flygelederne i havn med lønnsoppgjøret

Replying to Topic 'flygelederne i havn med lønnsoppgjøret'

Og hvor står det at Avinor legger på 100 mill i avgifter for å betale flygelederne? :sarc

Avinor tjener penger så det står etter. Påstanden din er at kostnadene med økt lønn til FLL blir overført direkte til passasjerene. Det tror jeg ikke du har dekning for. Så så enkelt er det...

Men dette kan jo bli en lang rekke påstander mot påstander, noe som forsåvidt ikke er så veldig spennende da ingen av oss vet om f.eks Navarsete har sagt ja til mindre avkastning (i så fall er det det norske folk og ikke bare flypassasjerene som betaler for vår lønn) eller om man rett og slett investerer litt mindre i utstyr som likevel ikke kan tas i bruk fordi vi er for få til å læres opp til å bruke det...

Hvis du først skal begynne å regne på dette synes jeg du skal ta med alt. For så enkelt som du fremstiller det er det ikke...

Ikke sant?

Nå postet jeg ikke den follow-up'n for å klage , en femmer kan dere godt få av meg om det er det som skal til for at AVINOR leverer tjenestene slik at jeg kan bli flytt fra a-b uten forsinkeleser.

Beløpet 100.000.000,.- har jeg fra http://n24.no/oppogfrem/article1362559.ece

Og Avinor måtte strekke seg langt. Oppgjøret koster i størrelsesorden 100 millioner kroner.

/G

Ja når jeg diskuterer nå så er det ikke for å "ta" noen som helst, men som en luftfartsinteressert fly- og kontrollfreak :hi2 så er det interessant å få fakta og meninger på bordet. Derfor engasjerer jeg meg.

Tallene dine stemmer, P.A, det kostet ca 100 mill visstnok. Og disse pengene må selvsagt hentes fra et sted. Men som nevnt tidligere så er det slik at Avinor tjener masse penger allerede. Og vår eier, Staten, tar en god del av dette. Så det er ikke sikkert at dette skal koste flypassasjerene noe. Det kan godt hende at pengene hentes fra overskuddet. Og det betyr at Staten får mindre avkastning, som igjen betyr at det blir mindre penger i kassa som kan brukes på barnehager og tunneler og horebekjemping. Derfor kan man indirekte si at regninga går evt til folket mer enn bare flypassasjerene. Hvis pengene altså medfører redusert avkastning til eier.

Men som sagt så er ikke regnestykket så enkelt. Blant annet så vil man ved å få flere operative flygeledere (gjennom høyere lønn får man tilbake noen, noen lar være å reise, kanskje får vi noen fra Sverige) og derfor vil man da slippe å sende store mengder av den norske trafikken gjennom Sverige. Det medfører økte inntekter til Avinor, istedet for at svenskene får dem. Sånn sett kan man si at mer penger brukt medfører mer penger tjent. Det var det jeg ville få frem.

Som sagt, jeg synes nå det er gøy å diskutere mine greier, og klarer fint å legge fra meg sarkasmen når folk er med på å diskutere lufttrafikktjeneste og alt som det medfører så lenge vi holder oss til normal folkeskikk. Kom gjerne med kritikk, men regn med å måtte stå for det du har sagt...

Mvh

Tårnfrid

Originally posted by atck

Men som sagt så er ikke regnestykket så enkelt. Blant annet så vil man ved å få flere operative flygeledere (gjennom høyere lønn får man tilbake noen, noen lar være å reise, kanskje får vi noen fra Sverige) og derfor vil man da slippe å sende store mengder av den norske trafikken gjennom Sverige. Det medfører økte inntekter til Avinor, istedet for at svenskene får dem. Sånn sett kan man si at mer penger brukt medfører mer penger tjent. Det var det jeg ville få frem.

Jeg tror nok at du har et poeng, atck. Regnestykket er nok ikke så enkelt at kostnadene ved oppgjøret automatisk veltes over på flyselskapene, og i neste omgang over på passasjerene. Hvis dette innebærer mer effektiv operasjoner for flyselskapene, med mindre forsinkelser og kortere flytid, samt at Avinor får mer av "overflygingspengene" så vil vel den reelle kostnaden bli en annen. Det gjenstår å se om dette er effekten. Man har dessverre sett mange eksempler på at økte lønninger ikke nødvendigvis har gjort ting mer effektive og økt produksjonen (lønninger til helsepersonell er såvidt meg bekjent et godt eksempel på at økte lønninger ikke nødvendigvis medfører økt produksjon). Vi får satse på at det i dette tilfellet fungerer etter hensikten, og selv om den reelle kostnaden er 100 millioner kroner, og dette innebærer en merkostnad på omlag 5-6 kroner per reise så bør vel det gå relativt greit. Vi lever tross alt i kanskje verdens rikeste land....

