Flyruter Norge - USA

Martin

Moderator
Medlem
Lurte bare på angående flyruter mellom Norge og USA. Vet at SAS har flydd til New-York, samt Northwest til Minneapolis. Mener og huske fra et program jeg så om Gardermoen for en del år siden at det var snakk om et PanAm-fly på vei til Gardermoen, eller noe sånt.
Hvilke selskaper har egentlig flydd mellom Norge og USA gjennom tidene, hvilke flytyper ble brukt, og har det vært trafikk til noen andre byer en NY og Minneapolis??
 
Replying to Topic 'Norge-USA'

NE har floeyet til Oslo ogsaa tidligere .. den gang til JFK (fra Gardermoen, selvsagt..)
Ellers har TWA, Tower Air, Air Florida og United (Lillehammer OL) floeyet fra Gardermoen - PanAm, Delta og TWA fra Fornebu ..
SAS til JFK og Chicago fra Gardermoen, Newark fra Fornebu og JFK fra Bergen.

Og da har jeg sikkert glemt charterselskaper og litt annet ...
 
Replying to Topic 'Norge-USA'

MyTravel flyr jo hvert år chartere til KMIA/MIA Miami Intl. fra Gardermoen (søkte på restplass der på siste avgangen for sesongen for en tid tilbake og kom opp med 5990 NOK ink skatter for 2 voksne og 1 barn, kun fly, hotell kom i tillegg... DET VAR SNYT BILLIG DET!).
 
Replying to Topic 'Norge-USA'

Northwest gikk til Mineapolis MSP fra Gardermoen. Var jo i forbindelse med alliansen mellom NW, KLM og Braathens. Mener de brukte både MD11 og B747...(arrest me if I´m wrong). Min søster var så heldig å få være med på åpningsturen fra Gardermoen, GRATIS!! Livet er ikke rettferdig!:p
 
Replying to Topic 'Norge-USA'

Northwest floey i fra Gardermoen med 747-200 til JFK og senere til MSP via LGW. Etter at OSL aapnet floey de en sesong med DC-10 MSP - OSL - MSP i samarbeide med Braathens ikke med KLM...sistnevnte var litt sure paa den ruten som tok passajerer i fra deres ruter via AMS .....
 
Replying to Topic 'Norge-USA'

Originally posted by Cedlind


Northwests rute gikk vel til/kom fra vestksyten et sted? LAX eller SFO?
(Med stop i MSP da selvfølgelig)

Jo, jeg tror den gikk til/kom fra SFO, men mener også at jeg leste på enav dette forumets forgjengere at etappen mellom MSP og SFO gikk med A320, mens en DC-10 fløy mellom MSP og OSL. Men jeg kan ta feil der..
 
Replying to Topic 'Norge-USA'

Fløy også gratis på business class til MSP... Rutenummeret gikk helt til SFO - men det var som man sier et flybytte til en A320 i MSP! Oslo fikk bare besø av DC-10`ere - NW har jo ikke MD11.
 
Replying to Topic 'Norge-USA'

Northwest sine DC-10 ble vel banned til Oslo pga manglende kabinkomfort! :D
 
Replying to Topic 'Norge-USA'

Det var en drøm å sitte i DC-10`ern til NW. Det så også helt ok ut bak gardinen... Fløy også DC-10 fra SEA til MSP - på turistklasse og det var også helt ok!!!
 
Replying to Topic 'Norge-USA'

Nå må dere ikke glemme rutene som gikk :
CPH-BGO-MSP
CPH-BGO-ORD
m.m.
Med DC8 .............:sarc
 
Re: Norge-USA

NW fløy GEN (gammel kode på Gardermoen) til JFK med B747-200 fra Juni 1980, og fram til slutten av 80 tallet. Noen sommere hadde de også rute 033/034, som gikk non-stop til MSP, dette var vel i 1983 og 84 tror jeg... de brukte rutenummer NW036/037 på den som gikk JFK-GEN-ARN t/r og 030/031 på den som gikk JFK-GEN-CPH. Noen av disse rutenummerene ble også brukt videre innenlands i USA, med andre flytyper. På 80 tallet var dette B727 og DC10.
 
Re: Norge-USA

NW fløy GEN (gammel kode på Gardermoen) til JFK med B747-200 fra Juni 1980, og fram til slutten av 80 tallet. Noen sommere hadde de også rute 033/034, som gikk non-stop til MSP, dette var vel i 1983 og 84 tror jeg... de brukte rutenummer NW036/037 på den som gikk JFK-GEN-ARN t/r og 030/031 på den som gikk JFK-GEN-CPH. Noen av disse rutenummerene ble også brukt videre innenlands i USA, med andre flytyper. På 80 tallet var dette B727 og DC10.

Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.

Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.
 
Re: Norge-USA

Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.

Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.
North West Orient hadde også 747-100. Ble de brukt på Gardermoen? Jeg ser for meg at 747-200 ble brukt over Stillehavet og 747-100 ble brukt på de kortere (enn over Stillehavet) rutene over Atlanteren.
 
Re: Norge-USA

North West Orient hadde også 747-100. Ble de brukt på Gardermoen? Jeg ser for meg at 747-200 ble brukt over Stillehavet og 747-100 ble brukt på de kortere (enn over Stillehavet) rutene over Atlanteren.

Jeg tror du har rett i at det var 747-100 de brukte på GEN fra JFK, men at de senere ruten som ble omtalt kanskje ble fløyet med 747-200
 
Re: Norge-USA

De fløy vel før 1980? Husker tanta mi fløy dem over en gang, og det må ha vært tidlig eller midt på 70-tallet ...
 
Re: Norge-USA

Har et lite tillegg tll Fellowship ovenfor.;)

16.10-25.10 1986 hadde jeg FBU-LHR-MIA-LHR-FBU med PA 737-747-747-727...
 
Re: Norge-USA

De fløy vel før 1980? Husker tanta mi fløy dem over en gang, og det må ha vært tidlig eller midt på 70-tallet ...

Jeg er ganske sikker paa at NW startet i 1980 - dels fordi Fellowship har orden paa sy sakene og fordi de startet etter at jeg begynte som Vikar i SAS (i Januar 1980).
 
Den ruta NW startet i juni 1980, ble avsluttet høsten 1986, tror jeg. I mai 1986 var Pan Am tilbake på Fornebu med rute via LHR med flybytte der.

Ruta i 1999 gikk bare en sesong, som NW097/098 til og fra Minneapolis med DC-10-30.

Mamma er ganske sikker hun fløy NW GEN-JFK i november 1987.
 
Re: Norge-USA

De fløy vel før 1980? Husker tanta mi fløy dem over en gang, og det må ha vært tidlig eller midt på 70-tallet ...

Jeg tror ikke, at din tante har fløjet så tidligt med NW
fra en skandinavisk lufthavn! I er ret enige om, at NW
kom til GEN i 1980;
spørgsmålet er så, om de blev online på alle tre
hovedstæder samtidig? Hvad CPH angår vil jeg gætte
på slutningen på 70-tallet, og jeg hænger min hat på
følgende: I årene 1977- 1979 incl. passerede jeg
hver dag PanAMs store bykontor på vej til arbejde.
En dag var det pludselig lukket, og kort tid efter indtog
Northwest de samme lokaler. Men om de først fløj på
CPH fra 1980 er slet ikke umuligt!
Selv fløj jeg NW JFK - GEN-CPH i 1982.
 
Re: Norge-USA

Jeg må ha husket feil. Leste imidlertid en plass at ARN/CPH kom året før GEN.
 
Back
Top