Flyselskap kansellerer bonustur uten ombookingsvalg?

Discus

Galley Slave
Medlem
Lager egen tråd, siden det gjelder generelt, og bruker Fnate som "forsøkskanin":

Da kansellerte de billetten. Ringte dem og policien var at EB turer ikke ble honorert. Bare kansellert. Så kan man booke på nytt med andre Star selskaper om de har ledig, men da er det jo relativt mye mer fueltillegg og høyere EB kost. Ikke var det ledig foran i kjærra på Thai heller. Det var kjipt for min egen del, men det er jo sånn det er.

Så da får man håpe noen har en liten priskrig til BKK etterhvert. Helst selskap med skuff.

Ref. EU-reglene så skal man få tilbud om ombooking "under samme fohold" (mine uthevinger)
The regulation applies to any passenger

unless the passenger is travelling on a free or discounted ticket not available to the general public, other than a ticket obtained from a frequent flyer programme.

...
If a flight is cancelled, passengers are automatically entitled to their choice of (a.) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions); (b.) later rerouting, at the passenger's convenience, to the same destination under comparable conditions (subject to seat availability); or (c.) a refund of the ticket as well as a return flight to the point of first departure, when relevant.
Og det samme står vel hos sas.no: http://www.sas.no/upload/Norway/PDF/Forordning%20(EF)%20261.pdf

Har SAS blitt cowboy på linje med Ryanair, og bare satser på at folk aksepterer en kansellering, eller går ikke bonusreiser inn under reglene (noe jeg m.fl. mener de gjør)?

Fueltillegget er selvsagt høyere, men poengkostnaden er vel faktisk billigere med *A-partnere etter endringen?

SAS t/r BKK 140 000 poeng
*A t/r BKK 135 000 poeng

Er det ingen forbehold om hvor lang tid i forveien flighten kanselleres i forhold til tilbud om ombooking?

Nei, Fnatster, her har SAS driti seg ut. Det spiller ingen trille hvordan du har betalt for billetten. Er du booket og billettert, skal de booke deg om ved kansellering. Ferdig med det.

Synes det er rart om de sier det, for det er nemlig ikke policy for Eurobonus rebooking i slike tilfeller. Riktig policy ligger under SAS Sales Information og Eurobonus-EuroBonus Irregularity Policy (hvis man vil referere agenten til noe). Det er riktig at reisen blir kansellert, og man ikke kan bruke s.k. "reprotection agreement" men om du ikke aksepterer at poengene skal refunderes, så skal du ha muligheten til å få en ny routing innenfor et 48 timers vindu uten å betale ekstra.

Forsøkskaninen her...

Hun damen i andre enden av røret mumlet noe om economy på Thai, men det gadd jeg ikke forfølge. Det var helt uaktuelt å reise eco til Thailand når det er ferie. Så mulig de har dekket seg på ombookingen der.

Hun i andre enden var etterhvert veldig hyggelig og forsøkte å hjelpe på telefonen. Men det virket ikke som om de hadde fått særlig presis info på call senteret, ei heller særlig stor verktøykasse til å reparere skade med. Var bare noen linjer om et Eurobonus bookinger hadde null prioritet i et rundskriv om saken fra den 19/9.

Fra min side tenkte jeg vel bare at "pick your fights", og kastet inn håndkleet. Synes egentlig det var en ærlig sak fra SK jeg altså. Full refund, lang tid til avreise og greier. Kjipt, men sånn ble det.

Last edited:
Hun damen i andre enden av røret mumlet noe om economy på Thai, men det gadd jeg ikke forfølge. Det var helt uaktuelt å reise eco til Thailand når det er ferie. Så mulig de har dekket seg på ombookingen der.
Nope!
(a.) re-routing to the same destination at the earliest opportunity (under comparable conditions);
Uansett - kjekt å vite hvordan SAS behandler gullkunder som har en booking i C-kabinen Og at de har sunket med på "LCC-nivå" av type, vi kan ikke hjelpe deg selv om det står i lovverket, så du får rydde opp selv :rolleyes: Uasett ingen krise for deg, men rent prinsipielt synes jeg SAS er nede på et lavmål her da de fleste vil si "ja vel, da er det vel slik" og så går SAS klar av problemene.

