Flygeledere i streik?

For de som velger å feriere i Norge gjelder i alle fall følgende.. ;)
- Vi støtter ATCEUCs synspunkt vedrørende den foreslåtte SES II+-lovgivingspakken og vil delta under «action day», men ikke med streik, sier leder i Norsk Flygelederforening, Robert Gjønnes.

Han undersreker at NFF 10. oktober vil opptre innenfor rammene av gjeldende avtaleverk og norsk lov.

- NFF har ikke anledning til å streike, og har heller ikke ønske om å gjøre dette.

Jeg kjenner ikke denne saken spesielt godt, men hva er argumentene fra flyvelederne mot dette?
Fra mitt ståsted så er det naturligvis en kjempefordel med færre waypoints og mere direkte routinger. Mener også at jeg har sett at dette ikke medfører oppsigelser eller at det vil være behov for færre flyveledere.
Men igjen, jeg kjenner ikke saken. Så hva er årsaken til denne store misnøye?

Står vel greit i saken:

- Det egentlige målet for dette forslaget er tydelig nok, sier ATCEUC i en uttalelse.

- De ønsker å liberalisere tildelingen av flytrafikktjenester, avregulere arbeidsvilkårene for tusenvis av ansatte og etter hvert overlate disse viktige tjenestene til et fåtall rike privatpersoner og bedrifter som har lobbet for dette.

Europakommisjonen på sin side hevder det nåværende systemet medfører sløsing med penger, og at det daglig koster EU 14 millioner euro i unødige kostnader.

- De ønsker å liberalisere tildelingen av flytrafikktjenester, avregulere arbeidsvilkårene for tusenvis av ansatte og etter hvert overlate disse viktige tjenestene til et fåtall rike privatpersoner og bedrifter som har lobbet for dette.

He he he, den var jo overhodet ikke biased den uttalelsen der da. Ha ha!

Står vel greit i saken:

- Det egentlige målet for dette forslaget er tydelig nok, sier ATCEUC i en uttalelse.

Europakommisjonen på sin side hevder det nåværende systemet medfører sløsing med penger, og at det daglig koster EU 14 millioner euro i unødige kostnader.

Jeg leste den, men hadde håpet på et litt mer nyansert bilde. Og forklaring på hvorfor man på død og liv skal holde på "en million" ulike sektorer etc.
Samtidig som jeg ønsket å holde en fornuftig å seriøs linje ;-)

Last edited:
Kjenner ikke detaljene i saken grundig nok til å uttale meg. Du som jobber i SAS kjenner vel greit til at det som ser ut som en "no-brainer" for folk flest, gjerne innebærer en del for de som jobber med det. Uten at jeg vet det er slik her altså. Også greit å poengtere at det IKKE skal streikes i Norge.

Det er klart det er mange jobber på spill. Det er snakk om en kraftig restrukturering som vil effektivisere flytrafikken over Europa noe enormt. Jeg har sympati for de det gjelder, men som arbeidende hos en operatør betyr dette store kostnadsbesparelser for oss.

Det er snakk om å fjerne en av de siste dinosaurene, og de fleste av oss i bransjen har allerede vært igjennom denne prosessen.

Nå må en ikke glemme at dette også har en militær side.
Det er ikke bare sivile fly som beveger seg i de høyere luftlag.

Mange land berørt, og ikke alle disse ønsker at denne trafikken skal bli overvåket/dirigert/koordinert fra Brüssel.

Kjenner ikke detaljene i saken grundig nok til å uttale meg. Du som jobber i SAS kjenner vel greit til at det som ser ut som en "no-brainer" for folk flest, gjerne innebærer en del for de som jobber med det. Uten at jeg vet det er slik her altså. Også greit å poengtere at det IKKE skal streikes i Norge.

Nettopp derfor jeg spør.
For flyselskapene sin del vil en slik omlegging slik jeg har forstått det spare enorme summer.
Bare ved flere direkte routinger alene er det mye å spare.
Det jeg derimot lurer på, bortsett fra det åpenbare, er hva som er problemene med dette og årsaken til at man ønsker å lamme hele Europa med de følgene det vil få.
Ønsker ikke gjenfortalt fra f.eks VG og, New of the world men fakta informasjon. Vet det er flere flyveledere her som sikkert vet mye om dette.

CANSO var i går, 3/10, svært bekymret for "Industrial Action" som var planlagt av medlemslandene til ATCEUC. ATCEUC svarte i dag med å avblåse streiken, med begrunnelse i at EC endelig er klar til å lytte.

"In the forthcoming days, ATCEUC expects to achieve a real and effective social dialogue where our concerns and proposals will really be taken on board." - Sitat pressemelding ATCEUC

http://natca.no/artikkel/pressemeldinger-fra-canso-og-atceuc

Back