FLYING KILLS

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
"Flygning dreper"-advarsel?

Den britiske tenketanken IPPR foreslår å merke alle annonser og reklamesnutter for flyreiser med advarsler av typen "flyreiser forårsaker klimaendring". Forbildet er merkingen av sigarettpakker.

hele saken

Det spås at flytrafikk slik vi opplever den i dag snart er en saga blott. Det blir spennende og følge med utviklingen fremover men det spørs om ikke vi som er forholdsvis unge og jobber i industrien i dag ikke vil oppleve å kunne jobbe karrieren ut i denne bransjen.

Snedig at ikke biltrafikken "angripes" på samme måte. F eks kunne det stått "Driving kills" på drivstoffpumpene:exclamati

Det var noen saker i avisene for noen uker siden om at den store synderen var visst nok skipsfarten, siden de brenne veldig tung olje, sammenlignet med bil/fly, og at de slapp ut flere titalls ganger mengden til bil/fly. Forsøker å finne linkene men google liker meg ikke i dag.

-A

Originally posted by ph-ndr

Det var noen saker i avisene for noen uker siden om at den store synderen var visst nok skipsfarten, siden de brenne veldig tung olje, sammenlignet med bil/fly, og at de slapp ut flere titalls ganger mengden til bil/fly. Forsøker å finne linkene men google liker meg ikke i dag.

-A
Stemmer det og det er merkelig at miljøaktivistene ikke fokuserer på dette. Men det er blitt motesak å gå løs på luftfarten de siste årene uten omtanke for at det er andre transportområder som er verre stilt enn internasjonal luftfart.
Marianne Lie , Norsk Rederforbunds general sekretær ,hadde ett innlegg nylig i DN om miljøsyndere i internasjonal skipsfart. Skipsfarten har en betydelig større jobb å gjøre enn internasjonal luftfart i miljøspørsmål.
Luftfarten har tross alt en kontinuerlig teknisk utvikling med større miljøprofil enn skipsfarten har så langt.

Skipsfarten sees på som nyttetrafikk i mye større grad en flytrafikken. Og derfor mer nødvendig for å si det på en annen måte. Det er ikke akkurat nyttetrafikk og sende en flymaskin til Gran Canaria......

all verdens flytrafikk står for ca 3% av verdens utslipp av CO2, men - som finansmyndighetene vet - det er en "enkel" bransje å angripe/skattelegge....

Må si jeg nå begynner bli lei av dette klimahystriet! Det er jo ingen som fokuserer på at faktisk jorden har svingninger i temperaturen og for endel tusen år tilbake var det trær på deler av Hardangervidda!

Sitter og tenker at alt er så enkelt - men allikevel så komplisert. Som miljøaktivistene som slipper ut tusenvis av mer eller mindre tamme, husvante dyr fordi de ikke skal holdes fanget. Noen er bare litt for trangsynte - og klarer å få med seg flere på det.

Originally posted by CK

all verdens flytrafikk står for ca 3% av verdens utslipp av CO2, men - som finansmyndighetene vet - det er en "enkel" bransje å angripe/skattelegge....

Samtidig så er vel fly den transportmåten som forurenser mest pr setekilometer (eventuelt kubikkmeterkilometer for frakt). At det finnes andre næringer som forurenser mer, totalt sett, synes jeg blir et for dårlig argument.

Det var kanskje denne dere tenkte på?

http://arstechnica.com/journals/science.ars/2007/03/05/maritime-co2-emissions-are-double-those-of-aviation

Originally posted by haavig

Det var kanskje denne dere tenkte på?

http://arstechnica.com/journals/science.ars/2007/03/05/maritime-co2-emissions-are-double-those-of-aviation

Som linket til denne interessante:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_efficiency_in_transportation

-A

Interessant artikkel om betraktninger rundt CO2 (sponset av BP). Jeg er ingen ekspert men det har vistnok blitt hevdet at det også spiller en rolle hvor man slipper ut CO2. Det blir sagt at flyene slipper ut CO2 oppe i lufta der man aller minst ønsker den.

Originally posted by Someone

Må si jeg nå begynner bli lei av dette klimahystriet! Det er jo ingen som fokuserer på at faktisk jorden har svingninger i temperaturen og for endel tusen år tilbake var det trær på deler av Hardangervidda!
Her må jeg si meg enig med blårussen!! Det er tusenvis av forskere som mener noe annet enn FNs "klimapanel", men de blir kneblet av de store mediene!!
Vi har hatt istid før, og for noen tusen år siden var det vel ørkentemperatur på Svalbard..

Originally posted by amatør
Her må jeg si meg enig med blårussen!! Det er tusenvis av forskere som mener noe annet enn FNs "klimapanel", men de blir kneblet av de store mediene!!

Dette er tull. At utslipp av CO2 og andre gasser i betydelig grad påvirker klimaet er ettertrykkelig bevist.

Men selvfølgelig. Det finnes forskere som mener at jorda ble skapt for 9.000 år siden også.

Originally posted by Someone

10-4 Someone

Originally posted by gustavf

Dette er tull. At utslipp av CO2 og andre gasser i betydelig grad påvirker klimaet er ettertrykkelig bevist.

Men selvfølgelig. Det finnes forskere som mener at jorda ble skapt for 9.000 år siden også.
Nei ,det er ikke tull , det er et faktum at det nå er "moteriktig" å overfokusere på CO2 og internasjonal luftfart.
Som CK nevner over i samme tråd så står luftfarten for 3% av de totale utslippene globalt.
At luftfarten bidrar til utslipp av klimagasser er ingen uenig i. Det er overfokuseringen og mengdene det er diskusjon om. Overfokuseringen på luftfarten står ikke i forhold til hva andre industrier bidrar med.
Ta en tur til Singapore f. eks. og se på den enorme skipstrafikken gjennom Malakkastredet. Det ligger en brungrå røyk over stredet døgnet rundt/året rundt fra fartøyene som går igjennom der.Det gir et godt inntrykk hva skipstrafikk bidrar med med utslipp av klimagasser.
Dessuten er det ingen som nevner landbruket. De er jo de største "svinepelsene" med utslipp av klimagasser globalt.
Det må nok jobbes på flere plan for å få til en helhetlig løsning på sikt med klimagass utslippene.
Det blir for enkelt å gå løs på luftfarten med avgifter som egentlig bare er nok en fordekt form for å få inn skatter og avgifter uten at det kommer miljøet til gode.

Originally posted by OJB

Originally posted by gustavf

Nei ,det er ikke tull , det er et faktum at det nå er "moteriktig" å overfokusere på CO2 og internasjonal luftfart.

Nåh, da misforstod jeg deg. Jeg trodde du mente at CO2-utslipp generelt ikke var noe problem. Det er altså bare i luftfarten du mener det er et minimalt problem.

Det bør dukke opp en ny effektiv transportmåte dersom flyet skal vekk. Lite aktuelt å gjøre forretninger på andre kontinent dersom reisen én vei tar 10 dager. Eller forsvinner flyene den dagen vi tar alle møter per live overføring og virtuelle verdener overtar for playa del Canaria?

Back