Flyr asiater inn fra Helsingfors

Spennende. Dette er jo noe som har vært diskutert flere ganger her på forumet. Det er klart et meget stort, uforløst potensiale her.

Jeg er dog litt skuffet over tidshorisonten som tegnes opp i artikkelen. "Innen ett til to år" ifølge Skjeldam. Hvorfor tar det så lang tid, Norwegian har da tidligere vist at de kan være svært kjapp på labben.

Forøvrig en interessant tilleggsopplysning om at andelen briter på TOS-STN er 60 %. Hvordan er det i forhold til andre londonsruter i Norge?

Er Finnair happy for å få konkurranse fra DY som de jo tross alt eier litt av?

Konkurranse?

Kjære deg, passasjerene flyr til Helsinki med AY og videre med DY. Ikke konkurranse, de feeder hverandre i Helsinki.

Hilsen
FK27
Friendship Forever.

KEM er vel (IIRC) så langt nord du kommer i AY sitt rutenett (opereres av FC), så en DY-rute HEL-TOS f eks er jo på ingen måte i konkurranse med AY.

Er Finnair happy for å få konkurranse fra DY som de jo tross alt eier litt av?

Meg bekjent er det nettopp en slik samkjøring Finnair og Norwegian har blitt enige om. Så vil absolutt tro de er fornøyde! vinn-vinn...

Jeg er dog litt skuffet over tidshorisonten som tegnes opp i artikkelen. "Innen ett til to år" ifølge Skjeldam. Hvorfor tar det så lang tid, Norwegian har da tidligere vist at de kan være svært kjapp på labben.

Dette er ikke noe man gjoer over natten. Disse turene selges ofte lang tid i forveien og her skal kontrakter i boks med hoteller, turoperatoerer, transportselskaper osv osv .. saa skal det lages promo-materiell og produktet skal selges. Saa sommeren 09 er nok en realistisk startdato.

Tviler paa at det vil bli mange seter for vanlig salg - men det lokale trafikkgrunnlaget er jo ogsaa svaert begrenset ..

Dette hørtes jo mer ut som spesifikke charteroppdrag i forbindelse med store grupper som kommer fra Asia til HEL. Man fyller jo ikke akkurat en 737 HEL-TOS hvis det ikke er spesielle ting.

Ja, dette er samme konseptet som Fiinnair har kjert i aarevis med varierende volum og destinasjoner. Sommerruten til Bergen er vel det lysende eksemplet ...

Dette er ikke noe man gjoer over natten. Disse turene selges ofte lang tid i forveien og her skal kontrakter i boks med hoteller, turoperatoerer, transportselskaper osv osv .. saa skal det lages promo-materiell og produktet skal selges. Saa sommeren 09 er nok en realistisk startdato.

Tviler paa at det vil bli mange seter for vanlig salg - men det lokale trafikkgrunnlaget er jo ogsaa svaert begrenset ..

Selvfølgelig ikke. Men ta hensyn til at Norwegian og Finnair for en god stund siden begynte å snakke om et slikt samarbeid. Det hadde ikke vært unaturlig å tro at et slikt samarbeid var kommet lenger, er min mening.

Dette hørtes jo mer ut som spesifikke charteroppdrag i forbindelse med store grupper som kommer fra Asia til HEL. Man fyller jo ikke akkurat en 737 HEL-TOS hvis det ikke er spesielle ting.

Det var ikke det inntrykket jeg satt med etter å ha lest artikkelen. Høres kanskje ut som ruten skal gjøres sesongbetont, men ikke som tilfeldige charterturer. Det virker absolutt som Norwegian har til hensikt å fylle 737ere HEL-TOS. Om de lykkes er jo noe annet.

Hvorfor tar det så lang tid, Norwegian har da tidligere vist at de kan være svært kjapp på labben

I tillegg til det som LN-MOW sier her, skal man huske på at nå om dagen så ansettes det MYE i DY, i alle ledd, samtidig som at eksisterende crew skal også sjekkes ut på -800'ene, hvilket tar tid, teknisk skal lære opp mange av sitt personell på den nye flytypen, i det hele tatt, DY er i en prossess nå som krever mye, og derfor klarer de vel ikke å ekspandere i kjent stil....

"Under konferansen «Luftfart 2008» på Rica Hotell fortalte han i morges en lydhør forsamling hvordan flyselskapet har skapt suksessruta Tromsø-London – den eneste utenlandsruta Nord-Norge har i dag"

Øh, eneste utenlandsruta? Hva med TOS-MMK? Hva med TOS-KRN?

Direkte osl til Asia hadde vert noe. Det skal ikke forundre meg at DY har noen hemlige planer og har inne en bestilling eller to på fly som strekker seg over 15000 km uten at vi vet det. Det har jo poppet opp nye ting plutselig før.

"Under konferansen «Luftfart 2008» på Rica Hotell fortalte han i morges en lydhør forsamling hvordan flyselskapet har skapt suksessruta Tromsø-London – den eneste utenlandsruta Nord-Norge har i dag"

Øh, eneste utenlandsruta? Hva med TOS-MMK? Hva med TOS-KRN?

Vi kan jo slenge på KKN-MMK i samme farta.;)

Back