• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fly truffet av lynet

Glenn

ScanFlyer Gold
Under innflyvning til BDU ble DY398 truffet av lynet i kveld.

Dette skjedde helt plutselig iflg. min far som var med. Det var ikke noe særlig panikk, men det var dempet stemning ombord.

Flyet gikk til TOS da de ikke hadde folk på BDU til å gjennomgå flyet ved landing.

Usikker på skadene, men flyet kunne ikke fly TOS-BDU i etterkant, da dette ble vurdert.

Passasjererne ble da busset til BDU.

LN-NOJ fløy denne flighten.
 
Uhm, hvis flyet skulle lande i Bardufoss, hvorfor måtte de da sirkle rundt TOS for å brenne fuel? Er vel ikke akkurat som at en 738 etter å ha flydd OSL-BDU er over MLW.
 
Heisann Glenn

Under innflyvning til BDU ble DY398 truffet av lynet i kveld ...Dette skjedde helt plutselig iflg. min far som var med...

Jeg kunne ikke dy meg men lyn har en forferdelig tendens til dette... aa komme helt plutselig mener jeg... :D

Dag
 
Flyene er bygget for å tåle lynnedslag, så det skal litt til før det er fare på ferde. Imidlertid har også fly elementer som kan bli skadet, og derfor gjøres det spesielle sjekker etter landing. I dette tilfellet har de tydeligvis funnet at noe må rettes på før maskinen kunne gå igjen.

Grunnen til at de sirklet var nok at pilotene utførte noen tester eller fulgte en sjekkliste. Brenning av fuel var helt sikkert unødvendiig ettersom dette skjedde under innflyvning.
 
Nå begynner KKD/DY399 iallefall innflyvning mot OSL .. ser av radaren at den kommer fra BDU.

Ah - ser det var NOJ som gikk 398, så da har det nok vært et bytte ...
 
Tok en rask sjekk i loftsvinduet - LN-NOJ står ved gate her i TOS. Med full flaps ned og alle spoilerene oppe på venstre vinge - hvis det kanskje gir noen teknikere noe hint om hva de driver på med / hva som er feil?
 
Dobbelpost... Men man sitter nå på jobb og kjeder seg.

Må ha vært et heftig lynnedslag, da det faktisk har blitt hull i flyet. Glenn, så ikke far din det?

– Det var som å bli truffet av en kanonkule, gnistregnet sto etter flyskroget. Det var dramatisk, sier Kolaas.

Hun så selv at flyskroget hadde fått et fysisk hull i skroget.

– Hullet var like bak fremre inngang. Det er vanskelig å anslå nøyaktig hvor stort hullet var, men jeg anslår at den var cirka 5 centimeter i diameter, sier hun.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7204623
 
Må ha vært et heftig lynnedslag, da det faktisk har blitt hull i flyet. Glenn, så ikke far din det?

Det er svært vanlig at det blir/det blir alltid hull i skroget ved lynnedslag. Ett for inn og ett for ut. Dette er kjent stoff og lite dramatisk for alle involverte:)
 
Oi da har man lært noe nytt, jeg trodde lynet bare ble "spredt" utover skroget og i verste fall laget en liten "brent flekk" - ikke hull.
 
Er ikke veldig ofte det blir hull i skroget på B737. Oftest brennmerker!
NG med winglets oppförerer seg litt annerledes enn CL pga winglets skal lede ut static discharge via winglets og ikke via static "vics". Hull dannes oftest i komposit områder der man kan få for dårlig jordforbindelse. Hull eller for jupe brennmerker som kommer i skroget blir som oftest reparert med et borr og så satt inn en nagle
 
Det ble deffinitivt ikke noe hull i skroget. Det kom noen "inngangshull" som i realiteten er svi/brennmerker hvor det største hadde en diameter på 3-4 cm. En liten skade på static discharger. Kort sagt ingen fare
 
Jeg har i min 32-årige flykarriere hatt utallige lynnedslag i flyet, uten at det er registrert noen annen skade enn et lite svimerke hvor lynet traff. En gang var det også merke ute på en vingespiss hvor lynet "valgte" å forlate flyet. Flyets konfigurasjon i øyeblikket, understell og/eller flaps ute eller inne, har en avgjørende betydning for eventuelle skader på flyskroget. Et godt vedlikeholdt fly vil ikke få noen særlig store skader selv i landing configuration, en configuration som kan sette flyets "bonding", dvs. flyets evne til å avlede strømmen mot flyets ekstremiteter, på prøve.
 
Back
Top