Flyinteresserte: Skjerp dere!

Originally posted by ANX

Så om det har hevet kvaliteten, så har det også redusert kvantitet og mangfoldet.

og prøver du deg på nye vinklinger så blir rejecten denne : less optimal presentation, eller feil ved cropping

For ikke å nevne at MAN IKKE FÅR LOV Å SE ET FLOTT FLY bare fordi fotografen sto utafor gjerdet og litt av en flyplassbygning vises foran flyet.

Det er jo en FLY-bildebase, ikke fotokonkurranse om beste komposisjon!

Orker ikke slite livet av meg for å sitte igjen med noen få "perfekte" bilder der.

Har vært en diskusjon om temaet der borte, men Flanders har visst ikke oppdaget at det er blitt nye og strengere tider/krav på Airpics...

Originally posted by ANX

For ikke å nevne at MAN IKKE FÅR LOV Å SE ET FLOTT FLY bare fordi fotografen sto utafor gjerdet og litt av en flyplassbygning vises foran flyet.

Det er jo en FLY-bildebase, ikke fotokonkurranse om beste komposisjon!

Orker ikke slite livet av meg for å sitte igjen med noen få "perfekte" bilder der.

Har vært en diskusjon om temaet der borte, men Flanders har visst ikke oppdaget at det er blitt nye og strengere tider/krav på Airpics...

Er derfor eg kutter ned mine bilder innpå airpics

Originally posted by ANX

Lyst til å vise oss eksempel på dette? eneste bildet jeg kommer på i farta er et bilde G-Cole hadde, som var skjevt og hvor bygningen faktisk tok STOR plass av bildet.

Hvis man er misfornøyd med Airpics så er det jo bare å laste opp bildene hos andre liknende sider, ikke verre enn det.

Originally posted by THS

Hvis man er misfornøyd med Airpics så er det jo bare å laste opp bildene hos andre liknende sider, ikke verre enn det.

Jepps.. er jo mye lettere å få bilder godkjente på airliners.net, jetphotos.net og planepictures.net ;)

Jeg synes ikke vi har noen grunn til å klage på Airpics. Det er bra om de hever kvalitetskontrollen. Det finnes ingen databaser av denne størrelsen der det er så lett for oss nordmenn å få inn bilder som nettopp på Airpics. De som jobber med å administrere dette, gjør akkurat som alle andre som driver med frivillig arbeid: de prioriterer av sin egen fritid.

Og jeg ønsker meg tilbake dit hvor vi også på dette forumet setter pris på og gjør bruk av den ressursen som Airpics-databasen er. Hver gang en ny person finner en av disse sidene, enten det er en ung eller gammel person, så åpner det seg et hav av søkemuligheter om norsk luftfart og dens historie.

Prioriterer av sin egen fritid ja, Hvem gjør ikke det?

Vi som løper rundt i busk og kratt og andre både fremkommelige og ufremkommelige steder, vi prioriterer i aller høyeste grad av vår egen fritid.

Fordi det er hobbyen din vil vel mange tenke nå sikkert, javel, det er riktig det. Er det altså på et høyst ufrivillig plan de som har airpics driver siden da? regner med at de liker det de gjør, ellers hadde de ikke giddi. For all del, all ære til dem for det.

Jeg vil anta at grunnen til at det ikke lastes opp masse bilder til airpics er at det finnes to store sider, jetphotos.net og airliners.net. For min egen del laster jeg opp mest til jetphotos. Hvorfor?

Fordi når jeg tar bilder og redigerer de og prøver å få de så bra som mulig, for deretter å laste de opp, så vil jeg gjerne at de blir sett av flest mulig.

Jeg har noen bilder på airpics også, noen har vel liggi der snart et år vil jeg tro, og der kan man nesten telle på to hender antall personer som har sett bildene.

Når en kunstner (neida, jeg er ingen kunstner og kommer heller aldri til å mene det, kun et eksempel) maler nye bilder, så stiller han de som regel ut der han vet at flest mulig intereserte kommer for å se de nye verkene sine, han henger de ikke opp der ingen kan se de.

