• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyplass uten slips?!

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Etter meget motvillig å ha blitt dratt med ut til Schönefeld/SXF innpå tre timer før avgang av en reisekamerat som er i overkant bekymret for ikke å rekke flyet, var det bare å stålsette seg for en av de j...igste flyplassene i Europa. Reisefølget fant først en nybygd tre-brakke ute på tunet der de serverer øl og pølse med musikk i taket og vegga og dertil hørende klientell og personale. Deretter bar det inn i blikkboksen som flyplassledelsen (er det samma gjengen som holder på med nybygget på sydsiden?) har døpt til terminal D. Her var hele en-og enhalv av Kjos' totalt fem innsjekksautomater i funksjon. Den ene virket ok helt til man skulle velge meny, så var det slutt.

Nuvel, vi endte opp med nok et par øl og pølser i den irske puben oppe i "tarmen". Mens musikken og høylydt ølkonversasjon hjallet i blikkboksen, reisefølget bekymret seg for om vi kom til å klare å gå helt til utgang 54 på bare en og en halv time, og undertegnede søkte trøst i "noch ein Berliner Kindl, bitte" begynte det først som et lite tidsfordriv, deretter forbauselse, og til slutt oppriktig forundring: Det fantes ikke ett eneste menneske på Schönefeld som brukte slips! Selv ikke personalet så ut til å ha noen form for slipstvang.

Selv om flyplassen er helt for j...lig og stort sett bare tiltrekker seg Ryanair, Easyjet, Norwegian og Aeroflot, fantes det tilsynelatende ikke en eneste småstressa mellomleder med jakke og slips blant hele gjengen. Vel og merke i går kveld mellom 1715 og 2005 lokal tid.

Er det noen som har opplevd noe tilsvarende på noen annen flyplass?

Dette vitner jo faktisk om at det er håp for menneskeheten. Kaste på dør et plagg som aldri har hatt noen annen funksjon enn å ta livet av seg selv.

Men skjønner jo at det må ha vært en kjedelig flyplass. ;)

Men skjønner jo at det må ha vært en kjedelig flyplass. ;)

Nei, kjedelig er den ikke. Men altfor trang, altfor krøkkete, altfor bråkete, altfor liten og altfor dårlig.

Og la det være sagt, jeg er langt fra den som kler meg opp pent, jeg bruker selv bare slips i svært formelle anledninger og synes folk får få lov å ha på seg det de vil, dette var bare en interessant observasjon over ølbrillene. Men sett ut ifra en rent filosofisk synsvinkel tror jeg som sagt det er den aller første flyplassen jeg har oppholdt meg på såpass lenge uten å se et eneste slips på noen som helst. (Nei, det var ingen piloter eller kabinansatte som passerte)

Dit må jeg dra.
Hater slips som pesten og det var det første som ble revet av så snart man var trygt borte fra slipstvangen, jobb uniform, krampe restaurant i Norge, eller militæret.
(Tilogmed som drosje kusk i Trondheim måtte man kjøre med slips, hvis inspektørene kjørte skift samtidigihvertfall, ellers gakk det greit, drita fulle pax 03:00 på en Lørdagskveld var ikke så nøye, dem spydde i baksetet uansett:))

Nei, kjedelig er den ikke. Men altfor trang, altfor krøkkete, altfor bråkete, altfor liten og altfor dårlig.

Og la det være sagt, jeg er langt fra den som kler meg opp pent, jeg bruker selv bare slips i svært formelle anledninger og synes folk får få lov å ha på seg det de vil, dette var bare en interessant observasjon over ølbrillene. Men sett ut ifra en rent filosofisk synsvinkel tror jeg som sagt det er den aller første flyplassen jeg har oppholdt meg på såpass lenge uten å se et eneste slips på noen som helst. (Nei, det var ingen piloter eller kabinansatte som passerte)

Klientellet er vel sterkt korrelert med prisene på flyseter ut fra flyplassen ;)

Litt off-topic, men når kjørte du taxi i Trondheim LN-RTP?

Hadde en far som var drosjekusk og eier i over 30 år nemlig. ;)

Kim

Back