• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fly savnet i Indonesia

Forstår dette var en ATR 42, men dette selskapet er vel et av få flyselskap som fremdeles bruker 737-200.
 
Med fare for å spore av, men er ATR (42 / 72) mer involvert i ulykker enn andre flytyper, eller er det bare jeg som er farget av denne saken samt TransAsia tidligere i år?

Google forteller meg at det har vært seks dødelige ulykker med ATR siden 2010 (ikke inkl dette savnede flyet).
 
Tja .. enhver region har sine spesialiteter .. tropiske stormer i Asia eller vinterstormer i Norge eller Nord-Amerika .. Egentlig koker vel det hele ned til å planlegge ordentlig og å ikke underskride minima ...
 
Med fare for å spore av, men er ATR (42 / 72) mer involvert i ulykker enn andre flytyper, eller er det bare jeg som er farget av denne saken samt TransAsia tidligere i år?

Google forteller meg at det har vært seks dødelige ulykker med ATR siden 2010 (ikke inkl dette savnede flyet).

Vet ikke, men av det jeg har fått med meg så er ikke mange ulykker forårsaket av tekniske eller typespesifikke faktorer.

Da ville jeg heller lure på om operatører med visse fellestrekk har forhøyet risiko.
 
Uten å være noe ekspert, er det vel ofte relativt vanskelige forhold spesielt med tanke på mye terreng og relativt unge piloter nede i Indonesia. Sikkerhetskulturen står vell heller ikke så sterkt som i Europa.
 
Last edited:
Bangkok Airways bruker mange ATR 72, og Cambodia Angkor Air også(Vietnam Air piloter). Siem Reap airlines som jeg fløy ganske mye med før ble bannlyst i europa og gikk konkurs. Så er vel mer vedlikeholdet enn akkurat flytypen som utgjør faren.
 
Lao Airlines mistet også en ATR i 2013. Flyet styrtet i Mekhong river, 49 døde. Pilotfeil.
 
Back
Top