Kriteriene for Takeoff 05, som indirekte er grunnen til at Avinor har havnet i den grøfta vi er i ferd med å hente oss opp fra, var følgende:

Sikkerheten skal ikke reduseres
Det skal ikke føre til nedleggelse av flyplasser
Kundene, flyselskapene og passasjerene, skal ikke rammes

Dette jfr Avinors egen
infoside

Man kan jo spørre om våre tidligere ledere klarte å gjennomføre dette, da spesielt med tanke på siste punkt.
Men det betyr vel også at hvis den lønnsøkningen vi har fått er en konsekvens av Takeoff 05 så skal det ikke koste passasjerene en krone.
Nå er dette et gammelt dokument, helt fra 2005, så det kommer sikkert til å bli fjernet, men det er nå litt paradoksal lesning like fullt.

Når det gjelder effekten av økt lønn så vil det jo vise seg om det hjelper på. Det må sies at vi ikke bare har fått. Vi har også gitt. En halv time mer i uka samt ingen personlig kompensasjon for rød-dager. Vi har også forpliktet oss til å bistå i størst mulig grad til å få disp for økt overtid fra LT, noe som vil hjelpe på KRAFTIG. Økes den månedlige tillatte overtidsraten fra 25 til 40 timer tilsvarer det på en enhet med 30 flygeledere teoretisk 3 stillinger...

Jeg kan vel også fortelle at jeg har fått en mail fra en svenske som lurte på hvor han skulle henvende seg...

Jeg kan vel også fortelle at jeg har fått en mail fra en svenske som lurte på hvor han skulle henvende seg...

Jeg tok en test som danske luftfartsmyndigheter (?) hadde laget, med blant annet et lite spill for dirigering av fly. Etter en relativt velykket runde stod det "er du flygeleder allerede" eller noe slikt....:D Kanskje jeg skal omskolere meg...;)

Originally posted by TOS

Jeg tok en test som danske luftfartsmyndigheter (?) hadde laget, med blant annet et lite spill for dirigering av fly. Etter en relativt velykket runde stod det "er du flygeleder allerede" eller noe slikt....:D Kanskje jeg skal omskolere meg...;)

Ja kom igjen. Jo flere kverulanter vi er jo bedre. :lol

Men framleis manglar forklaringa på korleis bizflyer skal få bemanna tårna med millitært personell, og kvar han skal få desse frå! Vi ventar i spaning!!!:mol :skep

Originally posted by wf145

Men framleis manglar forklaringa på korleis bizflyer skal få bemanna tårna med millitært personell, og kvar han skal få desse frå! Vi ventar i spaning!!!:mol :skep

Han har nok løsninga, men sier han den er det sikkert noen som løper til tusentipset. :up:

Originally posted by P.A. VIKING

Gratulerer med en fortjent lønnsøke , også interresant å se at det nå ble interesse fra utlandet...

for oss reseisende så kostet vel dette 6,25NOK pr tur , noe vi vel kan leve med dersom det skulle bidra til stabilitete innefor sikkre rammer. Og ja det gir ikke flere flygeledere, om da ingen Svensker skulle dukke opp, men beholder vel de Norske ...

Nå er ikke jeg økonom, men blir ikke det et litt feil regnestykke? Du mangler et par variabler som faktisk må tas med i regnestykket. Selvfølgelig gitt at lønnsøkninga vår faktisk gir resultater:

- Hvor mye koster det å holde et fly i lufta unødvendig. Slik det er nå må flyene fly veldig lavt eller inn i Sverige eller ut i nordsjøen mot Island for å komme rundt stengte sektorer. Denne summen må trekkes fra.

- Hvor mye koster det med forsinkelser av fly mens de er på bakken? Forsinkelser på grunn av "for sent innkommende fly" som er standardforklaringen vil jo ofte være på grunn av slot-tider på grunn av mannskapsmangel i ATC. Disse utgiftene bør trekkes fra summen.

I tillegg må det gjentas at flygelederne bevisst, og etter avtale med LV (som ble til Avinor, og da ble samarbeidsforholdene kraftig forringet), har holdt en lav profil og kun videreført gjeldende avtaler i ti år, dette for å være med på å skape ro i luftfarten. Det har ligget i kortene de siste 5 årene at vi skal ha et kraftig lønnshopp for å følge lønnsutviklingen i samfunnet generelt.

Et innlegg over påpekte at vi (flygelederne) kan brukes til så mangt, og det stemmer jo. Men vil Norge nasjonen det? Først halvannen million i utdannelse og så skal man sitte på et kontor og gjøre noe helt annet? Flygeledere er på grunn av utdannelsen og grunnmentaliteten lykkeligst når de får dytte fly. Og det bør de få gjøre.

Økt lønn - dyrere fly
http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060627/NYHET/106270403&SearchID=73248973240526

Originally posted by P.A. VIKING

Økt lønn - dyrere fly
http://dt.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060627/NYHET/106270403&SearchID=73248973240526

Så billig som det er nå så spiller ikke det noen rolle.

Denne syns jeg var spesiell:
-Det er foruroligende at Avinor mener at passasjerene skal få regningen for deres eget lønnsoppgjør. Det er urimelig å tro at de kan legge disse utgiftene over på passasjerene.

Uh.... hvem skal betale da? Til syvende og sist er det passasjerer som betaler for alt sammen. Det som måtte komme fra Staten er da mine skattepenger så betale for det må vi uansett.
Men ikke for det, gratulerer!

Hilsen,
Laurenz

Back