flygelederne i havn med lønnsoppgjøret

Replying to Topic 'flygelederne i havn med lønnsoppgjøret'

Når jeg leser om disse flygelederne blir jeg kvalm og småsjuk og tror knapt jeg kan klare jobben min så dårlig som jeg plutselig ble nå!

Tenk om bussjåførene klarte å organisere seg på samme måten i forhold til lønnskrav! Da hadde det blitt dyrt å ta bussen da!

Nei, spark hele bunten og sett inn militært personell!

BF:pissed

Først: Det kan hodt tenkes at flygelederne har fortjent dette lønnstillegget - det tar jeg ikke stilling til. Og innlegget er heller ikke ment å rakke ned på flygelederne.

For en økonom så er det litt rørende å høre om alle som har så stor tro på at det er markedskreftene som har "løst" dette, men jeg tror nok at jeg må skuffe dere litt. Arbeidsmarkedet i Norge er som de fleste vet nokså sentralstyrt, og fagforeningene har i motsetning til mange andre land fortsatt relativt mye å si i forhold til lønn og arbeidsforhold og slikt (og jeg har inntrykk av at dette også gjelder for flygelederne). Dette gjør at markedskreftene ikke nødvendigvis er det som er utslagsgivende for hvem som får høyere lønn, og hvem som ikke får det. Om markedskreftene bestemte i dette tilfellet så ville det vært slik at de som jobbet som flygeledere i ulike "tjyvhåll" (les: distriktet) fikk et kraftig lønnstillegg, mens de som jobbet som flygeledere i sentrale strøk ikke fikk noe tillegg. Hvorfor? Det er blitt hevdet gang på gang at det som er problemet i Norge er å få folk til å jobbe på mindre flyplasser og ute i distriktene, og at det ikke er noe som helst problem å finne folk til jobbene i sentrale strøk av landet. Selvsagt er det slik at med underdekning så vil man ha et press oppover i lønninger om arbeidsgivere og arbeidstakerorganisasjoner har samme virkelighetsforståelse, men hvorfor ser man ikke det i alle næringer/arbeid hvor man mangler kvalifisert personell (ikke for å trekke sammenlikningen for langt, men førskolelærere må også gå på høyskole i 3 år for å kvalifisere seg...).

Dette er nok mer et resultat av en effektiv fagforening enn det er et resultat av markedskrefter.

Det er jo også litt underlig at svenske flygeledere hevder at de har en lønn som er det halve av det norske flygeledere, men samtidig så må altså norske fly innom Sverige på vei nordover fordi man i Norge ikke har kapasitet. Er det da lønn som er problemet? Jeg synes også å huske at flygelederne her inne hele tiden har sagt at det ikke er lønn man reagerer på (men jeg tar et lite forbehold om at jeg blander sammen pilotaksjoner og flygeledere.... - men jeg regner med at noen korrigerer meg ganske kjapt om jeg tar feil), så hvis dette er tilfellet hvorfor var det nødvendig med et så kraftig lønnstillegg?

Originally posted by dc-8-63
Er ikke denne loennsoekningen en direkte konskvens av mange aar med nedskjaeringer og "effektiviseringer"....man retter opp skaden som ble gjort i loepet av de aarene....om du lar vaere aa ta service paa bilen din, saa koster det mye aa sette den i stand igjen naar den bryter sammen....

Jo, men forutsetningen er at jeg har satt av de pengene jeg sparte på servicen, for hvis ikke må jeg hente pengene fra et annet sted. Er det Avinors eksisterende budsjett som skal dekke opp lønnsøkningen, eller må det bevilges mer penger fra eier?

Selv lurer jeg veldig paa hva Aksel Sandemose roekte naar han skrev JanteLoven.....etter min mening saa var det noe som var langt verre enn det som tok livet av the Marlboro Man....

En dansk sigar, kanskje? ;) Ellers kan det vel like gjerne være andre typer inntak som påvirket forfatterhjernen da Janteloven ble skrevet, kombinert med ikke altfor varmt forhold til hjembyen ...

Gratulerer ATC over hele Norge.

Denne gruppen fortjente et løft etter å ha ligget bakpå altfor lenge. Mye penger i forhold til andre grupper, men de diskuterer man vel ikke nå?

Originally posted by Bizflyer

Tenk om bussjåførene klarte å organisere seg på samme måten i forhold til lønnskrav!

BF:pissed

Nå ble jo nettopp bussjåførene utropt som vinnere i lønnsoppgjøret over hele forsiden av Dagsavisen 11. juni - og det nettopp fordi LO og YS-forbundene for bussjåfører nå greier å samarbeide om felles krav i forhandlingene.

Tidligere var det ofte streik i et av forbundene, og arbeidsgiverne greide å holde lønna nede ved å drive splitt og hersktaktikk.

