flygeledere fra utlandet

Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Nå hadde jeg ikke håndtverksyrker eller TrollyDollies i tankene når jeg nevnte at andre fant Norge attraktivt som jobbmarked.

Men når det nå ser ut som om sammferdselsministeren faktisk prøver å gjøre noe med flygeleder mangelen på både kort og lang sikt , og jeg tror at vi alle har fått med oss
at vi ikke kan vente en forbedring i situasjonen på to-tre uker for å si det slik.
Men fortsatt er det kun surmagede oppstøt fra endel flygledere om at nei dette nytter nok ikke, skulle tro endel av dere var selve grunnfjellet i ola-surpomp.

Dere er jo ikke spesielt løsningsoridentert ?, eller ? , tror jeg har fått med med det meste som dere har fremført her, men ser egentlig ikke at dere skisserer løsninger , bare trekker frem problemer og peker på historien .

Som jeg har nevnt tidligere i tråden, det må sikkert både regelendringer og økonomiske incentiver på plass, men problemet må løses.

Jeg er så heldig å kjenne flere flygeledere , og de har et mer nøyansert syn en det som ofte fremkommer her, og takk for det.

/Geir

Originally posted by P.A. VIKING

Jeg er så heldig å kjenne flere flygeledere , og de har et mer nøyansert syn en det som ofte fremkommer her, og takk for det.

/Geir

Kan du dele deres syn med oss da?
Hevder de virkelig at det finnes mange flygeledere i utlandet som gjerne flytter til en åndsforlatt plass i nord, for å jobbe for en lønn som ikke er i nærheten av hva de får i hjemlandet (i forhold til kjøpekraft) ?

Originally posted by LN-RUV

/Geir

For 40-tiende-gang, les hva jeg skriver om at det må regelendringer og økonomiske incentiver på plass. !

Originally posted by LN-RUV

/Geir

For 40-tiende-gang, les hva jeg skriver om at det må regelendringer og økonomiske incentiver på plass. !

...og det er jo akkurat det flygelederene her skriver også, så hva er problemet ditt egentlig?

Det hadde vært hyggelig å høre om disse flygelederne med mer nyansert syn. Hvis de har gode ideer for hvordan vi kan få flere flygeledere i arbeid her i landet så håper jeg inderlig ikke de holder kjeft!

Okay, så har vi blitt enige om at money talks og at rules walks. Men hva skal man lokke med for å få utlendingene til Norge? Vi trenger ikke sende dem til Banak. De kan gjerne jobbe i Oslo, i Stavanger eller Bodø. Så sender vi aspirantene til tjuvhollan rundt i landet. No prob.
Skal vi lokke dem med å fortelle om hvor fantastisk det er å jobbe i Avinor? :sarc Fortelle om hva slags status man får i samfunnet, bare fordi journalister ikke kan gjøre jobben sin?
Æh.. whatever.

Ser fram til å høre om nyansene.

Dere er jo ikke spesielt løsningsoridentert ?, eller ? , tror jeg har fått med med det meste som dere har fremført her, men ser egentlig ikke at dere skisserer løsninger , bare trekker frem problemer og peker på historien .
Da vi i 2002/2003 (?) hørte rykter om at ledelsen planla å stoppe utdannelsen og sparke vekk de som allerede var under opplæring skrek NFF: "ER DERE GALE!??!! Dette vil jo føre til max kaos i flytrafikken de nærmes x(x) årene!!" Hvem hørte på oss? Hvem har fått skylda?

Jeg skal gi deg et jævla godt løsningsforslag: ikke ansett idioter (kall det gjerne blåruss) til å lede flysikring i framtiden.

For i swa***te f***n da!!!!

Virker som at noen her på forumet lider av alvorlig fremskredet dysleksi.

Hvor ellers i samfunnet får man inside-info fra de som vet hvor skoen trykker???

Stopp nå for hel**ke denne lavpannede mobbingen av ATC-folka!!!

Skjønner ikke at de orker være her inne. Hva f** plager dere spottere?

