flygelederne i havn med lønnsoppgjøret

nutcase

ScanFlyer Blue
flygelederne i havn med lønnsoppgjøret

regner med at dette får helsen i tipp-topp stand igjen. feberen forsvinner som dugg for solen, bihulene og nesene åpner seg mirakuløst og alle depresjoner forsvinner og lykkedropsene kastes i søpla.

husk bare på at lykkedrops og andre medisiner skal leveres apoteket og ikke hives i søpla under lykkerusen for et lønnstillegg som ikke lignergrisen. mens alle andre yrkesaktive avspises med 14000 - 20000 i tillegg så får sykelige flygeledere tidenes lønnstillegg.

men er flygelderne fornøyde? niks. :lol

Jan Roar Rød

Replying to Topic 'flygelederne i havn med lønnsoppgjøret'

Snakk om lønnsøkning... :skep

Gratulerer til flygelederne :nor

Originally posted by nutcase

regner med at dette får helsen i tipp-topp stand igjen. feberen forsvinner som dugg for solen, bihulene og nesene åpner seg mirakuløst og alle depresjoner forsvinner og lykkedropsene kastes i søpla.

husk bare på at lykkedrops og andre medisiner skal leveres apoteket og ikke hives i søpla under lykkerusen for et lønnstillegg som ikke lignergrisen. mens alle andre yrkesaktive avspises med 14000 - 20000 i tillegg så får sykelige flygeledere tidenes lønnstillegg.

men er flygelderne fornøyde? niks. :lol

Jan Roar Rød

Whoooav...har du drukket litt for mye jantelov til frokost ??...

jantelov? hva slags ølmerke er det? :D neida, jeg har ikke drukket annet enn en cola til pizza'n på Dolly idag jeg (30 cm "sult" pizza med ekstra ost og hvitløkssaus).

jeg bare kommenterer på en litt humoristisk måte at flygelderne har fått 220000 i tillegg i lønnen (i snitt, noen får sikkert litt mindre mens andre litt mere), og at dem fremdeles ikke er fornøyde ( ifølge Rolf Skrede).

Hva skjer nå da: vil andre fagforeninger med statsansatte protestere vilt mot dette? det kan man fort oppleve vil skje. Vil svenske flygeledere stå i kø for å jobbe i norge ( slik nordmenn har stått i kø for å reise til Emiratene?) Har ikke svenske flygeldere sagt at dem har luselønn i forhold til norske flygeldere (og det var før tillegget)? regner med at 220000-kroners tillegget kan føre til at svenskene vil hit (positivt, da man kan få tilgang til enda flere flygeledere i norge og MINDRE sjangse for flystans)

kanskje de i Emiratene vil hjem igjen? ang. emiratene: hva har de kvinnelige flygelederne i norge ment om å jobbe der? regner med at det ikke noen gang har vært et tema for dem for det er vel muslimsk styre/lover der, og kvinner får vel ikke lov å jobbe. Kanskje dem slipper å sitte å se på at mennene i yrket drar hals overhode dit nå?

kanskje det viktigste punktet: hva folket vil si om dette tillegget. regner med at det kan føre til MER pes mot flygelederne fra folket.

mvh

Jan Roar Rød

Jeg tror jeg kan svare for alle flygelederne i Noreg at vi har fått som fortjent og starten på denne posten forklarer hvorfor.

Janteloven lenge leve.

Edit: Ikke ment mot Jan Roar spesielt, men det norske folks holdning generelt. Og bare for å svare på noen av spørsmålene så er det nok en del som ikke reiser til utlandet. Og det første svenskene har allerede meldt sin seriøse interesse. :up:
Så får vi se om lønnshoppet var nok til å bringe hjem igjen de som har reist.

Markedslønn er markedslønn. Hadde Avinors forrige ledelse sørget for at norske kontrollsentraler var bemannet slik at tomrommet etter de som flytter utenlands og de som går av med pensjon (ja, flygeledere har også rett til slikt!) straks hadde blitt fyllt av nye ferdigutsjekkede flygeledere, hadde sikkert lønnen vært lavere. Svenske LV har tydeligvis klart denne elementære planlegningen, og slipper etter forrige skribents innlegg å betale lønn som kompenserer for masse overtid, stadig hets i media og hos forståsegpåere, og som er konkurransedyktig nok til at man ikke faller for fristelsen til å bytte beite (også en menneskerett, også for flygeledere).

