• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyhøyde for helikopter

Piper

ScanFlyer Gold
Medlem
Flyhøyde for helikopter

Ser på et helikopter som nettopp har kommet seg over Skagerrak fra Danmark.

Oppover hele Danmark lå flyhøyden på ca 1700 fot, men over sjøen gikk de opp til snaue 7 tusen, men gikk ned til 1700 når de kom over land igjen.
Så det jeg lurer på, har ikke helikopter noe gevinst med mindre luftmotstand i større høyde som fly har?
 
Re: Flyhøyde for helikopter

Jeg flyr ikke heli, men jobber med en som gjør det.

Jeg forstår det slik at performance gain i høyden er forsivnnende liten, den eneste grunnen til å klatre høyt er terreng, IFR minstehøyde hvis man må inn i suppa, eller kryssing av vann.

Om det over ikke er tilfelle og motoren skulle stryke med under flyging og autorotasjon kreves, er det som regel greiere å være lavt nede fordi det reduserer tidsvinduet for at flere ting går i stykker i motor/drivverk. Energien til å lande trygt hvis redskapen funker har de ved forholdsvis lave høyder og hastigheter, typ ikke mange sekundende etter avgang.

Edit: Offshore flyr de sjeldent mer enn 3000ft, mener jeg.
 
Re: Flyhøyde for helikopter

Edit: Offshore flyr de sjeldent mer enn 3000ft, mener jeg.
De gangene de flyr høyere - 6-8000ft - er det som regel vindrelatert, altså mer medvind/mindre motvind.
Ved CB-aktivitet er det som regel om å gjøre å holde seg lavt/under.. evt ikke fly i det hele tatt.. :)
 
Back
Top