Re: Flyr med lærlinger som piloter
denne ramlet inn i mailboksen i dag:
MPL – Hvad er det egentlig
Der bliver talt meget om MPL, men kun de færreste ved hvad, hvad MPL’en indeholder. Denne skrivelse vil forhåbentlig bidrage med en større indsigt i konceptet. Vi mener, at have belæg for, at kunne skrive en grundig redegøreslse for programmet, da Sterling sammen med Center Air Pilot Academy (CAPA) har været forgængere for programmet og har opnået stor anerkendelse herfor.
MPL står for Multi-crew Pilot License. Som det ligger i navnet, er det en licens, og den er udarbejdet af ICAO og senere annekteret af JAA/EASA og derfor implementeret i JAR-FCL. Modsat hvad mange måske tror, er den IKKE udarbejdet på baggrund af den mulige store pilot mangel, vi står overfor. MPL’en er udarbejdet i de år, hvor der var masser af ekstra kapacitet i branchen, og udelukkende udarbejdet med øje på at få en forbedret uddannelse, hvor både myndighederne, flyselskaberne og i sidste ende også pilotorganisationerne kunne få indflydelse, samt føre kontrol med pilot uddannelserne. MPL er således den certificering, hvor pilotforeningerne sidder med til bords i EASA MPL Advisory Board – og derfor har direkte indflydelse på quality assurance.
Og hvad indeholder en MPL så, i forhold til den traditionelle integrerede single pilot uddannelse? Udgangspunktet, og også jobbet i sidste ende, er som sådan det samme som altid, hvis man ser på de piloter, der igennem de sidste mange år har haft direct entry til alle de store selskaber på baggrund af, at de har taget en traditionel uddannelse og umiddelbart derefter har taget en typerating. I MPL uddannelsen, som er en kompetence baseret uddannelse, har man kombineret en basis pilotuddannelse med en typerating samt integreret det mindset en pilot gerne skal have i forhold til det, der bliver forventet af en professionel pilot i et airline miljø i dag. Derfor er multi-crew miljøet kommet i højsædet, hvorimod den traditionelle uddannelse kun indeholder et kort MCC kursus med 20 timers Multi-crew pilot environment.
Noget af det nye er, at flyselskabet møder aspiranten første gang allerede ved optagelsesprøven til skolen, og derefter har mulighed for at følge aspirantens resultater gennem det næste lille års tid, før aspiranten kommer ind på selskabets program. Dermed kan aspiranten fra starten lære selskabets værdisæt, procedurer, call outs etc. Der er med andre ord ikke en masse af-læring af tidligere informationer og SOP, der primært relaterer til et single pilot environment.
TEM (Threat and Error Management) er også nyt som gennemgående tema. Her arbejdes der aktivt med de trusselbilleder en professionel besætning står overfor både før og under flyvning samt debriefing heraf.
På de sidste 23 lektioner (ca. 70 timer) inden aspiranten går videre til B737 NG simulatoren, bruger vi udelukkende instruktører fra flyselskabernes egne rækker, som har stor multi-crew erfaring, hvorved aspiranterne får et godt indtryk af den meget operationelle hverdag, som de er på vej ind i. Instruktørerne har alle været på competency based training course. Disse instruktører samt simulator instruktørene (SFI), og typerating instruktørene (TRI) danner sammen med line instruktørerne en kæde af quality assurance i form af feed back fra flyselskabet til såvel Typerating Organisationen (TRTO), til Flight Training Organisationen (FTO) samt Statens Luftfartsvæsen (SLV). Ved uddannelsens afslutning holdes et MPL Advisory Board møde i SLV, hvor repræsentanter fra FTO, pilotforeningen (DALPA/IFALPA), flyselskabet samt SLV deltager i udarbejdelsen af en tilbagerapportering til det centrale European Aviation Safety Agency (EASA) MPL Advisory Board.
Knowledge, skills, attitude er de begreber, der lægges vægt på. Og hvad kan den nye MPL pilot så, er der mange, der har spurgt ind til. Igen er det noget, der er taget højde for. Den nye pilot får ca. 76 timer på et og to motors fly, da første del af uddannelsen er helt som den traditionelle CPL uddannelse, men derefter trænes der i langt højere grad på godkendte og egnede simulatorer, hvor kontinuiteten bedre kan opretholdes, og man i langt højere grad kan træne de multi-crew cockpit procedurer, piloterne skal benytte sig af i deres fremtidige karrierer, frem for at træne i et single pilot miljø, de ikke ser mere til efter endt uddannelse. I alt slutter den nye pilot af med ca. 240 timer. Heri er der ikke medregnet, et med selskabet aftalt antal timers jump seat ture og linetraining.
Programmet er pt. ca. som følger:
Week 01 – 06 PPL Theory/ Nat. Beg/ Core Flying Air Exercises 0 – 5
Week 07 – 09 TEM Intro./Core Flying Air Exercises 6 – 10 – First Solo
Week 10 – 13 Core Flying Air Exercises 11 - 18
Week 13 – 16 Gen. Cert. – Core Flying Air Exercises 19 – 24
Week 17 – 38 ATPL Theory Block 1 – Core Flying Air Exercises 25 – 29
Week 39 – 58 ATPL Theory Block 2+3 – Core Flying Air Exercises 30 – 34
Week 58 – 64 Instrument Briefings – Core Flying Air Exercises 35 – 53
Week 64 – 67 Assymetric Briefings – Core Flying Air Exercises 54 – 63
Week 68 – 70 MCC Ground School – Basic MCC 1 – 5
Week 71 – 80 TEM cont. – Basic MCC 6 – 23
Week 81 – 85 Introduction and Job Rotation in Sterling Airlines
Week 85 – 86 B737 Ground School CBT/Performance/Mass and Balance
Week 86 – 87 Emergency Training – Intermediate FFS 1 – 5
Week 88 – 89 Advanced FFS 1 – 11 / MPL Skill Test
Week 90 Aircraft Training – 12 Take offs and Landings
Week 91 – 100 Route Training B737 NG – 100 Block hours/40 legs
Som det fremgår, er det et meget intenst program, og det sætter da også meget store krav til aspirantens arbejdsindsats, men det gør netop, at vi bevarer en meget høj kontinuitet, som er med til at bidrage til de meget fine resultater, vi har set.
Og til slut det helt store spørgsmål. Kan de noget? Ja, det kan de! Den feedback der er kommet fra instruktørerne undervejs (flyselskabets egne), og de kaptajner der har fløjet med dem er, at de flyver, som havde de erfaringer fra bl.a. en tidligere karriere på ex. Fokker 50 eller lignende, samt at de meget hurtigt opnår en høj standard.
Til jer der stadig har spørgsmål, eller er interesseret i at høre mere om uddannelsen af fremtidige piloter, er I meget velkommen til at kontakte Center Air Pilot Academy (CAPA) på 46191919 /
centerair@centerair.dk.