Gode aksjemeglere tjener også godt, fordi det er få som er så gode. Dyktige direktører også markedslønn, det samme har direktørstillinger med lavere krav til ytelse og mindre ansvar. Med all respekt for klesbutikkansatte og dagligvareansatte er det jobber de fleste kan fylle og antakeligvis med mange søkere pr ledig stilling - derfor har personell der også markedslønn.

Filosofien er egentlig latterlig enkel; om du synes naboen din tjener ufortjent mye, bør du ha næringsvett nok til å prøve å få deg samme jobb :cheers: . Og synes du fremdeles han/du tjener for mye etter at du har begynt å jobbe i stillingen blir sikkert arbeidsgiveren glad om du forhandler bort den ufortjente delen av lønnen... :hi2

Kan bara gratulera mina norska kollegor:nor Kommer säkert en del svenskar till norge nu. Våra löner är ju som sagt inte i närheten av de norska ( inte ens hälften), även om det är dyrt i norge. Men vem vet det gynnar säkert oss också som inte har möjlighet att flytta. Vi har redan en STOR brist på flygledare i Sverige o det lär ju inte bli bättre om man flyttar västerut!!

Nå var det vel ikke akkurat lønnsforhold Aksel Sandemose hadde i tankene da han forfattet Janteloven! :spin:

Dessuten vet enhver som følger med i samfunnslivet at 200 000 i lønnsøkning skaper relativt sterke reaksjoner fra mange. Argumentene skal være mer enn gode, for å si det slik, og det er de kanskje også? Det er vel snakk om å lokke flere flygeledere til landet, og da kreves det muligens et saftig agn?

Jeg lurer likevel på hva det kommer til å koste når man legger lista så høyt. Etter år med nedskjæringer og "effektiviseringer", begynner man altså å skrive ut lønnsslipper med gaffel. Det må da få konsekvenser?

For all del: Jeg unner alle de lønnstilleggene de kan få, men lurer på hva som er på baksiden av medaljen.

Originally posted by Fly high

Jeg lurer likevel på hva det kommer til å koste når man legger lista så høyt. Etter år med nedskjæringer og "effektiviseringer", begynner man altså å skrive ut lønnsslipper med gaffel. Det må da få konsekvenser?

Er ikke denne loennsoekningen en direkte konskvens av mange aar med nedskjaeringer og "effektiviseringer"....man retter opp skaden som ble gjort i loepet av de aarene....om du lar vaere aa ta service paa bilen din, saa koster det mye aa sette den i stand igjen naar den bryter sammen....

Selv lurer jeg veldig paa hva Aksel Sandemose roekte naar han skrev JanteLoven.....etter min mening saa var det noe som var langt verre enn det som tok livet av the Marlboro Man....

Baksiden av medaljen - eller alternativet om man vil - er en ond sirkel der flere slutter, enda flere sektorer får restriksjoner, og flyten i trafikken går som i grøt. De gjenværende flygelederne får skylden for forsinkelsene, og til slutt går de lei og bytter lønnen mot et mindre stressende og mer sosialt akseptert yrke. Uansett lønnsnivå eller hyling fra politikere og media, kan man ikke dekke mer enn de vaktene man har lov til.

Hva "andre" mener om lønnen deres regner jeg med at flygelederne, som de fleste andre i samfunnet, gir katta i. Misunnelsen er som kjent større enn seksualdriften for mange, og jeg tror de som skjønner den prioriteringen smiler bedre både når de legger seg og når de våkner...

Jeg tror det meste er sagt av Jumper i dette tilfellet, og fra min side er det ingen triumf i den konklusjonen. Jeg hadde bra lønn før og har en bra lønn nå. Vi har en spesiell jobb og det er vel en kjennsgjerning at Randi og AG3 skjøt seg sjøl kraftig i foten den gangen de begynte "kjøret" mot flygelederne i det ganske land. Litt paradoksalt at to økonomer ikke har skjønt hva som ligger i begrepet tilbud og etterspørsel...