For det er gøy når man først skal publisere bilder at flest mulig tar en titt på de.

Og som (fl)Anders sa, kvalitetsmessig så har det vel tidvis vært under optimal kvalitet på mange bilder der inne, men at de skjerper screening-prosessen er vel og bra. Og til dems forsvar så skal det jo også nevnes at man ikke kan legge lista på Anet-nivå til å begynne med.

Når det er sagt så tenker jeg at det er vel litt av grunnen til at det går litt tregt der, vi som tar fotos og sitter og redigerer laster opp på de store sidene når vi selv veit at vi har lært oss såpass om redigering at vi får inn bildene våre der.

Jeg kan tenke meg at hvis airpics hadde startet opp noen år før, så hadde kanskje situasjonen vært en annen. De også hadde kanskje hatt en database med +/- 1 million bilder, og det hadde vært like vanskelig å få inn bilder der som de andre stedene.

Avslutter med, før noen misforstår, å si at dette er ikke en klage på airpics, rett og slett noen tanker og meninger om hva jeg tenker om saken.. Så er det avklart :-)

Ønsker alle sammen en riktig god helg!

Jeg maa si meg svaert enig med Fellowship her, og jeg snakker av erfaring, jeg skulle gjerne ha byttet ut tiden jeg bruker med aa vedlikeholde forumet med aa krype rundt i busker og kratt aa ta bilder av fly, helst DHC Beaver....til tross for at jeg har utsikt til hele Kenmore Air's flaate rett utenfor kontorvinduene mine, har jeg ikke faatt tatt et eneste bilde saa langt i aar, fordi arbeidet med aa flytte forumet har tatt saapass mye av min fritid.

Jeg ogsaa 100% enig i at vi paa dette forumet maa sette langt stoerre pris paa den ressuresen Airpics er, og heller jobbe for at vi kan styrke hverandre og paa den maaten styrke nettverket av "fly Ressurser" i Norge...enn aa bruke tid paa aa kritisere de som staar paa for at Airpics forblir en uvurdelig resurs.....

Originally posted by petru26
Når en kunstner (neida, jeg er ingen kunstner og kommer heller aldri til å mene det, kun et eksempel) maler nye bilder, så stiller han de som regel ut der han vet at flest mulig intereserte kommer for å se de nye verkene sine, han henger de ikke opp der ingen kan se de.

Nei, en kunstner stiller ikke ut der han eller hun vet at flest mulig interesserte kommer til å se bildene. Han stiller dem ut i det eller de galleriene som sier ja til å stille dem ut. Det finnes mange kunstnere i dette landet, og galleriene kan velge og vrake. Og da velger man jo den kunstneren man mener er best/har høyest kvalitet.

Allegorien kan lett overføres til spottermiljøet. Det finnes massevis av spottere, og selv om man kanskje har brukt mye tid og arbeid på å lage bildene, så er det til sjuende og sist opp til "galleriet" å avgjøre om det er godt nok. Hvis man virkelig er opptatt av å ta gode flybilder, burde jo et avslag gjøre at man blir motivert til å lage bedre bilder framfor å kritisere dem som vender tommelen ned.

Jeg synes det er veldig positivt at Airpics stiller høye kvalitetskrav, og all ære til dem som driver med dette! Det er ingen "menneskerett" å få offentliggjort bildene sine.

Det er ingen "menneskerett" å få offentliggjort bildene sine.

Ehm. Så les da overskriften på tråden, og første post!

Har masse bilder av rimelig god kvalitet (bare fotografert fly i 35 år) som nok kunne vært interessant for både trådstarter og flere. Har strevd for å få delt dem med dere andre, men har tatt pause. (Er ikke egojypling som må rope Seee-så-fine-bilder-jeg-har-tatt.) Men når jeg nå har funnet et forum med mange som vil se annet enn dagens airliners, så...

Kan godt plukke frem noe fra A-net av samme type som ikke tas inn på Airpics for tiden.