Aaarrrggghhhhhh!!!!!!!!!!!!!!! :nor

Hiv ut spotterne og sett inn militære :cool2

ANX,

Pass på blodtrykket da :biggrin

Jeg for min del har innsett at noen rett og slett ikke klarer å se paven som driter i skogen for bare trær. Har man gjort seg opp en mening så har man gjort seg opp en mening.
Men det er klart jeg også fyrer meg opp en gang i blant. Da er det gjerne et par pils involvert. :cheers:
Jeg merker også blant mine egne kompiser at jeg er nødt til å forklare dem FLERE ganger om f.eks sykemeldinger, streik og vrangvilje og maktbruk, at virkeligheten ikke er slik avisene og den forrige ledelsen hadde forstått det.
- Streik? Noen få i Stavanger kontrollsentral ble tatt ut i streik for AF en gang i '98 tror jeg. Ellers har man ikke streiket i NFF's historie
- Sykemelding? Flygeledere har lavere sykefravær enn snittet i landet. Det gikk opp enkelte steder en eller to prosent en periode i fjor tror jeg det var, men slik jeg har oppfattet det var det snakk om barselpermisjoner og en del langtidssykemeldte. De som sykemeldte seg i fjor var LTT-fullmektiger som også jobber på kontrollsentralene. Og det var da forsinkelsene kom. Altså noe vi flygeledere ikke rådde over. Men det var vi som fikk skylda. Av media og politikere.
- Vrangvilje? I '95 sa vi ja til å jobbe 200 timer overtid i året, innbakt i lønna, for å få hjulene til å gå rundt på grunn av mangel på flygeledere. Mange av oss jobbet 2-400 timer overtid i tillegg til dette. I 2002 var vi akkurat kommet ajour, noe som gjorde at man kunne begynnte å trappe ned overtidsbruken. Så bestemte man seg for å kutte utdanning, akkurat idet større krav til etterutdanning samt 60 års aldersgrense ble innført. På en svisj var ti års hard innsats borte. Likevel har vi fortsatt å jobbe, men vi har sagt klart fra hvor det bærer. Og resultatet fikk vi i vår. Vrangviljen til omstilling lå i det faktum at det ikke er mulig å forandre så grundig på lufttrafikktjenesten i løpet av kort tid. Innføring av nytt regelverk, opplæring av personell er MEGET tids- og ressurskrevende. Og det er uavhengig av hva den enkelte flygeleder måtte mene.
- Maktbruk? Jeg så i en spørretime i Stortinget at Navarsete ble konfrontert med hvordan hun skulle hindre at vi flygeledere bestemte når det er hun som er eier.
Jeg og flere andre flygeledere har fundert fælt på HVA vi gjør som er med på å bestemme i Avinor? Som indikert over går vi på jobb når vi kan, de fleste av oss jobber overtid når vi må, og alle mann er i arbeid, sjøl om det går ut over prosjekter. Likevel stopper trafikken opp. Og da er det VI som er ansvarlig? I hvilken annen bedrift er det arbeidstakerne som får skylden når det ikke er nok personell til å drive vanlig tjeneste?

Nei, ANX, du skrev at du ikke skjønner at vi gidder. Av og til skjønner jeg det ikke sjøl. Men jeg er fryktelig glad i jobben min og har lang erfaring med å jobbe med tunglærte aspiranter. Det meste blir en rutine. :up:

Litt merkelig at det i et luftfartsforum er insidere (flygere og flygeledere) som blir angrepet hardest.

Man skulle tro at et slikt forum, i større grad, ville bestå av entusiaster som var over snittet interessert i å finne ut hvordan ståa EGENTLIG er, i motsetning til hva mediene klarer å servere.

Cloudius

Originally posted by Cloudius
Man skulle tro at et slikt forum, i større grad, ville bestå av entusiaster som var over snittet interessert i å finne ut hvordan ståa EGENTLIG er, i motsetning til hva mediene klarer å servere.

Det er nok de fleste her inne også interessert i (en viktig årsak til at jeg holder fred i disse dikskusjonene ;)), men det er selvsagt interessant å høre begge sider av bordet uttale seg og sånt medfører alltid en viss diskusjon.

(Utover det virker det på meg som flygelederne har helt rett i det de hevder)

Originally posted by atck

- Streik? Noen få i Stavanger kontrollsentral ble tatt ut i streik for AF en gang i '98 tror jeg. Ellers har man ikke streiket i NFF's historie

Er du sikker på dét? Jeg husker den streiken meget godt og all trafikk på Fornebu sto helt stille i begynnelsen av juni det året. Fikk tatt noen veldig fine bilder av en revefamilie, mens det var helt tom for fly. Jeg mener bestemt at det var mer enn noen få i Stavanger kontrollsentral.

Men det er egentlig helt uinteressant.

Det som er interessant er at det er mangel på flygeledere. Det er og blir et ledelsesansvar. Fagforeningene eller den enkelte medarbeider kan ikke gjøre noe til eller fra. Ansvaret sitter godt plassert midt i fanget til den til envher tid sittende ledelsen. Slik er det bare.

