Flyplass uten leiebil

• Thread starter Thread starter BGO
  • Start date Start date
Vanskelig å si hvem som er skyld i dette, ser argumentene fra begge sider, men resultatet er utvilsomt negativt for alle parter. Fløer nøkkelen ligger hos Avinor. Deres jobb er vel å legge tilrette for passasjerer og bedrifter som ønker å benytte flyplassen.

Jeg er enig med deg her, men først og fremst mener jeg Avinor har som oppgave å drive flyplasser som er effektive, og effektiv bakketransport er en del av den primæroppgaven. Et bra leiebiltilbud er en naturlig del av dette.

Så betyr jo ikke nødvendigvis det at leiebilbransjens krav om en samlet avtale er riktig, heller. Blir flyplassene uten leiebilfirmaer, blir det definitivt et økonomisk tap for leiebilfirmaene og et prestisjetap for Avinor. Til sammen såpass kraftig at jeg tviler på om dette kommer til å skje.

Den første av de store leiebilfirmaene som bryter ut av "kartellet" og forhandler med Avinor direkte, får vel en kontrakt og tar hele markedet - inntil de andre også kommer krypende?

Det er splitt og hersk fra Avinor sin side, men sånn er det vel i krig, kjærlighet og business?

Slik jeg ser det spiller det faktisk fint liten rolle hvor leiebilsellskapene er lokalisert i forhold til deres inntjening, så lenge de kan hevde de er "på flyplassen". Da jeg jobbet i staten måtte vi pent bruke de avtalene som var gjort for reise, så lenge leiebilsellskapet fantes på flyplassen var det ingen nåde, og argumenter med shuttlebuss VS skranke i terminalen ville vært like effektivt som å hviske i en storm.

Hos min nåværende arbeidsgiver har jeg ikke utfordret reisedirektivene enda, men det er en stor bedrift med ganske strenge og detaljerte beskrivelser av hva som skal bestilles hos hvem, så jeg har ikke de store forhåpningene til at jeg kan påvirke all verdens selv.

Jeg tror det er ganske tillsvarende hos mange andre større bedrifter (som også er de største kundene til leiebilsellskapene), og derfor er det ganske likegyldig for leiebilsellskapene hvor på flyplassen de betjener kundene. Det er relativt få som dukker opp på flyplassen for å ta en "drop in" leiebil, har man først behovet for en leiebil så er det stort sett så viktig at man har gjort en booking på forhånd.

Upraktisk - ja, katastrofe ? Nei, det samme er jo tilfelle på flere steder rundt om i verden, Arlanda f.eks har leiebil utenfor flyplassen.

Se f.eks SVG, der bygges enda større tax-free, har bygget større serveringssted på utenriksdelen, tvinger fly til å stå på gater uten passasjerbroer for å "tvinge" folk forbi butikker/serveringssteder.
Blir som bensinstasjoner, lettere å få en pølse enn det du har behov for.
:cry:
Vel, for å forsvare egen arbeidsgiver litt.. Det er nå engang sånn at folk må komme inn i terminalen et sted, og at gatene stort sett befinner seg i en lang tarm - i en eller annen retning.
På Sola finner du ikke så veldig mange flere butikker forbi bro 18 og ut til stand 23, så det er vel ikke sånn at butikkene casher inn så voldsomt mye fordi om flyene står på stand uten bro. Når det er sagt ønsker noen selskap (eks Norwegian) å stå på stand uten bro, fordi det er raskere å boarde fly i begge ender med trapp foran og bak.

Men tilbake til leiebilproblematikken.. dette er nok en forhandlingsposisjon hvor Avinor sitter med stort sett alle kortene. Leiebilfirmaene tilfører i svært liten grad "trafikk til flyplassen" - mens Avinor sånn sett sørger for all businessen til leiebilfirmaet.

I bunn og grunn tilfører leiebilfirmaene kun inntekter ifb med kontoret og parkeringsplassene. Mye av dette arealet kan flyplasseier få gode summer for fra andre. Og Sola blir ikke "valgt bort" av kundene fordi om leiebilfirmaene må flytte et par kilometer, men leiebilfirmaene kan naturligvis tape på dette. Ser ut som flyplasseier ikke bare sitter med alle kortene, men et par jokere i tilllegg.. :)

I bunn og grunn tilfører leiebilfirmaene kun inntekter ifb med kontoret og parkeringsplassene. Mye av dette arealet kan flyplasseier få gode summer for fra andre. Og Sola blir ikke "valgt bort" av kundene fordi om leiebilfirmaene må flytte et par kilometer, men leiebilfirmaene kan naturligvis tape på dette. Ser ut som flyplasseier ikke bare sitter med alle kortene, men et par jokere i tilllegg.. :)