Enough said. :(

Hadde liksom tenkt å GJØRE det, da! Men ikke i dag, dersom du har litt tålmodighet. :rolleyes:

Til din post lengre opp: Det var en Gulfstream, med bygning ca 20% nederst i bildeflaten. Hvis man vil se spesielle fly, så kan man vel tolerere litt omgivelser. Skjevheten var minimal, og det er jo veeeldig lett å rette på.

Og til alle - jeg klager overhodet IKKE, bare melder fra at ikke alle mine bilder passerer nåløyet komposisjonsmessig. Kanskje Airpics bør omdøpes til Perfectairpics...

Nå har jeg ikke tid til å leke mer, skal tidlig opp i morra. :old

Jeg vil takke alle som synes airpics burde hete perfectpix for det betyr at jeg må være en jævel på ta bilder, noget jeg ikke er. Da hadde jeg kunnet laste opp flere bilder enn de jeg ender opp med etter å ha gått igjennom "fangsten".

Når jeg skriver et innlegg om at flere må laste opp bilder så er ikke det fordi jeg ønsker at alle skal få alt de har av bilder på airpics.com. Det vil alltid være et overtall av bilder som ikke blir akseptert. Etter 2 dager med screening går det opp mange lys for én som gjør det lettere å plukke ut de beste bildene man har tatt.

Det er det JEG gjør. Jeg har masse bilder ingen ser noen til, og det er noen som ble så greie at jeg velger å gjøre noe med dem i størrelse og andre justeringer for å laste opp på airpics.com.

Av 100 bilder laster jeg kanskje opp 10-20 på airpics. 1 av disse tør jeg også å laste opp til airliners.net. Jeg har ikke den store accept-prosenten på airliners.net så at airpics.com er strengere blir som å kalle SV for den store NATO-entusiasten i Regjeringen Stoltenberg II.

Jeg skulle ønske
1. At det ble mer åpent å gi tilbakemeldinger der konstruktiv kritikk i stedet for bare rosenrød idyll var temaet, der alle fikk anledning til å høre hva man kunne gjøre bedre, gjerne med andre fotografers erfaringer og triks og tips. Dette kunne føre til en KVALITETSHEVING hos alle i Flyfotograferings-Norge!
2. At ingen velger å irritere seg over kvalitetskrav o.l. hos airpics.com og andre steder, men diskutere det åpent i stedet for å stille trekke seg tilbake. Det undergraver hele tanken med airpics.com og andre frivillig baserte databaser (Nå er vel airliners.net mer av de kapitalistisk drevne stedene, måtte jo ha betalt for å sende en PM til en bruker der...).
3. At NORSKE menn, gutter, kvinner, jenter osv støtter opp under NORSKE nettsteder, og ikke bare flagger ut sine intelektuelle eiendommer (bilder) til utlandet.

Så får dere bare laste opp til a.net dere som vil det i stedet. Da blir det kanskje bedre for screenerne for a.net enn for airpics.com fordi dere kan ikke laste opp så mye dere vil om gangen. Og der er ikke ventetiden fra 18 minutt til 24 timer, men fra 1-2 uker!

Angående fotografering fra ulike vinkler så har jeg tenkt til å sende et forslag til admin for airpics.com om at det legges til en kategori for artistic fotografier, der netopp pars-pro-toto (del for helhet +/-) og alternative bilder kan legges til og aksepteres. Det burde ikke være noen OVERRASKELSE at jeg håper dette kan bli en realitet :)

skal få alt de har av bilder på airpics
Uffda, vanskelig å ordlegge seg slik at intet kan misforstås. Hallåi, ingen er vel så tett i pappen at de tror alle skudd-i-ost skal sendes til bildebaser... For min del betyr hundrevis bare en liten prosent av produksjonen.

Takk for det mest edruelige og informative og konstruktive innlegg i denne tråden. Ideen i siste avsnitt var meget interessant, og gir meg et visst håp.

:clap

Back