Når jeg nå sier at jeg er enig med flygelederne i sak, synes jeg kanskje at kommunikasjonsformen ikke alltid har vært like heldig. Den har polarisert diskusjonen og mange av de gode poengene er tabloidisert ned til "folk mister ferien sin pga dere". Der har ikke flygelederne svart godt nok, men ridd kjepphesten litt for hardt. Noen ganger kan ydmykhet og et unnskyld for mye redde dagen. (Gjelder forørvrig på hjemmefronten også...)

Det jeg savner i diskusjonen er en seriøs vurdering av om det er hensiktsmessig at infratstruktur privatiseres. Lufttrafikktjenesten er en del av den samfunnsmessige infrastrukturen på linje med veger og jernbane. Den skal ikke og kan ikke drives med overskudd. Jeg har ikke sett at Jernbaneverket har krav om å gå med overskudd. Det har Avinor. Og det hadde vært greit nok - om det hadde vært en flyplassoperatør.

Jeg mener det er på tide å ta en diskusjon om Avinor bør splittes i en statlig organisasjon som drifter infrastrukturen og en som driver flyplasser. Som kunde ville det gitt klarere linjer enn slik ståa er i dag.

Ellers tror jeg folk har rett i at det er ikke lett å få noen til å flytte for langt nord for Århus... Husk at Oslo er en litt stor provinsby.:smokin

Når du sier at andre enheter også ble tatt ut i streik så stemmer ikke det med de opplysningene jeg har. Så vidt jeg vet var det kun tatt ut folk fra ENSV. Det skal jeg sjekke opp nærmere.
Jeg var ihvertfall ikke tatt ut i streik.

Når jeg nå sier at jeg er enig med flygelederne i sak, synes jeg kanskje at kommunikasjonsformen ikke alltid har vært like heldig. Den har polarisert diskusjonen og mange av de gode poengene er tabloidisert ned til "folk mister ferien sin pga dere". Der har ikke flygelederne svart godt nok, men ridd kjepphesten litt for hardt. Noen ganger kan ydmykhet og et unnskyld for mye redde dagen. (Gjelder forørvrig på hjemmefronten også...)

Joda, det er mange måter man kunne kommunisert på. Og når det gjelder å si "unnskyld" så er det veldig nyttig, ikke minst på hjemmefronten, men faktisk har vi et problem med å si unnskyld fordi vi ikke vet hva vi skal unnskylde! Skal vi arbeidstakere be om unnskyldning fordi man ikke klarer å holde en enhet åpen uten å gå på akkord med regelverket?

Når det gjelder hendelsene på høsten i fjor er det også viktig å huske på det i det forrige regimet ikke var lov til å uttale seg til media, ikke uten at det fikk konsekvenser ihvertfall.
"Enten er du med oss eller så er du mot oss." ble tidlig sagt av våre to kvinnelige ledere.
"Det er frivillig å jobbe i Avinor vet du" var et annet uttrykk.
"Tillit kommer ovenfra" ble også uttalt av hunter-killer Grette.
Det må forøvrig sies at vi av sikkerhetshensyn fremdeles har en taushetsplikt i Avinor. Det er vår ledelse som skal uttale seg til media. Det må samtidig nevnes at Quale har uttalt at driften heretter skal baseres på åpenhet.

Fra NFF sin side var nok ikke svarene utformet for å tekkes det norske folk, og det vel var rett og slett fordi man måtte prioritere innad hva vi skulle jobbe mot. En mediekampanje for å rette opp inntrykket ville nok kostet mye av både penger og tid, noe styret ikke har kapasitet til. De hadde nok med å måtte forklare seg i hytt og pine vær til politikere, tilsyn og Avinor-damene.

Vi som jobber i bransjen har vel blitt rimelig tykkhudete etter hvert. En må bare heve seg over urettmessig kritikk når mulighetene for å forklare seg er begrenset i forhold til en svært tendensiøst mediafront. "Disse forhatte flygelederne" kalte de oss på NRK,
Så da blir det heller til at man lar være å bruke energien på noe som likevel er nytteløst. Vi visste uansett at vi hadde rett.

Når det gjelder kombinasjonen flysikkerhet og pølsebod er det vel rimelig klart hvor et samlet flygelederkorps står...

Det er helt riktig at det kun var ENSV som var tatt ut i streik i 1998. Årsaken til at FBU kunne oppleves som stille var bl.a at SAS tok en del fly ut av landet. Det blir nødvendigvis noe stillere når alle flyginger til/fra Bergen og alle småbyene på vestlandet blir innstilt.