Kortsiktig, det vil si de nærmeste to åra, får økt lønn dog liten betydning for regulariteten. Men en viss stabilitet har det gitt, og en del av lønna vår er en direkte betaling for at vi skal "gjøre vårt" for å bidra til best mulig utnytting av arbeidskraften innenfor regelverket. Effekten vil vi først se om noen år, akkurat slik det ble i 96, forrige gang det var stor mangel på flygeledere...

- Den sittende og den foregående regjeringen har skylden for de skyhøye flygelederlønningene, sier Per Sandberg (Fremskrittspartiet), leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Han mener det var feil å sparke Randi Flesland som Avinor-sjef.

http://n24.no/naeringsliv/article1363115.ece

Å beholde Randi som sjef og gi FrP ansvaret hadde sikkert løst alle problemer... :cool2
I mine øyne burde fru Flesland heller bli anmeldt for grov tjenesteforsømmelse.

Gratulerer til flygelederne som igjen viser at de styrer norsk luftfart. Regningen sendes SAS Braathens og Norwegian som takker og bukker og betaler dette lille ekstra honoraret med stor glede.

:thumbup

Grattis til alle flygeledere... men med dette lønnsoppgjøret så må også all diskusjon/kritikk rundt lederlønninger i dette landet avsluttes... Det er ikke bare toppledere som får skikkelig lønnshopp...

Originally posted by Klippe

Gratulerer til flygelederne som igjen viser at de styrer norsk luftfart. Regningen sendes SAS Braathens og Norwegian som takker og bukker og betaler dette lille ekstra honoraret med stor glede.

:thumbup

Vel gjennomtenkt innlegg.

Regningen betaler SAS Braathens og Norwegian allerede ved å måtte sende flåten sin fryktelig lavt eller gjennom Sverige hver gang de skal ha flyene til- og fra- eller forbi Trondheim. Nå kan det hende man kan avslutte denne praksisen tidligere ved at det blir flere flygeledere tilgjengelig, blant annet fra utlandet.
Men en kan jo ikke forvente at man skal forstå denslags bare fordi det har stått nevnt en 15-20 ganger tidligere.

Gratulerer! Det beviser at markedslovene også begynner å virke i arbeidslivet. Det er i dag et misforhold mellom tilbudet av flygeledere og behovet, og høyere lønn kan være et godt grep for å få norske flygledelere hjem igjen, og kanskje få en og annen svenske, danske eller tysker (eller - gud forby - en polakk!) til å søke seg til Avinor, slik at vi igjen kan få nok flygeledere på jobb, og en lufttrafikktjeneste som leverer, fly som går på rute og glade passasjerer - både på fly med røde neser, røde motorer og grønne bølger! Og, rett skal vel være rett, og snittøkningen i lønn er vel nærmere 170.000, mens kostnaden (inkludert arbeidsgiveravgift, og sosiale kostnader) ligger på 220.000.

Dyktige folk skal ha god lønn - uansett om de sitter i tårnet, i cockpit, på kontoret eller løper rundt på tarmac og lemper bagasje.

Hmm, og vi skal ha lokale lønnsforhandlinger snart.. I de sentrale fikk vi ca 1 kr i timen extra og det var bare på godvilja

JEG BLIR KVALM !

La oss se på dette fra en annen synsvinkel:
Innen helsevesenet (et vesen jeg selv arbeidet innenfor tidlig på nittitallet). Det var stor mangel på leger på små sykehus. Det er det vel i og for seg fortsatt. Hvordan løste vi det? Vi kjøpte oss ut av problemet. Vi betalte svenske leger som hadde friperiode i Sverige veldig høye honorarer for korte vikariater.

Alle ble fornøyde og det sto ikke noe om dette i avisene. Kanskje fordi det ikke ble opplevd som en krise.

Det Jumper og atck tar opp er helt riktig. Avinor må gjøre noe for å holde på folk. Da matcher de lønna til konkurerende arbeidsgivere vel vitende at det er en stor avgjørelse å flytte. Dette er vanlig i de aller fleste bransjer. Man søker ny jobb, får høyere lønn og sier opp. Sjefen vil ikke at man skal slutte og gir et motbud. Det er nesten en auksjon og arbeidskraften er auksjonsobjektet.

Jeg synes at flygelederforeningen her har brukt sin markedsmakt klokt og til sine medlemmers beste. Det skal de ha ros for. De har gjort jobben sin som fagforening.

Back