Originally posted by Bizflyer Når jeg leser om disse flygelederne blir jeg kvalm og småsjuk og tror knapt jeg kan klare jobben min så dårlig som jeg plutselig ble nå! Tenk om bussjåførene klarte å organisere seg på samme måten i forhold til lønnskrav! Da hadde det blitt dyrt å ta bussen da! Nei, spark hele bunten og sett inn militært personell! BF:pissed

Hvilket militært personell? Rekrutter? Eller et "hersende" utskrevet 19-årig befal?

Originally posted by TOS
Snip mye vettugt
snip
... Jeg synes også å huske at flygelederne her inne hele tiden har sagt at det ikke er lønn man reagerer på (men jeg tar et lite forbehold om at jeg blander sammen pilotaksjoner og flygeledere.... - men jeg regner med at noen korrigerer meg ganske kjapt om jeg tar feil), så hvis dette er tilfellet hvorfor var det nødvendig med et så kraftig lønnstillegg?

Faktisk så VAR det markedskreftene som regjerte i dette tilfellet. Det siste tallet jeg har hørt var at noe sånt som ti flygeledere (ikke sikker på rett tall) stod med ferdig underskrevet kontrakt i hånda og det eneste som avgjorde om kontrakten ble sendt inn og at de om tre måneder reiste til varmere strøk var om den nye lønna kunne konkurrere med f.eks. Abu Dabi sine rundtomkring 70.000 NOK netto i måneden + en litt sjabby gratis leilighet hvis ønskelig.
Flere flygeledere ville helt sikkert fulgt på, det har de sagt, da etter hvert også fra mindre enheter. Men det er en kjennsgjerning at det er kontrollsentralflygeledere som er mest populære i utlandet, derfor er det vanskelig hvis man er fersk og jobber på en liten enhet.
Du kan jo spørre deg sjøl hva som skjer hvis 5 flygeledere reiser fra en enhet som allerede mangler over 20 flygeledere, og der veldig få av disse kan drive opplæring på nye flygeledere som måtte dukke opp. Slik er situasjonen i Bodø. På grunn av mannskapsmangel, dette på grunn av at det er veldig få som foreløpig kan jobbe på sektor sør, er midten av Norge stengt flere ganger hver dag. Den eneste måten å bøte på dette er å få tilbake de som allerede HAR utsjekk på sektoren, samt å kunne avgi folk fra andre sektorer til opplæring på denne sektoren.

Se for deg at du skal legge laminatgolv. Du har 13 kvadratmeter rom og 8 kvadratmeter nytt laminat (dog i samme tresort som det gamle) til å dekke dette med. Den eneste måten du kan skaffe deg et heldekket golv er at du a) kjøper mer laminat eller b) ser om du finner noe av det gamle laminatet du allerede har kastet ut vinduet og lapper så "nygolvet" etter beste evne.
Mens du jobber med dette biter du tennene sammen og tenker at du skulle jomen kjøpt deg 14 kvadratmeter med en gang, og ihvertfall før du fjernet det gamle golvet...

Bra sagt, atck! Kompentansen er etterspurt i utlandet og ikke på det skumle Østlandet.

TOS - luftfart kan ikke diskuteres i fra et tradisjonelt norsk dikstriktspolitisk ståsted. Det er på at nordmenn forstår at hele landet er et "tjuvhåll" som du sier.

Bizflyer: Kva millitært personell har du tenkt å sette inn?? Korleis har du tenkt å gjennomføre dette??

Er utrulig lei av at folk kjem med løysinga "sett inn millitært personell". Kan kanskje nokre av tårn-folket her inne forklare kvifor det ikkje går, ein gong for alle?

Grattis med eit flott oppgjer, det trende de no! No er det berre å håpe at trenden snur, og at det er mulig å få flygeleirarane til å verte verande i Norge!

Ja det samme tullet blir presentert hver gang vi diskuterer dette, men siden Bizflyer har vært med på forumet en stund regnet jeg nesten med at han trollet, til tross for :pissed 'en. Noe annet ville nesten være for dumt.

Og bare så det er nevnt så er det ikke militære flygeledere i Norge. USA og en del andre land har militære flygeledere, og i USA fant Reagan i 1980 at at som den ultimate løsningen så sparket han de sivile flygelederne da de streiket for bedre lønn. Militære flygeledere ble satt inn. Resultatet var uendelige forsinkelser, stengte flyplasser (for godt!) samt et underskudd på ca 5000 flygeledere i dag, 25 år senere. Hva det amerikanske flygende publikum har tapt på dette "stuntet" til Reagan bør man kanskje helst ikke snakke om. Men som sagt, å komme med påstanden "spark dem og sett inn det militære" vitner om særdeles liten innsikt i hvordan luftfarten fungerer i Norge. En annen ting er, gitt egne erfaringer fra forsvaret, hvordan hadde man egentlig tenkt at dette eventuelt skulle gjøre ting mer EFFEKTIVT? :p

Vi flygeledere kan ikke få andre jobber i Norge enn i Avinor eller LT. Vi må til utlandet hvis vi vil skifte arbeidsgiver. Derfor blir det ikke riktig å sammenlikne oss med buss-sjåfører, sykepleiere og teppeleggere. I dette henseende.

