Flyplass-struktur i Norge på kortbane/regionalflyplassene (splittet)

Trdfly

Moderator
Staff member
Medlem
Flyplass-struktur i Norge på kortbane/regionalflyplassene (splittet)

eller legge ned fordi større fly ikke funker på kortbanenettet....?

Så lenge det ikke skjer noe med kollektivløsningene ut i distriktene og inn til fylkeshovedstedene etc., vil nok kortbaneflyplassene vare i mange mange år framover. Eneste som er realistisk er at flere rullebaner utvides i lengden slik at større og flere flytyper kan lander der, f.eks DH3/4 eller AT4/7.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Så lenge det ikke skjer noe med kollektivløsningene ut i distriktene og inn til fylkeshovedstedene etc., vil nok kortbaneflyplassene vare i mange mange år framover. Eneste som er realistisk er at flere rullebaner utvides i lengden slik at større og flere flytyper kan lander der, f.eks DH3/4 eller AT4/7.

Eller at noen kortbane flyplasser forsvinner. Helgeland f.eks.
Ny flyplass i Moi Rana kan gjøre Mosjøen , Sandnessjøen overflødig.
BNN har allerede lang bane som kan ytterligere forlenges.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Eller at noen kortbane flyplasser forsvinner. Helgeland f.eks.
Ny flyplass i Moi Rana kan gjøre Mosjøen , Sandnessjøen overflødig.
BNN har allerede lang bane som kan ytterligere forlenges.

Større flyplasser men med korresponderende dronetaxi til småstedene rundt?

Mye utvikling på denne slags ting akkurat nå. Om man plasserer flyplassene riktig bør det gå an å nå ut til de mindre stedene. Mange fordeler -- man kan ha økt frekvens (og tilkommelighet), og man slipper å vedlikeholde så mye infrastruktur (bare mindre landesteder).

Vi snakker tross alt noen år frem i tid.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Eller at noen kortbane flyplasser forsvinner. Helgeland f.eks.
Ny flyplass i Moi Rana kan gjøre Mosjøen , Sandnessjøen overflødig.
BNN har allerede lang bane som kan ytterligere forlenges.

Ja, Helgeland er nok den eneste regionen som faktisk noe slikt kan realiseres - både BNN og SSJ kan rullebanen utvides og større fly tas ned. MJF forsvinner nok sikkert med nye Mo i Rana lufthavn på plass. Om så ville nye "MQN", BNN og SSJ vil da kunne bli operert av f.eks ATR, Fokker eller Q400 etc. altså flere operatører. Men flyplasser som HVG og SDN har ikke akkurat mulighet til å utvide banen, så her er det nok mange år med Dash 8 inn i framtiden.
Et alternativ er som skrevet under, men dronetaxi som kan opererer i arktiske strøk og norske værforhold nesten hver eneste dag i året, ligger nok et laaangt stykke fram i tid.

Større flyplasser men med korresponderende dronetaxi til småstedene rundt?

Mye utvikling på denne slags ting akkurat nå. Om man plasserer flyplassene riktig bør det gå an å nå ut til de mindre stedene. Mange fordeler -- man kan ha økt frekvens (og tilkommelighet), og man slipper å vedlikeholde så mye infrastruktur (bare mindre landesteder).

Vi snakker tross alt noen år frem i tid.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Både Stokmarknes og Svolvær vil ha godt under to timer kjøretid til Evenes når Hålogalandsveien står ferdig i 2029. På et tidspunkt må man se om regnestykkene tilsier at det er mer samfunnsøkonomisk lønnsomt med videre(og fra før helt nødvendige) veiutbygginger i regionen som kan redusere fem flyplasser i Lofoten og Vesterålen til to eller tre.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Både BNN og SSJ kan ta i mot ATR i dag, betjenes daglig av DH3 allerede. BNN: 1438 mtr. SSJ: 1408 mtr. Tror nok begge disse lufthavnene vil bestå når den nye flyplassen i Mo i Rana åpner, litt mer usikker på MJF.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Både BNN og SSJ kan ta i mot ATR i dag, betjenes daglig av DH3 allerede. BNN: 1438 mtr. SSJ: 1408 mtr. Tror nok begge disse lufthavnene vil bestå når den nye flyplassen i Mo i Rana åpner, litt mer usikker på MJF.

