• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyr som sild i tønne

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Flyr som sild i tønne

Aftenposten.no

Flyene våre er nå gjennomsnittlig 30 prosent fullere enn de var i 2000, bekrefter informasjonsrådgiver Knut Morten Johansen i SAS etter å ha gått gjennom kabinfaktoren i selskapet de siste årene

SAS har de ni første månedene i år hatt godt opp mot 70 prosent belegg i snitt på sine innenriksfly, Norwegian hadde i september en kabinfaktor på 82 prosent, mens Widerøe - tross sin spesielle situasjon som delvis kontraktsoperatør på kortbanenettet - har økt kabinfaktoren fra 52 til nesten 60 prosent.

1999, da SAS, Braathens og Color Air konkurrerte vinge mot vinge på en rekke strekninger, var flyene mindre enn halvfulle. I perioder var gjennomsnittsbelegget under 40 prosent.

Kabinfaktor på 80 prosent opplevde selskapene aldri tidligere. I min tid i Braathens kunne vi nå 57- 59 prosent, erindrer informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian - med fortid i Braathens.

Re: Flyr som sild i tønne

veldig bra! Dette er udelt positivt for flyselskapene, og når kabinfaktoren på en del ruter blir så høy at forretningskundene murrer, da spørs det om det ikke er plass til mer kapasitet også innenriks.

Originally posted by CK

veldig bra! Dette er udelt positivt for flyselskapene, og når kabinfaktoren på en del ruter blir så høy at forretningskundene murrer, da spørs det om det ikke er plass til mer kapasitet også innenriks.

Viktig poeng! Så får vi se om det ikke er noen nye selskaper som vurderer nettopp norsk innenriks!

Det kan da hende det BLIR mere kapasitet fremover og da, for DY's tilfelle i allefall, at de kanskje setter opp -800'ene på rutene med mest belegg, f.eks på morgen og kveld, for på den måten øke kapasiteten og antall seter?

Originally posted by JetBlue

Originally posted by CK

Viktig poeng! Så får vi se om det ikke er noen nye selskaper som vurderer nettopp norsk innenriks!

Jeg kan i min villeste fantasi ikke se hvem det skulle være? Uansett er det positivt at flyene blir fylt opp, men klarer selskapene å hente mye overskudd av rutene nå? For nå er jo markedet så til de grader bra, at det bør de.

om jeg skulle tippe på en eventuelt tredjeaktør på norsk innenriks, er Sterling min heteste kandidat. De er fullstendig spillville!

Men, jeg tror heller at dette klarer SK og DY på egen hånd, ved å sette inn større fly og/eller øke antallet avganger i peak.

Vil kaste en liten brannfakkel inn i debatten.

Har ikke søkt for å finne entydige tråder på dette, men har et lite inntrykk av debatten her inne.

Tar jeg helt feil eller har veldig mange av debattantene her inne, som forøvrig har kunnskap og absolutt er kvalifiserte til å svare, ofte motforestillinger til nye ruter og økning innenriks.

Konkrete eksempler er DY Bergen - Rygge og WF Bergen - Tromsl (?). Ut fra debattene fikk jeg et inntrykk av at det ikke var liv laga for ruter innenlands, mens det tydeligvis ikke er grenser for hvor mye som det er mulig å fylle utenlands.

Snubler jeg i flytrappa eller?

En tanke er jo å sette inn flere direkteruter mellom de største byene. Det vil få noe trafikk vekk fra OSL i den verste rushtiden om morgenen og ettermiddagen. Det går etter hva jeg ser kun to daglige mellom Sola og Værnes, dette kan endres sikkert økes til 3-4 daglige. Norwegian kan også ha potensiale på en slik rute. Wideroe/SAS kunne ha muligheter for suksess på Kjevik-Værnes. Widerøes Bergen-Nord-Norge ruter ble også forlenget. Kanskje SAS kommer inn på dette med tiden, med jetmaskiner. Norwegian kan vel se muligheter på å skumme fløten av ruter som OSL-AES om flyene er smekkfulle i rushtiden. Bare noen tanker.

Originally posted by CK

Her i USA er det enda fullere fly, kapasiteten oekes dog ikke i mange tilfeller, den reduseres... Dette gjelder saerlig UA og AA

Det er hat når midtsetet er tatt:(

La merke til hvor varierende kabinfaktor det er på samme flight forrige uke.
8.25 ÒSL-SVG, en 73G. Tirsdag var det 90-95% fullt, og fredag var det under 50 passasjerer. Skulle jo ikke tro at folk hadde tatt helt helg allerede torsdag ettermiddag

Kanskje litt OT, i så fall beklager jeg det.

Har ikke trenden blitt slik at den største utreisedagen ikke er Fredag lengre, men Torsdag?
Samt hjemreisedag Søndag?

Virker som om flere og flere tar langhelg :)

Back