Hmmm, dette er interessant.
Synes det virker veldig spesielt at man bare kan kansellere en billett så lenge billetten er issued.

Har store problemer med å skjønne hvordan de kan gjøre forskjell på en ordinær billett og en bonusbillett så lenge den er skrevet ut og har et billett nummer.

Virker veldig merkelig for å si det pent.
Tror de er på noe tynn is her.

Dette virker merkelig. Jeg ble en gang oppringt av Fly Nordic som fortalte at mitt fly fra OSL til ARN var kansellert. De sa at de kun hadde en avgang den dagen og de ville ikke booke om til en Det var i det minste noen uker til avreise, og det fantes en Norwegian-avgang. De ville ikke booke til den og tilbød kun refund. Forskjellen i pris var i mitt disfavør, men ikke mye, så jeg gadd ikke krangle og kjøpte billett med Norwegian. De hadde nok uansett hatt en dårlig sak om jeg hadde presset på,

Hadde det vært min booking, ville det blitt huskestue om SAS holdt på slik. Ryanair-holdning fra SAS.

Synes det er rart om de sier det, for det er nemlig ikke policy for Eurobonus rebooking i slike tilfeller. Riktig policy ligger under SAS Sales Information og Eurobonus-EuroBonus Irregularity Policy (hvis man vil referere agenten til noe). Det er riktig at reisen blir kansellert, og man ikke kan bruke s.k. "reprotection agreement" men om du ikke aksepterer at poengene skal refunderes, så skal du ha muligheten til å få en ny routing innenfor et 48 timers vindu uten å betale ekstra.

Der har du det, straight from the horses mouth

Fnate, dette er en klassisk legg på og ring på nytt

Forsøkskanin kjør på;). Forresten, snakker de engelsk når du ringer... LH i Norge er engelsk i CPT...

Bare for å ha nevnt det, så var ikke meningen med tråden å presse Fnate til å krangle med SAS el.l., men å bruke hans tilfelle som et eksempel for diskusjon og synliggjøring av SAS holding til EU-reglene (som de tydeligvis gir blaffen i)

Bare for å ha nevnt det, så var ikke meningen med tråden å presse Fnate til å krangle med SAS el.l., men å bruke hans tilfelle som et eksempel for diskusjon og synliggjøring av SAS holding til EU-reglene (som de tydeligvis gir blaffen i)

Litt bastant å si at de gir blaffen. Etter Superhai's innlegg, mistenker jeg at det er agentrelatert, ikke policy.

Jeg ville ringt på nytt

Bare så det er nevnt, ikke noe problem for min del. Synes det er en interessant problemstilling selv.

Nå skal det sies at jeg er en rimelig misfornøyd SAS-kunde, og har hatt en rimelig stødig nedgang i SAS reiser de senere årene. 2012 blir til og med første året de ikke havner øverst på lista over mest flydde flyselskaper. Jeg har heller ikke lagt skjul på at jeg ikke er spesielt imponert over ledelsen i SAS. Sånn sett utenfra som selvutnevnt flyekspert, eller hva det var. Pins med "I'm on fire today" veier ikke opp for et falmende produkt.

Jeg var en stor SAS patriot før, nå prøver jeg egentlig å unngå dem. Jeg pleide å bruke 2-300K i året hos dem. Nå er det en brøkdel og LH+UA som sikrer statusen.

Denne saken gjorde meg imidlertid ikke ekstremt skuffet. Mulig jeg kunne kriget meg til noe bedre, men de har altså lagt ned ruta, og jeg ser at det er vrient å tvinge noen andre til å åpne bonusturer. De får vel bare en regnskapseffekt på 3-4.000,- på å selge en bonustur for 140.000 points, så jeg synes det er ok.

Rettighetsmessig er det imidlertid spennende. Fnate out.

Last edited:
Back