Flyplasser og handlingselskaper?

• Thread starter Thread starter TOS
  • Start date Start date
På Stord er det Sunnhordland Lufthavn AS som har ansatt folk til å ta seg av all handling.
På Skien er det Securitas som tar seg av passasjer handling, også er det folk som er ansatt i Skien Lufthavn AS som tar seg av ramp/bagasje.

På disse to flyplassene er det ingen konkurrerende handling selskap.

Jo. Det er et annet handlingselskap på Geiteryggen.
Mange i bransjen kjenner sikkert Magne Dale...
Hans selskap har handling for WF på Geiteryggen.
Og der er jeg og jobber mandag-onsdag denne uka ;)

Og så må vi ikke glemme land i andre deler av verden da. I Zambia er det National Airports Corporations Ltd som er handling agent. Det er vel slik i andre land også. Fagernes har vel også Avinor ansvaret. Før var det det kjente selskapet Fagernes Handling. Har et ombordstigningskort fra dem. Kult kort. LN-EIR vet vel mer om det (selv om det er lenge siden jeg hørte eller så noe av ham...)

Noen litt nærmere kan jo litt om Leirin også :) Avinor har vel drevet tårnet, brann og redningstjenesten hele tiden på Leirin. Som du skriver var det Fagernes Handling som var et datterselskap av Valdres Lufhavn, men også tilknyttet turist utviklingsselskapet i Valdres som vel også hadde eierinteresser i plassen.

Takk for alle innspill så langt!

Som en oppfølging: Jeg leste for en stund siden om et forsøk fra en flyplassoperatør som forsøkte å kjøpe seg opp i et flyselskap (tror det var i Argentina). Så vidt jeg forstod så ble dette ikke godtatt av konkurransemyndighetene. Er det noen som har hørt om noen slike tilfeller (dvs vertikal integrasjon mellom flyplassoperatør og flyselskap)?

I USA er vertikal integrasjon mellom flyplassoperatør og flyselskap ganske vanlig, men i motsatt retning av ditt eksempel dvs. at Flyselskapene har kjøpt seg inn i flyplass infrastruktur med svært masse negative konskvenser:

TommyTown(tm) (ORD) er kanskje det mest grelle eksemplet på hvordan dette kan brukes til å hindre utvikling av nye ruter og nye selskaper. UA/AA duopolet kjører dampveivals over allt som ikke passer dem - Virgin America ble svært effektivt blokkert fra å etablere seg ved at de ikke fikk adgang til "Gate" - og Chicago beboere ble dømt til leve med ShitForService(tm) by Untied og WeHateU(tm) by American.

Et annet eksempel kan tenkes å være CDG 1 hvor Star Alliance har blitt forvist til "KattaIsekken(tm)" uten at det direkte har vært snakk om kjøp direkte men kanskje en fransk avart av Vertikal Integrasjon:rolleyes:

I USA er vertikal integrasjon mellom flyplassoperatør og flyselskap ganske vanlig, men i motsatt retning av ditt eksempel dvs. at Flyselskapene har kjøpt seg inn i flyplass infrastruktur med svært masse negative konskvenser:

Et annet eksempel kan tenkes å være CDG 1 hvor Star Alliance har blitt forvist til "KattaIsekken(tm)" uten at det direkte har vært snakk om kjøp direkte men kanskje en fransk avart av Vertikal Integrasjon:rolleyes:

Tusen takk for tips! Om den vertikale integrasjonen går forlengs eller baklengs i verdikjeden er ikke så viktig for akkurat det jeg er opptatt av, så ORD passer da sannsynligvis inn som eksempel der.

Hva angår Frankrike, så bør det vel ikke komme som noen overraskelse at de er flinke til å ta vare på seg og sitt. Dette kan man også se utslag av i forhold til beskatning av utenlandske flyselskaper, hvor man nok kan mistenke at det er skattepolitikk og -beslutninger som er designet for å favorisere eget selskap. Leter jeg litt så skal det nok ikke være veldig vanskelig å finne mange eksempler som går i den retningen...;)

Jeg tror at oppstarten av JetBlue og tildels Virgin America kan gi vise utfordringene med nettopp Vertikal Integrasjon - jeg tviler sterkt på at JetBlue kunne ha startet og blitt såpass vellykket om ikke nettopp JFK ikke hadde noen dominerende aktør(er) som var i stand til å leggekjepperihjulene(tm) - og på vestkysten hadde SFO flyplassen stått ganske godt i mot nettopp AA og UA når de bygget den nye store Terminalen og latt halvparten av den være åpen for nye aktører.

I Finland har vi ett intressant upplägg:

HEL;
Swissport: Ramphantering av AY
Northport: (en del av AY gruppen): Psgr hantering av AY och vissa andra de skall skaffa sig av med, TP, Aeroflot CSA.
ISS: Ramp och psgr på LH, SK, KF och en del små charter selskap
Servisair: KLM, Norwegian, Turkish, Spanair, Malev och Pulamantur
Airpro(ägs av Finavia, flygplatsen):TUI och andra små selskap
Interhandling: Flybe Nordic
NorthHub Services: AirBaltic
TNG: Air Åland och Raf Avia
Finnair Cargo Handling: fraktselkap såsom World och NGA.
TNT: Own handling
DHL: Own handling

Det er nok SGS det, eller en blanding kanskje?

På LYR har Avinor handling på ramp og SGH har handling av passasjer siden.

Dette er jo en flyplass under enn viss størrelse, samme som flyplassene i Sverige unntatt de tre største. For noen år siden tok også Swedavia (svenske Avinor) over all ramp handling fra SGH på de flyplassene SGH er tilstede.

Back