Flybrand i Moskva

Litt mer detaljer i linken under - dette skjedde under landing. Det står ingenting om årsaken til oppbremsingen, men man kan se av filmen i den danske linken at hjulene er punktert.

http://en.ria.ru/russia/20130518/181217553.html

“The plane’s left landing gear leg caught fire upon landing. Preliminary reports suggest the brake wheels were destroyed,” the source said, adding that the airport was closed at 7:48 Moscow time and would be reopened at about 10 a.m. after the aircraft – a Boeing-737 operated by the UTair airline – had been removed from the runway.

Det var vel ikke en reaksjon etter læreboka? Synes jeg så de pøste på med vann, men mener å huske at ved en hjul/brake fire så er det en dødssynd.

Det var vel ikke en reaksjon etter læreboka? Synes jeg så de pøste på med vann, men mener å huske at ved en hjul/brake fire så er det en dødssynd.

Ser ut for meg at de bruker vann i starten, men at skummet kommer på slutten av inslaget.

Men det er på sin plass å nevne at Norge og resten av Skandinavia her helt i topp hva gjelder brannslukking og utnytte de forsjelige teknikkene på den mest efektive måten.

Litt mer detaljer i linken under - dette skjedde under landing. Det står ingenting om årsaken til oppbremsingen, men man kan se av filmen i den danske linken at hjulene er punktert.

http://en.ria.ru/russia/20130518/181217553.html

"Punkteringen" kan like godt være en konsekvens på grunn av fusible plugs som sørger for at nitrogentrykket forsvinner kontrollert istedenfor ukontrollert om dekkets struktur gir etter (f.eks. ved brann eller annen varme som overskrider det dekket er konstruert for). Det skjer automatisk ved en gitt temperatur.

Rundt bremsepakkene og hjulene er det ofte hydraulikkolje som er en sannsynlig brannårsak, og det kan skyldes f.eks. en løs hydraulikkslange som lekker olje ned på varme bremseskiver. Det er trolig at det ikke har vært noen bremsefeil, mens det er 99% sikkert at det er varmen fra bremsene som har vært antennelseskilde. Ved ekstreme tilfeller kan selve bremsepakkene i seg selv også ta fyr - google "RTO demonstration 777" evt. 747 eller et hvilket som helst annet fly av en viss størrelse. I de fleste tilfeller tar bremsepakkene fyr og fusible plugs smelter.

I filmen som henvist til over, ser man hva som skjer når fusible plugs ikke funker slik de skal :)

Last edited:
Back