Originally posted by atck
Originally posted by P.A. VIKING
Gratulerer med en fortjent lønnsøke , også interresant å se at det nå ble interesse fra utlandet...
for oss reseisende så kostet vel dette 6,25NOK pr tur , noe vi vel kan leve med dersom det skulle bidra til stabilitete innefor sikkre rammer. Og ja det gir ikke flere flygeledere, om da ingen Svensker skulle dukke opp, men beholder vel de Norske ...
Nå er ikke jeg økonom, men blir ikke det et litt feil regnestykke? Du mangler et par variabler som faktisk må tas med i regnestykket. Selvfølgelig gitt at lønnsøkninga vår faktisk gir resultater:
- Hvor mye koster det å holde et fly i lufta unødvendig. Slik det er nå må flyene fly veldig lavt eller inn i Sverige eller ut i nordsjøen mot Island for å komme rundt stengte sektorer. Denne summen må trekkes fra.
- Hvor mye koster det med forsinkelser av fly mens de er på bakken? Forsinkelser på grunn av "for sent innkommende fly" som er standardforklaringen vil jo ofte være på grunn av slot-tider på grunn av mannskapsmangel i ATC. Disse utgiftene bør trekkes fra summen.
I tillegg må det gjentas at flygelederne bevisst, og etter avtale med LV (som ble til Avinor, og da ble samarbeidsforholdene kraftig forringet), har holdt en lav profil og kun videreført gjeldende avtaler i ti år, dette for å være med på å skape ro i luftfarten. Det har ligget i kortene de siste 5 årene at vi skal ha et kraftig lønnshopp for å følge lønnsutviklingen i samfunnet generelt.
Et innlegg over påpekte at vi (flygelederne) kan brukes til så mangt, og det stemmer jo. Men vil Norge nasjonen det? Først halvannen million i utdannelse og så skal man sitte på et kontor og gjøre noe helt annet? Flygeledere er på grunn av utdannelsen og grunnmentaliteten lykkeligst når de får dytte fly. Og det bør de få gjøre.