Sunglass Flypodden (NB skamløs selvpromotering)

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Re: Flypodden (NB skamløs selvpromotering)

FLIGHT 353 – Nytt fra Sverige, BRA charter-exit og Spirit i konkurshjørnet

https://enkeltspent.no/flypodden/

Hmmm….i denne episoden var det vel 123 økonomer som diskuterte nedgangen i trafikken til og fra USA og ikke 1 - en av disse 123 økonomene snakket om pris ??? Har økonomer sluttet med Excel, inntekter og utgifter. Betyr ikke fly priser noen som helst lengre ???

Fra en trofast lytter (som regel lytter #1) som akkurat har kjøpt Seattle - Oslo - Seattle 3 dager før avreise til en pris som er på 2001 (etter 9/11) nivå. Og min veldig flotte kone med en av mine svigerinner kjøpte akkurat Portland - Napoli - Portland til det samme - DY long Haul Revolusjonen ville kostet 200 USD mere enn dagens Lufthansa / British Airways…..men i 2025 betyr kanskje ikke inntektene noe ?

Hmmm….i denne episoden var det vel 123 økonomer som diskuterte nedgangen i trafikken til og fra USA og ikke 1 - en av disse 123 økonomene snakket om pris ??? Har økonomer sluttet med Excel, inntekter og utgifter. Betyr ikke fly priser noen som helst lengre ???

Fra en trofast lytter (som regel lytter #1) som akkurat har kjøpt Seattle - Oslo - Seattle 3 dager før avreise til en pris som er på 2001 (etter 9/11) nivå. Og min veldig flotte kone med en av mine svigerinner kjøpte akkurat Portland - Napoli - Portland til det samme - DY long Haul Revolusjonen ville kostet 200 USD mere enn dagens Lufthansa / British Airways…..men i 2025 betyr kanskje ikke inntektene noe ?

Krever at vi har data på det. Dog skal man være litt forsiktig å bruke akkurat slik anekdotiske bevis. Mange av flyselskapene og analysebyråene som jeg har lest sier jo at det litt færre passasjerer, men med høyere gjennomsnittspris ;)

Nu var det bara 2,5 ekonomer 😉

Krever at vi har data på det. Dog skal man være litt forsiktig å bruke akkurat slik anekdotiske bevis. Mange av flyselskapene og analysebyråene som jeg har lest sier jo at det litt færre passasjerer, men med høyere gjennomsnittspris ;)
September er jo måneden man slenger flybilletter etter deg uansett .... Lite nytt her,.
Mange av oss er jo nokså nerdete pa forskjellige deler fly og fly bransjen - fra flytyper, ruter, logo / fargeskjema - mitt «Nerd Field» er Airline Tariffs, som startet mens jeg var IATA Tariff Instruktør til karrieren del 2 Databaser og Data Analyser. Oppdaget for 10-12 år siden, til min store glede, at Amadeus hadde API løsninger som lot meg lese priser inn i mine Databaser (drev før dette med en nokså kronglete løsning via Google som eier ITA Software).

Uansett opp i gjennom årene har jeg utviklet og brukt dette til videre utdanning - senest med Salesforce Data Cloud. Nå med Amadeus MCP Server, n8n og Claude har jeg en meget artig løsning.
Så det er langt mere enn anekdotiske bevis. I April begynte prisene og falle betydelig fra USA (jeg analyserer fra Seattle, San Francisco og Los Angeles til Oslo, Nice, Roma, Firenze og Napoli) og prisene gikk fort ned til under USD 500.00 og steg ikke i «høy sesongen» - prisene jeg fant i September var på akkurat samme nivå som gjennom sommeren. Sa nei LN-MOW, flybillettene har blitt slengt som Laksen på Pike Place Market hele sommeren.

Jeg ser også at det er lett å finne Business Class til under USD 3000.00 uten forsalg - tidligere kunne en finne USD 35-4000.00 med 3 ukers forsalg. Stort sett har det vært USD 2500.00 SEA-YVR-FRA-OSL med AC og LH gjennom sommeren.

Det aller billigste jeg fant gjennom sommeren var Aer Lingus til USD 399.00 t/r dog ikke til «mine» europeiske destinasjoner, så her hentet jeg inn Frankfurt og Londons tillegg til Dublin.

Bare en nerd 🤓

FLIGHT 354 -Flykjøp, Ryanair i konflikt og Espen-rant​

Det har blitt tirsdag 9. september, vaktet er unnagjort og vi har trafikktall, Ryanair krangler og driver med dirty triks. Noen får nye ruter, mens andre får nye fly eller nytt navn – og Espen ranter over flyplassliste. Velkommen ombord på Flypoddens flight 354.

FLIGHT 355 – Flyplasstall, flykjøp og loungeglede​

Ukens episode er spilt inn onsdag 17. september, og denne gang har vi dykket ned i nordiske flyplasstall, flykjøp, nye ruter og SAS gjør positivt lounge-grep. Velkommen ombord på Flypoddens flight 355.

FLIGHT 356 – SAS sommerprogram, flybestillinger og droner​

Denne ukens episode er spilt inn tirsdag 23. september, og vi kikker på SAS “nye” ruter for sommeren, Uzbekistan Airlines og LATAM gjør flykjøp og Romania får ny flyrute til Chicago. Velkommen ombord på flight 356.

Back