• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

NOR Flyplass-struktur i Norge på kortbane/regionalflyplassene (splittet)

Trdfly

Moderator
Medlem
Flyplass-struktur i Norge på kortbane/regionalflyplassene (splittet)

eller legge ned fordi større fly ikke funker på kortbanenettet....?

Så lenge det ikke skjer noe med kollektivløsningene ut i distriktene og inn til fylkeshovedstedene etc., vil nok kortbaneflyplassene vare i mange mange år framover. Eneste som er realistisk er at flere rullebaner utvides i lengden slik at større og flere flytyper kan lander der, f.eks DH3/4 eller AT4/7.

Re: Norwegian kjøper Widerøe

Så lenge det ikke skjer noe med kollektivløsningene ut i distriktene og inn til fylkeshovedstedene etc., vil nok kortbaneflyplassene vare i mange mange år framover. Eneste som er realistisk er at flere rullebaner utvides i lengden slik at større og flere flytyper kan lander der, f.eks DH3/4 eller AT4/7.

Eller at noen kortbane flyplasser forsvinner. Helgeland f.eks.
Ny flyplass i Moi Rana kan gjøre Mosjøen , Sandnessjøen overflødig.
BNN har allerede lang bane som kan ytterligere forlenges.

Større flyplasser men med korresponderende dronetaxi til småstedene rundt?

Mye utvikling på denne slags ting akkurat nå. Om man plasserer flyplassene riktig bør det gå an å nå ut til de mindre stedene. Mange fordeler -- man kan ha økt frekvens (og tilkommelighet), og man slipper å vedlikeholde så mye infrastruktur (bare mindre landesteder).

Vi snakker tross alt noen år frem i tid.

Ja, Helgeland er nok den eneste regionen som faktisk noe slikt kan realiseres - både BNN og SSJ kan rullebanen utvides og større fly tas ned. MJF forsvinner nok sikkert med nye Mo i Rana lufthavn på plass. Om så ville nye "MQN", BNN og SSJ vil da kunne bli operert av f.eks ATR, Fokker eller Q400 etc. altså flere operatører. Men flyplasser som HVG og SDN har ikke akkurat mulighet til å utvide banen, så her er det nok mange år med Dash 8 inn i framtiden.
Et alternativ er som skrevet under, men dronetaxi som kan opererer i arktiske strøk og norske værforhold nesten hver eneste dag i året, ligger nok et laaangt stykke fram i tid.

Større flyplasser men med korresponderende dronetaxi til småstedene rundt?

Mye utvikling på denne slags ting akkurat nå. Om man plasserer flyplassene riktig bør det gå an å nå ut til de mindre stedene. Mange fordeler -- man kan ha økt frekvens (og tilkommelighet), og man slipper å vedlikeholde så mye infrastruktur (bare mindre landesteder).

Vi snakker tross alt noen år frem i tid.

Både Stokmarknes og Svolvær vil ha godt under to timer kjøretid til Evenes når Hålogalandsveien står ferdig i 2029. På et tidspunkt må man se om regnestykkene tilsier at det er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt med videre(og fra før helt nødvendige) veiutbygginger i regionen som kan redusere fem flyplasser i Lofoten og Vesterålen til to eller tre.

Både BNN og SSJ kan ta i mot ATR i dag, betjenes daglig av DH3 allerede. BNN: 1438 mtr. SSJ: 1408 mtr. Tror nok begge disse lufthavnene vil bestå når den nye flyplassen i Mo i Rana åpner, litt mer usikker på MJF.

Både BNN og SSJ kan ta i mot ATR i dag, betjenes daglig av DH3 allerede. BNN: 1438 mtr. SSJ: 1408 mtr. Tror nok begge disse lufthavnene vil bestå når den nye flyplassen i Mo i Rana åpner, litt mer usikker på MJF.