Takk til de som holder diskusjonen på et saklig nivå. Flygeledere gjør ingen ting som ikke tåler å bli diskutert på en skikkelig måte.

Originally posted by LN-KOG

TOS - luftfart kan ikke diskuteres i fra et tradisjonelt norsk dikstriktspolitisk ståsted. Det er på at nordmenn forstår at hele landet er et "tjuvhåll" som du sier.

Nå var ikke poenget mitt å diskutere luftfart i et distriktspolitisk perspektiv. Det var iallefall en av flygelederne (basert i nord-Norge) som, sålangt jeg husker det, påstod at det var i distriktet det var vanskelig å få tak i flygeledere - ikke i sentrale strøk. Det alene skulle tilsi at det var i distriktet man trengte høyere lønn. Om det så er andre faktorer som spiller inn, slik som bl.a. atck skriver om faktiske tilbud i utlandet og at det er kontrollflygelederne som er mest attraktive osv., så er det klart at man snakker om litt andre saker også (da kan jeg være tilbøyelig til å være enig i at markedet har spilt en rolle). Jeg ser også helt klart at det kan bli et veldig stort problem om 5 personer forsvinner fra en enhet som mangler mange folk fra før.

atck: det er klart at dere kan finne dere andre arbeidsgivere, men det blir da sannsynligvis utenfor luftfarten. Det er jo mange sykepleiere som har begynt å jobbe utenfor sektoren (f.eks. som kabinansatte).

Gratulerer med et bra oppgjør.:up:
Det er bra at Avinor endelig har begynt å forstå hva som kreves for å få flere til å bli i kontrollstolene rundt i landet. Med en nettolønn på 70000 i året i midtøsten så er det klart at Norge må bli konkurransedyktige på lønn!! De som ikke forstår det, vil vel heller ha innstilte og forsinkede fly fordi feks 3 flygeledere på Røyken har flyttet til Dubai, og ikke blir erstattet på et par år..

Originally posted by TOSatck: det er klart at dere kan finne dere andre arbeidsgivere, men det blir da sannsynligvis utenfor luftfarten. Det er jo mange sykepleiere som har begynt å jobbe utenfor sektoren (f.eks. som kabinansatte).
Det er vel fordi sykepleiere ofter er foretrukket til slike stillinger?

Hvilke stillinger (utenfor luftfarten) ser du for deg at folk med flygelederbakgrunn blir foretrukket? Man kan sikkert få seg jobb på Burger King men...

Originally posted by LN-ATC

Originally posted by TOSatck: det er klart at dere kan finne dere andre arbeidsgivere, men det blir da sannsynligvis utenfor luftfarten. Det er jo mange sykepleiere som har begynt å jobbe utenfor sektoren (f.eks. som kabinansatte).
Det er vel fordi sykepleiere ofter er foretrukket til slike stillinger?

Hvilke stillinger (utenfor luftfarten) ser du for deg at folk med flygelederbakgrunn blir foretrukket? Man kan sikkert få seg jobb på Burger King men...

Jeg vet ikke - dere kan vel gjøre mer enn å dirigere fly ville jeg anta (det er jo ikke snakk om at folk med flygelederbakgrunn skal være foretrukket for andre typer jobber, men at man sitter på kunnskap som kan omsettes på et fornuftig vis i andre situasjoner). Ikke vet jeg hva dere tjener heller så det kan godt tenkes at alternative arbeidsplasser ikke gir like god avkastning, men sånn er det for mange. Poenget mitt er at man er litt vel passiv om man ikke tror at man har kunnskaper som kan benyttes til noe annet enn det man i utgangspunktet har vært satt til å gjøre. Greit nok at man ikke har formelle kunnskaper, men dere har vel tilegnet dere noe mer generelt anvendbar kunnskap. Nå var nå egentlig dette bare et sidepoeng, og om dere bestemt mener at dere ikke kan brukes til noe annet så forholder jeg meg til det. Jeg har ikke tenkt å lage noen stor diskusjon ut av dette.

