Fly styrtet ved Hokksund

Re: Fly styret ved Hokksund

Så luftfartstilsynet har ikke noe med granskningen ettersom det er mikro?

Hvis du mener at SHT (Statens Havarikommisjon for Transport) har ikke noe med det å gjøre, så stemmer det. (LT har sjelden noe med granskingen å gjøre) I dette tilfelle er det NLFs "havarikommisjon" som skal ta seg av saken hvis jeg ikke tar feil.

Det kan vel diskuteres om det var så kontrollert når man havner i skogen ;)

Hvis man forsøker etter beste evne å sette flyet ned et sted med de midler man har til rådighet utenom motor..., er det ikke da kontrollert...??

Det kan vel diskuteres om det var så kontrollert når man havner i skogen ;)

Jeg forholder meg til det som står i media jeg. Og LN-SSL har et poeng her:

Hvis man forsøker etter beste evne å sette flyet ned et sted med de midler man har til rådighet utenom motor..., er det ikke da kontrollert...??

Da er vel alle nødlandinger kontrollerte..?
Hva er alternativet?

Hvis flyet hadde landet på rullebanen, eller på en åker, hvor flyet tilsynelatende hadde vært helt etterpå (bortsett fra de feilene som oppsto in-flight), er etter min mening en kontrollert nødlanding.

En landing der flyet er delvis ødelagt, som følge av landingen, anser jeg ikke som kontrollert.. det har jo da skjedd ting som fartøysjefen ikke har kunnet kontrollere, jeg antar at vedkommende ikke siktet på skogen (- men der kan jeg jo ta feil naturligvis..).

For å si det litt kynisk:
- Hvis man siktet på skogen, og traff skogen etter hensikten, var det kontrollert.
- Hvis man siktet på å treffe et nogenlunde flatt område uten hindringer, men havnet i skogen, var det ikke kontrollert.

Står dette noe sted eller er det din tolkning?

Vil anta "kontrollert nødlanding" er nødlanding oversatt til mediespråk (?) ;)

Back