Jeg tror ikke Stokka overlever på sikt. Noe av hensikten politisk når Helgelandsbroen , Toventunnelen og den nye tverrforbindelsen fra Drevjemoen over til E-6 ble vedtatt var nettopp å gi god og relativt kort tilgang til en ny flyplass i Mo i Rana. Jeg har kjørt denne strekningen flere ganger og veiene er førsteklasses sammenlignet med det vi har her sørpå!
Nå er straks flyplassen i Mo en realitet. Det vil sette fart i planene for å legge ned MJF først og deretter SSJ.
Avinor har ikke økonomi til å drifte annet enn BNN ny flyplass oppe på høyden i Mo.
Lokalpolitikere som har kjempet for ny storflyplass på Helgeland er fullstendig klar over dette.

Der bommer du fullstendig… Helgelandsbrua ble bygget i 1991, planleggingen startet i 1981.. Toventunnelen ble bygget fordi den gamle veien var ekstremt rasfarlig, noe vi fikk beviset på ca 1 år etter at tunnelen stod ferdig. Planlegging av ny lufthavn i Mo i Rana startet lenge etter og har kun vært ønsket av befolkningen i Rana og 2-3 nabokommuner.

Næringsliv og folk ellers på Helgeland ønsker å beholde dagens lufthavner i MJF og SSJ som har ok frekvens, samt makspriser med WF. Er nok mange andre lufthavner som legges ned før de to nevnte blir lagt ned.

Hva skjer om det om 10-15 år fremdeles ikke finnes noen reelle erstatninger for Dashene? På et eller annet tidspunkt vil jo WF komme i en situasjon hvor de gamle proppene MÅ ut, og at man enten må gå over til større fly eller legge ned fordi større fly ikke funker på kortbanenettet....?

Min gjetning: En tilbud med større variasjon enn i dag.

For ganske mange ruter kan ATR være et godt alternativ. I motsatt ende kan kanskje noen steder ende opp som Værøy, med helikopter som beste alternativ. Noen flyplasser kan bli lagt ned.

For å ta et ekstremt eksempel: Lakselv-Tromsø kan flys med 737, om det skulle være nødvendig.

Der bommer du fullstendig… Helgelandsbrua ble bygget i 1991, planleggingen startet i 1981.. Toventunnelen ble bygget fordi den gamle veien var ekstremt rasfarlig, noe vi fikk beviset på ca 1 år etter at tunnelen stod ferdig. Planlegging av ny lufthavn i Mo i Rana startet lenge etter og har kun vært ønsket av befolkningen i Rana og 2-3 nabokommuner.

Næringsliv og folk ellers på Helgeland ønsker å beholde dagens lufthavner i MJF og SSJ som har ok frekvens, samt makspriser med WF. Er nok mange andre lufthavner som legges ned før de to nevnte blir lagt ned.

Ja , tiden vil vise om jeg bommer , politisk startet diskusjonene lenge før selve planleggingen av ny flyplass i Mo. Datoene du viser til over er naturligvis korrekt , de er en del av forutsetningen for ny flyplass. Avinor og samfunnet har ikke råd til å drifte MJF og SSJ på sikt. Kostnadene med å drifte den nye flyplassen som kommer i Mo er vesentlig høyere enn kortbane plassene naturlig nok. I dagens økonomiske klima er det grenser for mye man kan krysssubsidiere Avinor og WF.

Eneste som er realistisk er at flere rullebaner utvides i lengden slik at større og flere flytyper kan lander der, f.eks DH3/4 eller AT4/7.

Mange av disse plassene hjelper det ikke med lengre baner. Du kan øke banelengden nesten så mye du vil, men det er terrenget rundt som setter begrensningene.

Som du også vil se er at flere av baner er utvidet til 1199m.

Fra 1200m og oppover trer andre regler inn. Blandt annet avstand fra rullebane til nærliggende bygninger som for eksempel terminalbygning. Med andre ord kan en utvidelse av banelengde føre til at terminalbygget må «flyttes»

Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Tar man SSJ/BNN som eksempel, så er det i teorien ingen problem å ta ned en DH4, jeg har sjekket med vår flight ops, og det går uten så mye hit på performance og antall pax osv. Problemet er hvordan flyplassene er utformet. DH4 er en annen kategori flytype, som har andre krav til brann, redninger og størrelse taksebaner manøvreringsområde osv, det vil derfor ikke være mulig med større fly her før man evt har ombygget flyplassene, og dette koster masse cash, cash som Avinor nok ikke har pr i dag.

