapp å ha knærne oppi setet foran slik som jeg av og til må. Jeg hadde sete 29 D,E og F for meg selv, så jeg kunne ligge greit komfortabelt på tvers. Behagelig temperert kabin, forholdsvis nytt fly. Flyet tok av en halvtime etter rutetid, og fløy inn et kvarter av det.

Før avgang ble sikkerhetsvideoen spilt av på skjermene i taket. Dette var en humoristisk variant av en sikkerhetsvideo, og etter å lest litt i det tyske inflight-magasinet kunne jeg lese at den var den første i sitt slag og ble spilt inn i april i år.
Etter en snau time kom drikkevogna, alkoholfri drikke var gratis. Deretter kom et varmt måltid som smakte helt ok, men ikke mer enn det. Standard økonomimat. Drikkevogna ble kjørt to ganger til i løpet av den 8 1/2 timer lange turen, samt at vi fikk et nytt kaldt måltid to timer før landing. Ingen AVOD ombord (noe musikk i armlena hodetelefoner kunne kjøpes), men det ble vist tre filmer på fellesskjermene. Litt taxfree-mas ble det også tid til, men det var langt fra så charterpreg som jeg hadde trodd.

Det mest beundringsverdige var at kapteinen kom på høyttaleren et sted mellom 20-25 ganger på turen for å fortelle om hva vi passerte. Hver eneste by og innsjø av betydning ble nevnt, i tillegg til mye fakta om flygningen generelt. Mellom filmene ble det også vist info om flygningen på en ganske avansert måte, et slags satelittbilde av bakken under oss ble vist til en hver tid. Og da vi kom til Frankfurt kunne vi se ovenfra nøyaktig hvilken gate vi kjørte inn til.

Alt i alt en behagelig flygning, og veldig billig for mitt vedkommende. Har fløyet en del økonomi langdistanse med LH tidligere (bl.a. til CCU), og det er en del likhetstrekk. Verdt pengene er det nok og jeg reiser gjerne med Condor igjen da de har mange spennende destinasjoner (Maldivene, Alaska etc.). Skal også nevne at jeg fløy med Qatar fra Oslo på vei sørover noen uker tidligere, og var så heldig å bli oppgradert til business på OSL-DOH. Det setter Condor-flighten litt i perspektiv. Men jeg likte ikke så veldig godt A320-en som Qatar brukte på DOH-NBO, så alt i alt så er ikke Condor noe dårlig alternativ på Mombasa-flygninger så lenge de flyr direkte (et lite must).

Hvis det er spørsmål så skal jeg svare etter beste evne. Og jeg må bare beklage at jeg ikke tok noen bilder underveis på Condor-flighten, er ikke noen ivrig TR-gutt foreløpig ;)

Last edited:
...jeg ber bare om annullering av kontrakten når de ikke flyr direkte slik som de lovte ..

NB! Dersom du begynner å diskutere med selskapet el.l. så bruk riktig benevnelse: de flyr deg faktisk direkte til din destinasjonen, men de flyr deg ikke non-stop som de opprinnelig hadde sagt.

NB! Dersom du begynner å diskutere med selskapet el.l. så bruk riktig benevnelse: de flyr deg faktisk direkte til din destinasjonen, men de flyr deg ikke non-stop som de opprinnelig hadde sagt.

Godt poeng, skal prøve å ikke glemme den forskjellen.

Det var jo også Condor som hadde gleden av å frakte en del av oss (FRA-) OSL-TLS-FRA under StarmegaDO 1 - det var jo en kanontur og et kanoncrew.

Takk for supergrei verbal rapport. Blås i bilder, info er mye bedre en bilder av matbrett etc. :)

Back