Jeg skulle reise med SAS fra BOO til SVG via FBU (skulle på damebesøk... :D ), det flyet gikk direkte fra BOO til ARN og så ble vi busset til Oslo S og så var det toget til Stavanger. Tok meg nøyaktig 24 timer å kommer frem. Så vidt jeg husker var dette den fredagen opptrappingen skjedde. Opptrappingen besto i at AF tok ut flygelederne i (eller var det på?) ENSV.

Tog flaggruten til Bergen mandag ettermiddag for å ta hurtigruten videre. Den ettermiddagen kom forslag til lov om tvungen lønnsnemd.

Og husker jeg ikke feil, så var vel vi den gruppen i AF som fikk minst ut av det lønnsoppgjøret.........
Men det alle husket......var at "de j**la flygelederene streiket.....:biggrin
Det faktum at vi på gulvet hadde null niks interesse av å streike, men måtte følge spillereglene fra AF teller ikke i denne sammenheng...
;)

Her er det flere som må brøsje opp husken ser det ut til - norsk luftrom var stengt nesten en uke i juni 1998 på grunn av streik blant tårnfolket. Selv skulle jeg til EWR med SK907 søndagen etter streiken hadde startet og måtte møte opp kvelden før kl. 23 for å ta buss ned til Landvetter (GOT). SK907 tok først av kl. 14 og ble routet utenom norsk luftrom (over Danmark, sør for Ekofisk, MAN, DUB). Returen min med SK908 nesten to uker senere ble til FBU (landing på 06).

Streiken i 98 var en AF-streik, og ikke noe "tårnfolkene" sto bak. Men det ser ut til at det ble tatt ut folk både ved Stavanger kontrollsentral, Sola kontrolltårn, Vigra kontrolltårn, Kvernberget kontrolltårn, Oslo kontrollsentral og Fornebu kontrolltårn.
(Kilde: Dagbladet)

Det er blitt et bilde av at dette er en flyvelederstreik, men det er klart en AF-streik med et helt annet innhold enn bare det. Ved en eventuell opptrapping vil vi sørge for at andre grupper enn flyvelederne blir synlige, sier Folkestad.
(Kilde: Aftenposten)

Dermed skal kontrollkøene sjelden bli lengre enn 15 - 20 minutter, sier Kobro. Han tar forbehold for det som ser ut til å bli sommerens to travleste dager på Gardermoen - 15. og 16. juni ved skoleslutt.

Da viser det seg at jeg har prestert å bestille reise på en av de dagen uten at jeg visste det var da skoleferien begynte :(

Originally posted by LN-ATC

Streiken i 98 var en AF-streik, og ikke noe "tårnfolkene" sto bak. Men det ser ut til at det ble tatt ut folk både ved Stavanger kontrollsentral, Sola kontrolltårn, Vigra kontrolltårn, Kvernberget kontrolltårn, Oslo kontrollsentral og Fornebu kontrolltårn.
(Kilde: Dagbladet)

Det er blitt et bilde av at dette er en flyvelederstreik, men det er klart en AF-streik med et helt annet innhold enn bare det. Ved en eventuell opptrapping vil vi sørge for at andre grupper enn flyvelederne blir synlige, sier Folkestad.
(Kilde: Aftenposten)

Det er riktig at det var en AF-streik. Dette er en av "fordelene" ved å være tilknyttet en hovedorganisasjon. Man får streike for andre - akkurat som politijuristene nå.

Folkestad illustrerer poenget mitt med all mulig tydelighet.

Gandalf: SAS tok flyene sine til utenlandske stasjoner. Braathens fløy sine til Stavanger. Widerøe samlet sin flåte i Bodø og på Torp. Teddy Air holdt seg på Geiteryggen og Air Stord var på vei mot konkurs.

Den eneste aktiviteten som var på FBU i de dagene, bortsett fra reven og maling av stripene på rullebanen, var en HS.748 fra det belgiske flyvåpen, en Twin Otter fra 719 Skv, en KLM 737 som fløy inn et hjerte fra Amsterdam som skulle brukes i en transplantasjon på Rikshospitalet, og en Braathens-flight fra Molde (tror jeg det var) med Kronprinsen ombord. I tillegg flakset en FN-hvit Bell 412 fram og tilbake på Gardens Dag. Ellers gikk det nok en og annen ambulanse. GA-trafikken fikk gå i ukontrollert luftrom. Det som var unntatt fra streiken var statlige/militære fly, ambulanse og humanitære. AF var flinke til å minimalisere effekten.

Samme år streiket danske SAS-piloter og da sto veldig mange MD-80 og MD-90 parkert på Fornebu. De sto sammen med Fred. Olsens flåte. De kom hit da han la ned flyselskapet sitt.

Back