Flyruter Norge - USA

Re: Norge-USA

De gikk et par år LHR-BGO-FBU og retur FBU-LHR med 727. Mener de var de samme flyene de brukte innenlands i Vest-Tyskland.
I 1972-73 fløy de JFK-BGO T/R med 707 om sommeren.
 
Re: Norge-USA

Ja. B727-200. Mener også den fortsatte til HEL i en periode. LHR-FBU-HEL og motsatt. Men i en annen periode var det overnatting for flyet på FBU.

Espen
 
Re: Norge-USA

De brukte 737-200 også. I en periode brukte de jo London-maskinen til å gå til Berlin (via CPH). Denne ble etterhvert byttet ut med en ATR-42.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
 
Re: Norge-USA

Har et lite tillegg tll Fellowship ovenfor.;)

16.10-25.10 1986 hadde jeg FBU-LHR-MIA-LHR-FBU med PA 737-747-747-727...

Jeg gjetter på at din reise traff akkurat når de skiftet fra sommerruter til vinterrutene høsten 1986, for det var da de skiftet fra B737-200 til B727-200 på LHR-FBU t/r
 
Re: Norge-USA

De gikk et par år LHR-BGO-FBU og retur FBU-LHR med 727. Mener de var de samme flyene de brukte innenlands i Vest-Tyskland.
I 1972-73 fløy de JFK-BGO T/R med 707 om sommeren.

Det stemmer at det var de samme flyene som de benyttet i Vest-Tyskland. På FBU gikk Pan Am med B727-100 mellom 1976 og 1978. De kuttet da nyheten kom om at konsesjonen ble gitt til NW, som altså startet opp i 1980.
 
Re: Norge-USA

Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA
 
Re: Norge-USA

Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA

De fløy vel mellom Berlin og London også, så da benyttet de de samme flyene til å lage connction til Oslo via LHR
 
Re: Norge-USA

Jeg husker ikke i min tur hvor 737/727 kom fra/skulle til, om det var Tempelhof.

Men i april 1974 hadde jeg HAM-THF dagstur med PA 727-21 . En opplevelse på landing og takeoff. Ikke langt ned til hustak...

I 1977 hadde jeg t/r FBU-LHR med 727-21. Den kom fra THF og tilbake dit etter FBU.
 
Re: Norge-USA

Da de fløy til Berlin på slutten av åttitallet, var det Tegel. Da de byttet til ATR mener jeg de flyttet ruta til Tempelhof.
 
Re: Norge-USA

Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.
Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.

Ah, det var self. snakk om Pan Am og ikke Northwest, husker jo 727 og ATR på FBU der.
 
Re: Norge-USA

Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA

Jeg er litt uenig med deg, fra FBU til LHR var det ikke intra europeisk, du kunne ikke kjoepe en - tur-retur fra Oslo til London med Pan Am, du maatte kjoepe en billett til USA.

Berlin var unntaket - det var jo kun Pan Am, British Airways og Air France som kunne fly til Berlin paa den tiden. Lufthansa hadde ikke lov til aa fly til Berlin. Dette var saapass strengt at den Lufthansa 707 som naa dessverre staar og forfaller i Berlin ikke kunne flyes inn med Lufthansa Livery.

Pan Am var jo ogsaa verdens mestre i Direct Flights - Oslo ruten endte faktisk i en periode paa Honolulu med 2-3 flybytter.
 
Re: Norge-USA

Pan Am var jo ogsaa verdens mestre i Direct Flights - Oslo ruten endte faktisk i en periode paa Honolulu med 2-3 flybytter.

Nei, den æren tilfaller TWA. Deres Oslo-JFK hadde minst 15 'direkteruter' som fortsatte til alle mulige store og mellomstore byer .. Det dukket opp pax med billetter til TW1234 Oslo-San Antonio, TW1236 Oslo-Orlando, TW1238 Oslo-St Louis osv osv .. Husker det ble klaget på at billettoppgjøret etter flighten var en smule komplisert ...
 
Re: Norge-USA

Men når PanAm fløy til FBU som endel av sitt intra-europeiske nettverk med 737/727, vil jeg ikke akkurat si at de fløy Norge-USA

Jeg er litt uenig med deg, fra FBU til LHR... Berlin var unntaket - det var jo kun Pan Am, British Airways og Air France som kunne fly til Berlin paa den tiden.

Det er ikke ofte vi er uenig her på forumet Finn Erik, men jeg må si at på akkurat denne støtter jeg Someone 100%. Når du flyr med en 727 fra Oslo til London flyr du ikke fra Norge til USA.

Jada, jada, jeg vet du har gjennomgående billetter osv osv, men allikavæl’a?

