Farmer
ScanFlyer Crusty
Det er vel de færreste som tviler på at de totale utslippene av CO2 må ned.
Hovedproblemet i dag er at det ikke er noe felles globalt regelverk på plass som oppfattes som nøytalt og rettferdig.
Det blir helt galt å pålegge enkelte transportformer særavgifter, mens andre slipper helt unna. Eksempel her er jo skipstrafikken som de færreste nasjoner har øynene på.
Skal verden lykkes med redusert CO2 utslipp, samtidig som den globaliseringen vi ser øke voldsomt må det på plass et fellesregime som omhandler all transport for å ta denne delen av utslippene.
Det er klart det er noe riv ruskende galt når man f,eks kan sende store fly med rund fisk til Kina for å få den prosessert der før den igjen flys tilbake til markedene i Europa, mens "lokaltrafikken" på fly, vai og bane avgiftslegges innen Norge og EU. En ting her er at arbeidskraften er råbillig, men når denne aktuelle flytransporten slipper unna uten noen form for CO2 avgift er vi ute å kjøre.
Det finnes haugevis av slike eksempler og den store utfordringen er som sagt å få på plass en ordning som også prissetter tde miljømessige transportkostnadene.
Hovedproblemet i dag er at det ikke er noe felles globalt regelverk på plass som oppfattes som nøytalt og rettferdig.
Det blir helt galt å pålegge enkelte transportformer særavgifter, mens andre slipper helt unna. Eksempel her er jo skipstrafikken som de færreste nasjoner har øynene på.
Skal verden lykkes med redusert CO2 utslipp, samtidig som den globaliseringen vi ser øke voldsomt må det på plass et fellesregime som omhandler all transport for å ta denne delen av utslippene.
Det er klart det er noe riv ruskende galt når man f,eks kan sende store fly med rund fisk til Kina for å få den prosessert der før den igjen flys tilbake til markedene i Europa, mens "lokaltrafikken" på fly, vai og bane avgiftslegges innen Norge og EU. En ting her er at arbeidskraften er råbillig, men når denne aktuelle flytransporten slipper unna uten noen form for CO2 avgift er vi ute å kjøre.
Det finnes haugevis av slike eksempler og den store utfordringen er som sagt å få på plass en ordning som også prissetter tde miljømessige transportkostnadene.