Flydagen Kjeller 2013

FLYDAGEN-2013-PLAKAT-400p.jpg

Hei,

Ser ut til programmet er verdt en togbillett fra Oslo til Lillestrøm.
Synd at Luftforsvaret ikke kan komme innom med en SeaKing eller Bell 412 i det minste.
Og dette blir vel det eneste flyshowet i Norge i år, Wings and Wheels er mer hjul enn vinger.

MVH
Knut Erik

Det går ikke an å vente seg 2012-tilstander fremover. Fjoråret var et spektakulært år, med store midler spyttet i fra Forsvarets side. Noe slikt vil neppe skje igjen, det er tilbake til det vanlige, men med litt mindre program enn vanlig grunnet krøll i forkant av Flydagens egentlige dato i juni. Neste år er nok ting tilbake til "før-2012"-tilstander, men vær så snill å kom i år likevel, vi på Kjeller trenger så mye støtte som mulig, og det er det dere besøkende som fikser :)

Det er helt greit at det ikke vil være på størrelse med 2012 hvert år, men noen høydepunkter syns jeg likevel at man bør prøve å lure inn. F.eks så det jo ut til at det belgiske F-16 demo teamet hadde planer om å komme på Flydagen, før den ble flyttet. Sånne høydepunkter trenger vi, det blir litt ensformig med de samme maskinene år ut og år inn, og når man i tillegg ser disse maskinene på så og si alle andre show her i landet så lenger man etterhvert etter noe annet.

Jeg kommer - med Canonene mine. Selv om det ikke blir like spektakulært som før er det mye lekkert å ta i nærmere øyensyn. Flott å se hvordan frivillige stiller opp for luftsporten. Bare det i seg selv er verdt en tur!

Jeg kommer - med Canonene mine. Selv om det ikke blir like spektakulært som før er det mye lekkert å ta i nærmere øyensyn. Flott å se hvordan frivillige stiller opp for luftsporten. Bare det i seg selv er verdt en tur!

Meget bra Cato, jeg passer på litt lenger opp:D

Flottt at det fremdeles arrangeres stevner for flyentusiaster !

De som savner boom og bang bør vel i disse dager
bestille en reise til det østlige middelhav . :p

Flottt at det fremdeles arrangeres stevner for flyentusiaster !

De som savner boom og bang bør vel i disse dager
bestille en reise til det østlige middelhav . :p

Man er da entusiast selv om man ikke drar til Kjeller. Særlig vi som faktisk reiser til utlandet for å oppleve flyshov. Det må da være lov å påpeke at årets arrangement ikke er særlig inntresant.

Så vidt jeg vet er dette det største flyshowet i Norge i 2013.

Muligens det, men hvor mange show har det vært egentlig? Og ingen store slik vi hadde ifjor. Det er vel ikke å vente heller, men synes Kjeller var veldig lite i år i forhold til tidligere år, og da snakker jeg ikke om ifjor men ellers også.

Er det noe snakk om stort stevne på Værnes til neste år??

Det er alltid helt frivillig å besøke et flystevne. Hundrevis av frivillige jobber døgnet rundt helt gratis for å gi folk flest en opplevelse utenom det vanlige.

Dersom dere ikke blir fornøyd er det selvfølgelig bare å sette av alt du har av fritid de neste 2-3 årene, satse alt du har av sparepenger + litt til og satse på at du kan arrangere et bedre flystevne selv.

Sett heller pris på at folk gidder år etter år og arrangere flystevner her i landet.

Det er hundrevis av mennesker som gjerne ofrer alt de har av fritid på å gjøre klar til flydager, enten det er å pusse og gnikke på flyene, restaurere de, fly de, selge pølser, være vakt, klippe gress, rydde, dirigere, dytte fly, selge program +++

Hvis du er misfornøyd er det i mange tilfeller best å holde kjeft...spesielt når det er gratis ;)

Last edited:
Det er alltid helt frivillig å besøke et flystevne. Hundrevis av frivillige jobber døgnet rundt helt gratis for å gi folk flest en opplevelse utenom det vanlige.

Dersom dere ikke blir fornøyd er det selvfølgelig bare å sette av alt du har av fritid de neste 2-3 årene, satse alt du har av sparepenger + litt til og satse på at du kan arrangere et bedre flystevne selv.

Sett heller pris på at folk gidder år etter år og arrangere flystevner her i landet.

Det er hundrevis av mennesker som gjerne ofrer alt de har av fritid på å gjøre klar til flydager, enten det er å pusse og gnikke på flyene, restaurere de, fly de, selge pølser, være vakt, klippe gress, rydde, dirigere, dytte fly, selge program +++

Hvis du er misfornøyd er det i mange tilfeller best å holde kjeft...spesielt når det er gratis ;)

Beklgaer altså men da man har hatt sin andell med mange små og store stevner i Norge samt etterhvert noen veldig store i utlandet. Så er ikke Piper Cub, Saab Safir og Wampire nok til å trekke meg. Det må noe mere helst optell flere jetjagere og gjerne et formasjonsteam eller 2.

Var veldig bra på Bodø ifjor, Sola var nok og bra (men var der ikke selv) og også Oslo 1 september var flott.

Beklgaer altså men da man har hatt sin andell med mange små og store stevner i Norge samt etterhvert noen veldig store i utlandet. Så er ikke Piper Cub, Saab Safir og Wampire nok til å trekke meg. Det må noe mere helst optell flere jetjagere og gjerne et formasjonsteam eller 2.

Var veldig bra på Bodø ifjor, Sola var nok og bra (men var der ikke selv) og også Oslo 1 september var flott.

Igjen, du KAN IKKE, og jeg vet ikke hvordan jeg skal utheve dette nok, sammenligne et år der Forsvaret spytter inn hundrevis av millioner på flere flystevner, med en flydag på en liten flyplass, arrangert av en liten gjeng som flyr og vedlikeholder veteranfly på fritiden, der de bruker all sin fritid i flere måneder på å gjøre dette til en fin dag for besøkende, med GRATIS inngang, der du får se fly som har viktig norsk militærhistorisk sammenheng. Vi har ikke muligheten til stevner som Flying Legends osv, da det rett og slett ikke finnes nok folk med nok penger i Norge til å dra fire-fem Spitfire, en B-17, to-tre Yak, fire Mustang, en Corsair og et par Sea Furies opp av lommene... Og hvis du venter deg Patrouille de France og Aerostars på Kjeller hvert år fremover tror jeg du må tenke om igjen...

Det nærmeste man kommer Flydagen på Kjeller som jeg kan tenke på, er Shuttleworth Collection i England. De har en litt mer omfattende samling enn på Kjeller, men flydagene deres er stort sett det samme; Eldre småfly som verken kan vise til stor fart eller mye bråk. Gøy likevel? Å ja!

Voldsomt så blasert folk her inne har blitt, men godt å se at noen av dere ser fornuften i det hele. Velkommen til Flydagen 2013! :)

Back