Flyplasser egnet for "Mileage run"

Re: Flyplasser - "Mileage run"

Har som mål når jeg reiser i schengen at jeg aldri skal vise pass, siden det ikke er passplikt.
Har sikkert 30+ reiser der jeg aldri har vist pass, spør de så drar jeg bare opp førerkortet har aldri vært noe problem. Dette gjelder også BCN, både med SK og DY

Det er ikke passplikt nei, men siden pass (egentlig) er eneste gyldige legitimasjon utenfor Norge kan de faktisk nekte å godta førerkortet. Har heller aldri opplevd å få legitimasjonen min avvist, men hadde aldri gambla på en Spaniatur uten å ha med pass

Tilbake i Norge nå og ble selvfølgelig ikke spurt om pass en eneste gang. Kjipe penger for nødpass men må skrive det av på idiotkvota mi. Blir lenge til neste gang jeg glemmer det :)

Billig MR da. 2500 tur retur i pluss og en del av den kampanjen i vår. Så nå er det bare å vente på 10k basis og 10k extra poeng

Last edited:

Det er ikke passplikt nei, men siden pass (egentlig) er eneste gyldige legitimasjon utenfor Norge kan de faktisk nekte å godta førerkortet. Har heller aldri opplevd å få legitimasjonen min avvist, men hadde aldri gambla på en Spaniatur uten å ha med pass

Jeg har selvfølgelig med passet, men viser kun førerkort hvis de spør etter id, vet at ikke førerkort et gyldig id i andre land, men dette går som regel greit.
Ut av Norge er det jo ikke noe stress da de ikke sjekker id noe sted.

Det er ikke det at det er så stress å vise passet, men jeg har fått for meg at jeg ikke skal vise pass på trass.Har stått og diskutert med en gateagent på ams, der jeg sa at jeg ikke hadde med passet og dette var det eneste legitimasjonen jeg hadde med meg. Han slapp meg inn og jeg trengte ikke fiske passet opp fra vesken ;-)

MR SVG-KRS-SVG - nok tid i KRS?

Trenger et par flighter for EBG og har Wideroe Norge rundt billett. Tenkte derfor å reise SVG-KRS-SVG en ettermiddag. Iht tidtabell har jeg 20min fra landing til takeoff i KRS. Altså samme fly på retur. Er dette "lovlig"? Vil jeg rekke returen?

Re: MR SVG-KRS-SVG - nok tid i KRS?

Du kommer ut i usikker sone og må gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. I teorien så skal det holde hardt, særlig om det er litt kø.

Du kan jo eventuelt nevne for kabinbesetningen ombord at du skal bli med tilbake. Sannsynligvis er det samme crewet tur/retur pga kort turnaroundtid. De kan da melde inn til gatepersonellet at du blir sittende ombord.

Du får ikke sitte ombord under turnaround, du må ihvertfall minst ut på trappa hvis bakkemannskapet sier ok her. Dette bør ikke være noe problem, snakk med purser før landing.

Edit : Leste litt fort, så etterpå at det var WF ikke SAS. Det bør ikke være noe problem :)

Last edited:

Står som oftest noen fra SGH i bunnen av flytrappa. Du kan spør om du kan bli med den prsonen inn i gaten, så slipper du å ut i "uren" sone.

Heisann,

Det hvertfall er kar her inne som har gjort akkurat det samme som deg tidligere.

http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=557590&postcount=10

Usikker på hvor lang turnaround tiden var den gang. Men det burde ikke være noe problem. Særlig hvis køen ikke er så lang. Lykke til!
Husker ikke hvor lang tid det var mellom flightene, men kort nok til at innsjekk hadde stengt. Måtte da få hjelp av SGH for å få ut BP.

Braekk: Hvis du ikke får sitte igjen i flyet, og du ikke har BP for returen, så må du kontakte SGH for å få ut nytt BP når du kommer inn. Hvis ikke Dash sitt forslag virker.

Guud løkk, og god tur :up:

Tur/retur med samme fly - er det muligt?

Tænkte på et Mileage-run en gang i september eller oktober. Billigste løsning er at tage ud og hjem med samme fly. Er det muligt?

Jeg kan naturligvis printe begge boarding kort på forhånd, men hvad hvis jeg ikke kan komme til gaten ved ankomst for at tage returrejsen. Kan det være et problem?

Re: Tur/retur med samme fly - er det muligt?

Tænkte på et Mileage-run en gang i september eller oktober. Billigste løsning er at tage ud og hjem med samme fly. Er det muligt?

Jeg kan naturligvis printe begge boarding kort på forhånd, men hvad hvis jeg ikke kan komme til gaten ved ankomst for at tage returrejsen. Kan det være et problem?

Heisann! Jeg vet ikke hvilket flyselskap du tenker å reise med. Men la oss ta utgangspunkt i SAS da.

Ja det er meget mulig å reise tur/retur med samme fly. Litt avhenging av destinasjon. Les gjennom "Den store milage-run tråden". Der finner du masse info.

Kort fortalt. Det kan være greit å velge flyplass for MR med tanke på enkel connection. Her er flyplassene i Spania vanligvis et godt sted å begynne. Stort sett kommer du direkte ut i avgangshallen og kan "snu i døra" eventuelt rekker du en tur innom en lounge hvis du har tilgang til det.

Hvis du har sjekket inn for både ut- og hjemreise samtidig får du vanligvis alle flightene samlet på ett boarding kort hos SAS. Alternativt har du alle boardingkortene samlet på smarttelefonen hvis du bruker SAS-appen.

Enig i det Twin Ottern sier over her. I tillegg vil jeg legge til at for eksempel Nice med SAS går greit, selv om du må ut av den såkalte "sikre sonen" på flyplassen, og må gjennom sikkerhetskontrollen før du kan gå ombord igjen. Dette er dog ikke noe problem, og man rekker det i løpet av de 45 minuttene man har på bakken.

Tak for svar.

Jeg havde faktisk tænkt på Barcelona, men også Thessaloniki fra CPH. Ved ikke, hvordan det ser ud i Thessaloniki (om man går til jetbridge eller bus).

Hvordan er det i Barcelona? Her er der rimelig mange forbindelser. Med en tur/retur på SAS PLUS kan man optjene ca. 10.000-11250 point på en returrejse. Det laveste jeg har set på plus er ca. 2300 DKK.

Barcelona er perfekt for MR. Du kommer ut i gaten der du skal inn. Rekker fint en tur i loungen og.

Barcelona er perfekt for MR. Du kommer ut i gaten der du skal inn. Rekker fint en tur i loungen og.

BCN, MAD og ALC er perfekt for MR. Har hørt at PMI skal være likedan. Skal ned å undersøke dette i morgen. Kan gi en tilbakemelding etterpå.

Super. Det vil jeg overveje.

Man kan også tage retur via OSL eller ARN for 100-200 kr ekstra og så får man jo lige 1250 point ekstra (som EBG).

Ialt 4,82 point/DKK.

BCN, MAD og ALC er perfekt for MR. Har hørt at PMI skal være likedan. Skal ned å undersøke dette i morgen. Kan gi en tilbakemelding etterpå.
Post 64 og 65 tyder på at ALC kan være et sjansespill.

ALC har undertegnede opplevd som risky ettersom at man måtte ut i uren sone i etasjen under, så gå opp og gjennom security. Ved kø er den svært risky.

I tillegg til BCN og MAD, er også AGP, ATH og FCO svært egnet som destinasjoner for poengsamling.

Back