Det overrasker meg litt at det ikke er mer diskusjon rundt dette med E190, nå som den er godt innkjørt i Norge. Det virker for meg som man kunne ha fått langt bedre samfunnsnytte hvis man ikke tenker STOLport vs Storflyplass, men ser på E190 som en fornuftig mellomting?

Det er vel nesten så man kunne ha tatt ned en E190 på SSJ i dag?

Nå er vel f.eks SSJ for liten i flere dimensjoner til E-jets? Og det uansett ville krevet ganske mye i investeringer av nye flyplasser for å få dette til?

Så kommer det jo en diskusjon rundt trafikkgrunnlaget. Skal man opprettholde en god tjeneste er det jo nødvendig og ha en viss frekvens. Det blir vanskelig hvis man plutselig går fra et fly på 39 til 110 seter.

• Like
Reactions: jb1
Nå blir jo Mo i Rana "ny", den blir vel fort en Ejets+Q400-flyplass vil jeg tro, forutsatt trafikkgrunnlag.
Litt spent på hvordan det utspiller seg i forhold til den nåværende rutestrukturen, hvor WF driver melkerute mellom de forskjellige Helgelands-plassene. En må jo anta at mye av trafikkgrunnlaget på Mo i Rana i dag skal via hhv Bodø eller Trondheim til andre destinasjoner, men hvis disse reisene nå kan reise "direkte" til Oslo i fremtiden så må det vel spenne bein for tilgangen på FOT-reisende?

En viss økning på reiselysten kan man kanskje forvente, spesielt hvis det plutselig koster 499 å komme seg til Oslo, og 799 til Alicante.
2400m rullebane skal vel holde for å sende noen B738/A20N til Kanariholmene på lørdager også, sikkert..

Det er alt for mange dyre flyplasser i dette landet allerede -- man må satse på infrastruktur på land og flere større flyplasser slik at man kan tilby et bedre tilbud -- der dette er mulig å få til selvsagt.

Og det må gå an å være realistisk også -- det er ikke alle flyplasser som trenger å ta ned en A320. Man har flyplasser som KSU der det går Q400 og ERJ hele tiden såvidt jeg kan se -- da bør det vel være å anta at behovet på mindre steder ikke skal overstige det?

Mest mulig infrastruktur for minst mulig penger -- pluss at det må regnes hvor mye det koster å bygge noen broer mot det man slipper av årlige infrastrukturutgifter.

Dette er faktisk ikke opp til bebyggerne i Sandnessjøen og tilsvarende småsteder -- da må de i tilfelle betale for det selv. Tror ikke det er så stor apetitt fra resten av landet for å abonnere på tjenesten (flyplass + subsidierte flyvninger) SSJ (og tilsvarende) med månedlig fratrekk på lønna -- ihvertfall ikke når de har gode nok alternativer.

• Like
Reactions: jb1
Det er alt for mange dyre flyplasser i dette landet allerede -- man må satse på infrastruktur på land og flere større flyplasser slik at man kan tilby et bedre tilbud -- der dette er mulig å få til selvsagt.

Og det må gå an å være realistisk også -- det er ikke alle flyplasser som trenger å ta ned en A320. Man har flyplasser som KSU der det går Q400 og ERJ hele tiden såvidt jeg kan se -- da bør det vel være å anta at behovet på mindre steder ikke skal overstige det?

Mest mulig infrastruktur for minst mulig penger -- pluss at det må regnes hvor mye det koster å bygge noen broer mot det man slipper av årlige infrastrukturutgifter.