Ser ikkje ut som Bizflyer har noko løysing på korleis dei millitære skal ta over flygeleiarrolla, så då regnar eg med at vi slepp fleire slike "seriøse" utspel frå den kanten?:skep

Gratulerer med en fortjent lønnsøke , også interresant å se at det nå ble interesse fra utlandet...

for oss reseisende så kostet vel dette 6,25NOK pr tur , noe vi vel kan leve med dersom det skulle bidra til stabilitete innefor sikkre rammer. Og ja det gir ikke flere flygeledere, om da ingen Svensker skulle dukke opp, men beholder vel de Norske ...

Originally posted by P.A. VIKING

Gratulerer med en fortjent lønnsøke , også interresant å se at det nå ble interesse fra utlandet...

for oss reseisende så kostet vel dette 6,25NOK pr tur , noe vi vel kan leve med dersom det skulle bidra til stabilitete innefor sikkre rammer. Og ja det gir ikke flere flygeledere, om da ingen Svensker skulle dukke opp, men beholder vel de Norske ...

Nå er ikke jeg økonom, men blir ikke det et litt feil regnestykke? Du mangler et par variabler som faktisk må tas med i regnestykket. Selvfølgelig gitt at lønnsøkninga vår faktisk gir resultater:

- Hvor mye koster det å holde et fly i lufta unødvendig. Slik det er nå må flyene fly veldig lavt eller inn i Sverige eller ut i nordsjøen mot Island for å komme rundt stengte sektorer. Denne summen må trekkes fra.

- Hvor mye koster det med forsinkelser av fly mens de er på bakken? Forsinkelser på grunn av "for sent innkommende fly" som er standardforklaringen vil jo ofte være på grunn av slot-tider på grunn av mannskapsmangel i ATC. Disse utgiftene bør trekkes fra summen.

I tillegg må det gjentas at flygelederne bevisst, og etter avtale med LV (som ble til Avinor, og da ble samarbeidsforholdene kraftig forringet), har holdt en lav profil og kun videreført gjeldende avtaler i ti år, dette for å være med på å skape ro i luftfarten. Det har ligget i kortene de siste 5 årene at vi skal ha et kraftig lønnshopp for å følge lønnsutviklingen i samfunnet generelt.

Et innlegg over påpekte at vi (flygelederne) kan brukes til så mangt, og det stemmer jo. Men vil Norge nasjonen det? Først halvannen million i utdannelse og så skal man sitte på et kontor og gjøre noe helt annet? Flygeledere er på grunn av utdannelsen og grunnmentaliteten lykkeligst når de får dytte fly. Og det bør de få gjøre.

Originally posted by atck

Et innlegg over påpekte at vi (flygelederne) kan brukes til så mangt, og det stemmer jo. Men vil Norge nasjonen det? Først halvannen million i utdannelse og så skal man sitte på et kontor og gjøre noe helt annet? Flygeledere er på grunn av utdannelsen og grunnmentaliteten lykkeligst når de får dytte fly. Og det bør de få gjøre.

Bare for å poengtere: Det var ikke min hensikt å mene at flygelederne burde brukes til noe annet - det var bare min tro på at kunnskapen dere besitter kan benyttes til andre ting. dette var kun et svar til et annet innlegg som hevdet at dere kun kunne jobbe i Avinor eller måtte til utlandet.

Originally posted by atck

Originally posted by P.A. VIKING

Nå er ikke jeg økonom, men blir ikke det et litt feil regnestykke? Du mangler et par variabler som faktisk må tas med i regnestykket. Selvfølgelig gitt at lønnsøkninga vår faktisk gir resultater:

- Hvor mye koster det å holde et fly i lufta unødvendig. Slik det er nå må flyene fly veldig lavt eller inn i Sverige eller ut i nordsjøen mot Island for å komme rundt stengte sektorer. Denne summen må trekkes fra.

- Hvor mye koster det med forsinkelser av fly mens de er på bakken? Forsinkelser på grunn av "for sent innkommende fly" som er standardforklaringen vil jo ofte være på grunn av slot-tider på grunn av mannskapsmangel i ATC. Disse utgiftene bør trekkes fra summen.

I tillegg må det gjentas at flygelederne bevisst, og etter avtale med LV (som ble til Avinor, og da ble samarbeidsforholdene kraftig forringet), har holdt en lav profil og kun videreført gjeldende avtaler i ti år, dette for å være med på å skape ro i luftfarten. Det har ligget i kortene de siste 5 årene at vi skal ha et kraftig lønnshopp for å følge lønnsutviklingen i samfunnet generelt.

Regnestykke var vel bare en indikasjon på hva som blir lagt på biletten siden vel
Avinor legge på sine avgifter med 100.000.000,- til flyselskapene som legger dette på rundt 20.000.000 biletter , altså 5 Kroner pr. bilett , hverken mer eller mindre avansert en det.

Back