• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

-Flyr mot lønnsomhet

Re: -Flyr mot lønnsomhet

Veldig hyggelig - særlig om det slår til. Vi har jo ikke hørt annet enn at i "neste kvartal" så blir det overskudd... Men! Kommer overskuddet så er det bra for alle!!!!:spin:

her kommer i det minste "neste kvartal" fra en annen enn Kjoser'n.:)

Det er dette med Bjørnen og skinnet! Men tror de er veldig nær… lavere kostnader til drivstoff kan gjøre susen i 2005. Virker også som om DY på den ene siden og BUSKWF på den andre siden har funnet en mer realistisk form for konkurranse.:smokin

kom over en artikkel fra DN fra februar 2004 der Kjosern lovet 100 mill. i overskudd i 2004. Der bommet han vel med 100-150 millioner skulle jeg tro. Fondsfinans tror på overskudd i 1. kvarta 2005. Det tror jeg ikke på. Første kvartal er tradisjonelt det dårligste i flybransjen, og i år havner også påsken i 1. kvartal, noe som innebører ca 10 dager uten businesstrafikk. Norwegian kan selvsagt tjene inn noe på at ferietrafikken til bl.a. Spania øker med påske i mars, men neppe nok til å hente inn det tapte. Ikke mange sydenfarere legger igjen like mye penger i selskapenes kasser som en fullprisbetalende til Bergen. Dette vil ramme alle selskapene i Norge, men Sterling (som lever av ferietrafikken) vil kunne se et bedre 1. kvartal i år enn i fjor på grunn av påsken. Jeg er ikke helt enig med Fondsfinans i et fjerde kvartal er det (sammen med 1.) dårligste i året. I 2004 var julen ugrei med tanke på feriedager, men vanligvis innebærer julen stor trafikk, og businesstrafikken i oktober, november og halve desember er bra. Dessuten er det mye storbyweekeds etc i oktober/november (kanskje ikke så mange som drar til Alicante og Nice...)

Mine egne kalkuleringer gir Norwegian et underskudd i desember alene på 10-25 millioner. Januar blir ikke bedre. Jan/feb er generelt dårlige måneder, med lav etterspørsel i leisuresegmentet, men ganske stabil trafikk i business. Når Norwegian nå pøser ut billetter til 196 kroner (som etter at statens avgifter er trukket fra gir mindre enn 100 kroner i kassen per pax), hjelper ikke det på en yield som allerede er fallende.

jeg er villig til å vedde en flaske vin på at Norwegian IKKE klarer plussresultat i 1. kvartal 2005. any takers!

Originally posted by CK
kom over en artikkel fra DN fra februar 2004 der Kjosern lovet 100 mill. i overskudd i 2004. Der bommet han vel med 100-150 millioner skulle jeg tro. Fondsfinans tror på overskudd i 1. kvarta 2005. Det tror jeg ikke på. Første kvartal er tradisjonelt det dårligste i flybransjen, og i år havner også påsken i 1. kvartal, noe som innebører ca 10 dager uten businesstrafikk. Norwegian kan selvsagt tjene inn noe på at ferietrafikken til bl.a. Spania øker med påske i mars, men neppe nok til å hente inn det tapte. Ikke mange sydenfarere legger igjen like mye penger i selskapenes kasser som en fullprisbetalende til Bergen. Dette vil ramme alle selskapene i Norge, men Sterling (som lever av ferietrafikken) vil kunne se et bedre 1. kvartal i år enn i fjor på grunn av påsken. Jeg er ikke helt enig med Fondsfinans i et fjerde kvartal er det (sammen med 1.) dårligste i året. I 2004 var julen ugrei med tanke på feriedager, men vanligvis innebærer julen stor trafikk, og businesstrafikken i oktober, november og halve desember er bra. Dessuten er det mye storbyweekeds etc i oktober/november (kanskje ikke så mange som drar til Alicante og Nice...)

Mine egne kalkuleringer gir Norwegian et underskudd i desember alene på 10-25 millioner. Januar blir ikke bedre. Jan/feb er generelt dårlige måneder, med lav etterspørsel i leisuresegmentet, men ganske stabil trafikk i business. Når Norwegian nå pøser ut billetter til 196 kroner (som etter at statens avgifter er trukket fra gir mindre enn 100 kroner i kassen per pax), hjelper ikke det på en yield som allerede er fallende.

jeg er villig til å vedde en flaske vin på at Norwegian IKKE klarer plussresultat i 1. kvartal 2005. any takers!

Fondsfinans har aldri sagt at 1. kvartal kommer til å være med overskudd, men derimot 2. kvartal.

Fondsfinans har vel tidligere ikke vært av de mest positive når det gjelder Norwegian?

Selv om det har kommet mange faktorer som har ført til at Herr Kjos desverre har bommet med sine beregninger for 2004, så har jeg tro på at selskapet hans sakte, men dog sikkert har en oppadående økonomisk kurve.

Forutsigbarhet er særdeles vanskelig i denne bransjen, men dersom du endrer veddemålet ditt til 2. kvartal, så vedder jeg mot deg CK. ;)

Meglerhusblåruss - plukk de forutsetningene om yield og oljepris og kabinfaktor man ønsker, og vips kan man mekke sammen den anbefalingen man har lyst til...:devot:

2. kvartal bør blir bra - for alle. Påsken er gjort unna i 1. kvartal, og vi har menge langhelger i mai og en god businesstrefikk i april, mai og juni. Det kommer vel helt an på hvilket inntektsnivå DY legger seg på om de får lønnsomhet i 2. kvartal. Satser de på et edruelig prisnivå - dvs ikke "tokprisar" som 196,- bør de klare pluss i 2. kvartal. Som tidligere toppsjef i DY Stig Villasen (hva driver HAN med nå?) sa til meg en gang - "hvem som helst kan tjene penger i mai"

Tja, 1. mai er på en søndag - dvs. ingen langhelg, 17. mai er "3. pinsedag", ingen ekstra langhelg der heller...

Hvem som helst kan bruke MYE penger i mai... ;)

Men det er vel stadig vekk 2. kvartal som ble spekulert til å gå i pluss av Fondsfinans?

CK; hva slags vin vedder vi om? Bare det ikke er fransk så er det OK for meg ;)

Det bør vel være et av kvartalets Scanvintips...(...og der er det ikke mange franske!)

Back