Dette er faktisk ikke opp til bebyggerne i Sandnessjøen og tilsvarende småsteder -- da må de i tilfelle betale for det selv. Tror ikke det er så stor apetitt fra resten av landet for å abonnere på tjenesten (flyplass + subsidierte flyvninger) SSJ (og tilsvarende) med månedlig fratrekk på lønna -- ihvertfall ikke når de har gode nok alternativer.
Det lukter mistenkelig mye makelig tilbakelent sofaekspert av dette og er delvis selvmotsigende. Vi kan la den siden av debatten ligge, men hver norsk skattebetaler subsidierer FOT-rutene med snaue 50 kr per måned. Det er en pris jeg synes er vel verdt pengene for å opprettholde et distriktspolitisk tilbud som stort sett fungerer utmerket.
Jeg er egentlig ikke uenig i at 2400 meter bane i Mo i Rana virker i overkant storslått, men på den annen side; Når man først må bygge en ny flyplass er det jo greit å gjøre det ordentlig.
Hvis du er redd for statlige utgifter er opprettholdelse av FOT-ruter en vesentlig billigere løsning enn infrastrukturutbygging i Distrikts-Norge.

Det lukter mistenkelig mye makelig tilbakelent sofaekspert av dette og er delvis selvmotsigende. Vi kan la den siden av debatten ligge, men hver norsk skattebetaler subsidierer FOT-rutene med snaue 50 kr per måned. Det er en pris jeg synes er vel verdt pengene for å opprettholde et distriktspolitisk tilbud som stort sett fungerer utmerket.
Jeg er egentlig ikke uenig i at 2400 meter bane i Mo i Rana virker i overkant storslått, men på den annen side; Når man først må bygge en ny flyplass er det jo greit å gjøre det ordentlig.
Hvis du er redd for statlige utgifter er opprettholdelse av FOT-ruter en vesentlig billigere løsning enn infrastrukturutbygging i Distrikts-Norge.
Spot on. Svært tilbakelent sofaekspert, spesielt når det gjelder infrastruktur i distriktene. Vet ærlig talt ikke hvorfor jeg blandet meg. Har faktisk ikke vært på en Dash-8-100 i mitt liv, og har heller ikke noe stort behov for å dra dit de flyr. Er glad i store byer jeg!

Når det er sagt vet jeg et par ting om infrastrukturutbygging -- det er ikke en enkel ting å vurdere kostnader vs nytte av broer og infrastruktur -- å lage større arbeidsregioner og også å kunne rasjonalisere antallet offentlige institusjoner, sykehus, etc. er fordeler som ikke er direkte relatert til flyplasstruktur men som gjør regnestykket litt mer komplisert angående hva det er "lurt" å gjøre.

Jeg er kanskje litt dum om disse tingene men heller ikke dummere enn at jeg ser det er forskjell på steder -- nå var poenget mitt mest angående SSJ og tilsvarende situasjoner heller enn infrastruktur i Finnmark (som jeg skal være den første til å si at jeg vet absolutt ingenting om, og er til og med ei heller spesielt interessert!). Poenget var at man ikke skal opprettholde tilbud BARE fordi lokalbefolkningen vil ha dem, alle utlegg over statskassen må kunne forsvares i forhold til skattebetalerne, ellers eser de ut.

600-650 kr/år er kanskje ikke allverden alene (jeg mener det er noe høyere når fordelt på kun skattebetalere, men la gå), men mange ganger dette blir mye og det er mye vi skal finansiere over skatteseddelen. Det er enkelt å forsvare hver ting for seg selv, likeledes som det er enkelt å ville gi penger til alle slags veldedige organisasjoner -- men så ender man opp med å gi vekk mer enn man har til slutt...

Sofaeksperter er undervurderte. Og uunværlige. Uten dem/oss hadde alle vært enige, og da hadde vi ikke trengt diskusjonsforum som dette. ;)

Som i en lengre periode, kvartalspendler mellom verdens travleste og verdens 37. søvnigste flyplass, setter jeg pris på begge deler. Som innbyggerne begge steder gjør. Og spesielt sistnevnte når man skjærer ned på helsetilbud slik at Trondheim plutselig blir 'lokalsykehuset'.

Ikke alt kan gå med overskudd, Det er tross alt derfor vi betaler skatt. Men med bruk av litt sunn økonomisk sans (som få politikere - spesielt de lokale - desverre har), kan mye gjøres for å holde kostnadene på et levelig nivå.

Carry on ....

Back