Jeg tror ikke Stokka overlever på sikt. Noe av hensikten politisk når Helgelandsbroen , Toventunnelen og den nye tverrforbindelsen fra Drevjemoen over til E-6 ble vedtatt var nettopp å gi god og relativt kort tilgang til en ny flyplass i Mo i Rana. Jeg har kjørt denne strekningen flere ganger og veiene er førsteklasses sammenlignet med det vi har her sørpå!
Nå er straks flyplassen i Mo en realitet. Det vil sette fart i planene for å legge ned MJF først og deretter SSJ.
Avinor har ikke økonomi til å drifte annet enn BNN ny flyplass oppe på høyden i Mo.
Lokalpolitikere som har kjempet for ny storflyplass på Helgeland er fullstendig klar over dette.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Der bommer du fullstendig… Helgelandsbrua ble bygget i 1991, planleggingen startet i 1981.. Toventunnelen ble bygget fordi den gamle veien var ekstremt rasfarlig, noe vi fikk beviset på ca 1 år etter at tunnelen stod ferdig. Planlegging av ny lufthavn i Mo i Rana startet lenge etter og har kun vært ønsket av befolkningen i Rana og 2-3 nabokommuner.

Næringsliv og folk ellers på Helgeland ønsker å beholde dagens lufthavner i MJF og SSJ som har ok frekvens, samt makspriser med WF. Er nok mange andre lufthavner som legges ned før de to nevnte blir lagt ned.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Hva skjer om det om 10-15 år fremdeles ikke finnes noen reelle erstatninger for Dashene? På et eller annet tidspunkt vil jo WF komme i en situasjon hvor de gamle proppene MÅ ut, og at man enten må gå over til større fly eller legge ned fordi større fly ikke funker på kortbanenettet....?

Min gjetning: En tilbud med større variasjon enn i dag.

For ganske mange ruter kan ATR være et godt alternativ. I motsatt ende kan kanskje noen steder ende opp som Værøy, med helikopter som beste alternativ. Noen flyplasser kan bli lagt ned.

For å ta et ekstremt eksempel: Lakselv-Tromsø kan flys med 737, om det skulle være nødvendig.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Der bommer du fullstendig… Helgelandsbrua ble bygget i 1991, planleggingen startet i 1981.. Toventunnelen ble bygget fordi den gamle veien var ekstremt rasfarlig, noe vi fikk beviset på ca 1 år etter at tunnelen stod ferdig. Planlegging av ny lufthavn i Mo i Rana startet lenge etter og har kun vært ønsket av befolkningen i Rana og 2-3 nabokommuner.

Næringsliv og folk ellers på Helgeland ønsker å beholde dagens lufthavner i MJF og SSJ som har ok frekvens, samt makspriser med WF. Er nok mange andre lufthavner som legges ned før de to nevnte blir lagt ned.

Ja , tiden vil vise om jeg bommer , politisk startet diskusjonene lenge før selve planleggingen av ny flyplass i Mo. Datoene du viser til over er naturligvis korrekt , de er en del av forutsetningen for ny flyplass. Avinor og samfunnet har ikke råd til å drifte MJF og SSJ på sikt. Kostnadene med å drifte den nye flyplassen som kommer i Mo er vesentlig høyere enn kortbane plassene naturlig nok. I dagens økonomiske klima er det grenser for mye man kan krysssubsidiere Avinor og WF.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Eneste som er realistisk er at flere rullebaner utvides i lengden slik at større og flere flytyper kan lander der, f.eks DH3/4 eller AT4/7.

Mange av disse plassene hjelper det ikke med lengre baner. Du kan øke banelengden nesten så mye du vil, men det er terrenget rundt som setter begrensningene.

Som du også vil se er at flere av baner er utvidet til 1199m.

Fra 1200m og oppover trer andre regler inn. Blandt annet avstand fra rullebane til nærliggende bygninger som for eksempel terminalbygning. Med andre ord kan en utvidelse av banelengde føre til at terminalbygget må «flyttes»
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Tar man SSJ/BNN som eksempel, så er det i teorien ingen problem å ta ned en DH4, jeg har sjekket med vår flight ops, og det går uten så mye hit på performance og antall pax osv. Problemet er hvordan flyplassene er utformet. DH4 er en annen kategori flytype, som har andre krav til brann, redninger og størrelse taksebaner manøvreringsområde osv, det vil derfor ikke være mulig med større fly her før man evt har ombygget flyplassene, og dette koster masse cash, cash som Avinor nok ikke har pr i dag.
 
Back
Top