Nuvel. Når det gjelder Berlin bør det kanskje presiseres overfor ungdommen (tiden går, over 30 år nå..!) om at her snakker vi om Vest-Berlin. Bortsett fra Lufthansa var det vel nesten «fritt frem» i Øst-Berlin? SAS hadde mellomlanding på Schönefeld på vei sydover i mange år?
Restriksjonene til/fra Vest-Berlin gjaldt vel også kun rutetrafikk? Bl.a. Modern fløy charter fra Tegel.
 
Re: Norge-USA

Nuvel. Når det gjelder Berlin bør det kanskje presiseres overfor ungdommen (tiden går, over 30 år nå..!) om at her snakker vi om Vest-Berlin. Bortsett fra Lufthansa var det vel nesten «fritt frem» i Øst-Berlin? SAS hadde mellomlanding på Schönefeld på vei sydover i mange år?
Restriksjonene til/fra Vest-Berlin gjaldt vel også kun rutetrafikk? Bl.a. Modern fløy charter fra Tegel.

Ingenting som var 'fritt frem' på den tiden. Du måtte søke konsesjon for alt. Selv ikke på norsk innenriks kunne du fly fritt.
 
Re: Norge-USA

Ja, nettopp derfor står «fritt frem» i hermetegn. Det jeg mente var at det ikke var de samme restriksjonene/begrensningene på rutetrafikk til Øst-Berlin som for V-Berlin, altså at andre selskap enn Interflug, Aeroflot & co også kunne fly dit. Vel og merke med behørig konsesjon fra Sovj, unnskyld, Øst-Tyske myndigheter.
 
Re: Norge-USA

Det er ikke ofte vi er uenig her på forumet Finn Erik, men jeg må si at på akkurat denne støtter jeg Someone 100%. Når du flyr med en 727 fra Oslo til London flyr du ikke fra Norge til USA.

Jada, jada, jeg vet du har gjennomgående billetter osv osv, men allikavæl’a?

Nuvel. Når det gjelder Berlin bør det kanskje presiseres overfor ungdommen (tiden går, over 30 år nå..!) om at her snakker vi om Vest-Berlin. Bortsett fra Lufthansa var det vel nesten «fritt frem» i Øst-Berlin? SAS hadde mellomlanding på Schönefeld på vei sydover i mange år?
Restriksjonene til/fra Vest-Berlin gjaldt vel også kun rutetrafikk? Bl.a. Modern fløy charter fra Tegel.

Stort sett er vi svaert enige - men i denne saken har du ennaa ikke overbevist meg, ja du og Someone har et poeng med at PanAm’s operasjoner med 727/737 var Intra Europeiske - men jeg er litt forundret over at Someone totalt glemmer / ignorerer passasjerene ??

Lov messig var ingen av Pan Am’s passasjerer Intra Europeiske - alle som gikk ombord hos Pan Am i Oslo - London endte opp i USA (eller fortsatte via USA til land i det Amrikanske Kontinentet)

Jeg er dypt forundret over at Someone naa har forlatt tanken om at flyselskap skal ha inntekter ?? Som 200% ikke oekonom skjoenner selv denne enkle nerden at inntekter maa til - og 100% av Pan Am’s inntekter fra den ikke fullt Intra Europeiske ruten Oslo London forutsatte at billettene var solgt Norge-USA

Og jeg har ennaa ikke gaatt off - topic med Slot ruletten mellom BA, SK og PA paa den tiden - hmmmm mulig at en maa finne frem start kabler paa Fornebu Leeks traaden ;)
 
Re: Norge-USA

Vel, jeg er enig at PanAms operasjoner her jo er litt i et tvilstilfelle, men føler fortsatt de ikke fløy mellom Norge og USA all den tid man fløy via LHR på et lite fly, som jo ikke ble operert i USA, og byttet til et større IC fly der. Eneste forskjellen på å fly f.eks British Airways via LHR i dag er jo at PanAm ikke hadde rettigheter for lokaltrafikk, slik jeg skjønner det.
 
Re: Norge-USA

Litt mimring og ett spørsmål: I 1988 dro jeg og en kamerat med TWA (B767) fra Oslo via ARN til JFK. Jeg husker ikke om vi dro fra FBU eller GEN - noen som kan hjelpe meg? Men jeg husker godt at vi ble oppgradert til business til tross for at vi hadde de billigste bilettene som fantes og null statuskort. Vår forklaring var at vi sjekket inn i siste liten. Etter halvannen måned på kryss og tvers i USA med Windys Express, en 1975 Chevrolet Caprice kjøpt for noen hundre dollar i New York, dro jeg hjem fra SFO med PanAm via LHR. LHR-FBU var med B727. Fin tur!
 
Back
Top