Vel, skattebetalerne og brukerne av flyplassen er de som eier Avinor og betaler din lønn, samt alle de andre i Avinor

Måten systemet er satt opp på i Norge, er Avinor en monopolist som skviser alt de kan ut av brukerne av flyplassene, som forsåvidt er greit. Men når man da gjør tilbudene verre og mer komplisert/irriterende for brukerne som å tvinge leiebilseskaper offsite og legge til en masse tid til folks reisetid, er det på tide å ta Avinor i skinnet og minne dem på hva deres oppgave er: Å være en serviceinnstans for reisende og det er da mer enn uheldig at en slik "bedrift" sitter med alle kortene på hånda.

Det overrasker meg ikke at en slik situasjon oppstår og det er totalt uakseptabelt når det finnes plass i/ved terminalene til å parkere leiebilene, samt ha skranker der

Men tilbake til leiebilproblematikken.. dette er nok en forhandlingsposisjon hvor Avinor sitter med stort sett alle kortene. Leiebilfirmaene tilfører i svært liten grad "trafikk til flyplassen" - mens Avinor sånn sett sørger for all businessen til leiebilfirmaet.

Vel for å forsvare en gruppe som din arbeidsgiver synes å ha glemt - oss passasjerer - som pr. din arbeidsgivers definisjon heller ikke tilfører noe inntekter så vi må nærmest tvinges til å handle. Mulig er jeg enkel men når jeg ankommer så har jeg ikke behov for Pizza ! Normalt har jeg arbeidsoppgaver å ta meg til før jeg returnerer - som ofte er årsaken til at jeg er på reise i utgangspunktet, og jeg love deg at Pizza med en halvliter er det siste jeg trenger klokken 07:50 om morgenen. Derimot transport videre ligger på 100% for meg, Pizza 0% Øl 0%

Ved å legge forholdene bedre tilrette for Pizza og Øl og nedprioritere oss kunder som faktisk alltid trenger leiebil eller annen transport, tvinger dere oss til å ta i bruk annen teknologi som video konferanser etc. I USA jobbet jeg for en organisasjon som gikk til 80% Video Konferanser nettopp fordi det ble for tungvint og tidkrevende å reise.

Avinor kan umulig gjemme seg bak kravet om konkuranse så lenge de gir all servering til samme selskap!

-eggs

Avinor kan umulig gjemme seg bak kravet om konkuranse så lenge de gir all servering til samme selskap!

Avinor ønsker antagelig konkurranse mellom leiebilselskapene i en forhandling med dem, så de kan finne den/de som betaler mest for å få kontor/p-plasser. Når den forhandlingsrunden er over så er konkurransen uinteressant for dem.

Det er klart. Men er det noen grunn til at det ikke burde være tilfellet airside også?

Uansett kommer kundenes ønsker langt ned på prioriteringslisten i begge tilfeller.

-eggs

Jeg synes på sett og vis at en flyplass har en form for samfunnsansvar, og at den skal legge til rette for transport, handel og næringsliv.Å bytte ut leiebil med nok en pizzarestaurant blir i mine øyne å svikte dette ansvaret.

Det sagt så er servering også en viktig del av en flyplass. Men det bør være effektiv tilgang på begge deler.

-eggs

Selv om et selskap ender opp med all servering så er ikke det ensbeydende med at det ikke er konkurranse. Det legges vel opp til konkurranse om serveringsmarkedet, heller enn konkurranse i dette markedet. Ikke ulikt anbudskonkurranser.

Selv om et selskap ender opp med all servering så er ikke det ensbeydende med at det ikke er konkurranse. Det legges vel opp til konkurranse om serveringsmarkedet, heller enn konkurranse i dette markedet. Ikke ulikt anbudskonkurranser.

Spørsmålet blir jo hvem konkurransen skal komme til gode. For å ta mattilbudet som eksempel så kommer den konkurransen Avinor til gode i form av høye leieinntekter, men ikke de reisende som ender med å betale over 100 kr for en liten brødskalk hos den som vinner anbudskonkurransen om matmonopol.

Alt har en grense. Så lenge folk fortsetter å kjøpe brødskalker for 100kr per stykk, kan restaurant/kioskeier forsvare å betale høy leie til flyplasseier - som naturligvis er interessert i å hente mest mulig penger ut av sitt areal. Det er vel svært få bransjer som ikke skviser sitronen..

Det står jo enhver fritt til å ikke hjelpe til med prisdrivingen med å ta med seg sine egne brødskalker. Men i dette landet betaler jo folk glatt 20-30 kr for en halvliter vann uansett, så det er vel tvilsomt..

Back