Hvis du mener at SHT (Statens Havarikommisjon for Transport) har ikke noe med det å gjøre, så stemmer det. (LT har sjelden noe med granskingen å gjøre) I dette tilfelle er det NLFs "havarikommisjon" som skal ta seg av saken hvis jeg ikke tar feil.
Da er vel alle nødlandinger kontrollerte..?
Hva er alternativet?
Hvis flyet hadde landet på rullebanen, eller på en åker, hvor flyet tilsynelatende hadde vært helt etterpå (bortsett fra de feilene som oppsto in-flight), er etter min mening en kontrollert nødlanding.
En landing der flyet er delvis ødelagt, som følge av landingen, anser jeg ikke som kontrollert.. det har jo da skjedd ting som fartøysjefen ikke har kunnet kontrollere, jeg antar at vedkommende ikke siktet på skogen (- men der kan jeg jo ta feil naturligvis..).
For å si det litt kynisk: - Hvis man siktet på skogen, og traff skogen etter hensikten, var det kontrollert.
- Hvis man siktet på å treffe et nogenlunde flatt område uten hindringer, men havnet i skogen, var det ikke kontrollert.