flygBRA - Status

Ser da ut som følgene er i SAS farger: MKA, MKB, MKD, MKM, MNP, MNR

MKC, MKE, MKF, MKG, MKH, MKI, MKK, MKL, MKO, MKN er i BRA fargene, og av disse er MKI, MKK, MKL i Østerrike, men MKE og MKL bytter nettopp base ser det ut som.

Det er vel kanskje en grunn å anta at de vil beholde flere en 3 maskiner i BRA fargene, slik at de kan sjonglere litt maskiner til/fra Austrian ops, for vedlikehold etc? For SAS så ser det ut som 4 masmkiner er basert i CPH/Regional DK, resten på ARN.
 
Last edited:
Ser de har fløyet Charter for Air Horizont utifra Bratislava de siste dagene. SE-RGG har fløyet derfra litt til/fra der siden forrige fredag.
 
Var det ikke så lukrativt å fly for sunclass og andre allikavel? Eller planlegger kanskje sunclass å fly mindre fly selv? Evt sende flere med vanlige rutefly?
 
Var det ikke så lukrativt å fly for sunclass og andre allikavel? Eller planlegger kanskje sunclass å fly mindre fly selv? Evt sende flere med vanlige rutefly?


Det er lite som tydet på det var lukrativt. Var vel mest Apollo, og der det var volum nok så blir det vel fort SAS også faller vel resten bort eller man må finne rutefly?
 
Det er lite som tydet på det var lukrativt. Var vel mest Apollo, og der det var volum nok så blir det vel fort SAS også faller vel resten bort eller man må finne rutefly?

Charter har vel aldri vært særlig lukrativt med mindre man har en stor flåte.
Pris press og pos-flighter gjør at et selskap som BRA ( og andre ) henter lite penger på selve flygingene.
Fortjenesten hentes på ombord salg.

I min tid i Norway Airlines tjente vi ikke en krone på charter flyginger. Fortjenesten kom utelukkende fra salget ombord.

Nå som BRA har fått kontrakt med SAS var det bare å vente at chartervirksomheten ville bli lagt ned så lenge Airbus flåten ikke kunne brukes som supplement til ATR ruteflygingen i Sverige i tillegg til IT-charters.
 
Intervju med Braathen i DN.

Bak betalingsmur, men de viktigste punktene:

  • Sverige er verdens dårligste flymarked
  • Forsøkte flere ganger få til en samarbeid/kontrakt med SAS
  • Ikke nok volum til å få lønnsomhet med Airbus/charter flåten
  • Kontrakten med SAS ikke like lønnsom som håpet

https://www.dn.no/luftfart/per-g-br...ge-er-verdens-darligste-flymarked/2-1-1863436

I et nytt forsøk på å tjene penger i flybransjen må Per G. Braathen (64) først kvitte seg med både fly og personell. – Alt annet tjener jeg penger på, sier han.
 
Back
Top