Flydagen Kjeller 08

TigerBlack

ScanFlyer ettellerannet..
Mitt lille bidrag fra KjellerShowet.. håper det faller i smak :)

OSL11050801.jpg

OSL11050802.jpg

OSL11050803.jpg

OSL11050804.jpg

OSL11050805.jpg

OSL11050806.jpg

OSL11050807.jpg

OSL11050808.jpg

OSL11050809.jpg

[/IMG]

Jeg er ikke overrasket over at det kom flotte bilder fra den kanten! :)

Selv så jeg bare Dakotaen ta av med kurs for Kjeller og Harvarden (LN-WNH) komme hjem igjen til Torp, så dette var en knallfin rapport.

Det eneste jeg ikke liker, er at copyright'en din virker litt forstyrrende på enkelte av bildene. Kunne det være en idé å gjøre den litt mindre?

Takker å bukker for alle lovord :)

Copyrighten min har jeg gjort så stor pga at hvis den hadde vært stort mindre så er det enkelt å klippe den bort for så å bruke bildene.

jeg har hatt endel problemer med dette, så derfor har jeg valgt å gjøre det slik. Jeg for min del syntes at det å sette copyright på bilder er en uting. Men desværre så er det nødvendig.

Takker :)

Bruker Canon 30D og EF 100-400 IS L USM

Sinnsykt fine bilder...har et spørsmål, hvordan stiller du kamera ang motlys? Undereksponerer du noe? Er ikke så veldig flink til dette ennå - trenger derfor noen gode tips :)

jeg under eksponerer med ca 1 stop, mens jeg samtidig bruker en noe høyere blender en normalt. F8-11 på disse bildene. Jeg burde ha hatt ett polariserende filter. Men har ikke skaffet det ennå.

jeg under eksponerer med ca 1 stop, mens jeg samtidig bruker en noe høyere blender en normalt. F8-11 på disse bildene. Jeg burde ha hatt ett polariserende filter. Men har ikke skaffet det ennå.

Da slipper du å undereksponere. Polafilteret tar bort veldig mye.

OK, takk for det. Skal forsøke å ta noen bilder med fremgangsmåten du har beskrevet.

...har et spørsmål, hvordan stiller du kamera ang motlys? Undereksponerer du noe? Er ikke så veldig flink til dette ennå - trenger derfor noen gode tips :)
Med fare for at enkelte tror jeg prøver å få oppmerksomhet, skal jeg prøve å svare på dette- men det får stå sin prøve!

Du spurte hvordan Scanor stilte inn og det svarte han på! Og det ser ut til at det fungerer greit for ham!

Men det korrekte er følgende: Et objekt som fotograferes i motlys vil bli veldig mørkt om du stiller inn normalt. Dette fordi motlyset påvirker lysmåleren mye sterkere enn objektet. Kamera vil derfor tro at motivet er veldig lyst og lukkeren vil bli styrt til å stå oppe veldig kort stund. Dvs lenge nok til å få bilde av det lyse (f.eks sola). Dette er ikke lang nok tid for at objektet skal kunne gi fra seg nok informasjon som kan festes på brikka.

Om du da overeksponerer- forteller du kameraet at det skal stå oppe lenger, og objektet får bedre tid til å sende sine signaler til brikken. Det lyse vil sannsynlig brenne ut og bli helt hvitt- mens objektet vil ha riktig eksponering. Dette er tilsvarende som når man tar bilder på fjellet i påsken- man skal overeksponere for at ikke bildene skal bli for mørke- da snøen lurer kamera.

Omvendt er det lurt å undereksponere nattbilder for å dempe lyspunkter i motivet- så de ikke slører ut objektet.

Vi må heller ikke glemme hvordan man lar kameraet måle lyset.. matrise, senter eller punkt. (det er innstillingene på Nikon, ikke sikker på Canon)..

Ja- det er klart at om du bruker punktmåling trenger du ikke overeksponere like mye- men er det synlig området i bildeflaten dominert av sterkt lys, vil dette også påvirke punktmålingen, så erfaringsvis bør det likevel overeksponeres noe!

Back