Fly savnet i Indonesia

Forstår dette var en ATR 42, men dette selskapet er vel et av få flyselskap som fremdeles bruker 737-200.

Med fare for å spore av, men er ATR (42 / 72) mer involvert i ulykker enn andre flytyper, eller er det bare jeg som er farget av denne saken samt TransAsia tidligere i år?

Google forteller meg at det har vært seks dødelige ulykker med ATR siden 2010 (ikke inkl dette savnede flyet).

Tja .. enhver region har sine spesialiteter .. tropiske stormer i Asia eller vinterstormer i Norge eller Nord-Amerika .. Egentlig koker vel det hele ned til å planlegge ordentlig og å ikke underskride minima ...

Med fare for å spore av, men er ATR (42 / 72) mer involvert i ulykker enn andre flytyper, eller er det bare jeg som er farget av denne saken samt TransAsia tidligere i år?

Google forteller meg at det har vært seks dødelige ulykker med ATR siden 2010 (ikke inkl dette savnede flyet).

Vet ikke, men av det jeg har fått med meg så er ikke mange ulykker forårsaket av tekniske eller typespesifikke faktorer.

Da ville jeg heller lure på om operatører med visse fellestrekk har forhøyet risiko.

Uten å være noe ekspert, er det vel ofte relativt vanskelige forhold spesielt med tanke på mye terreng og relativt unge piloter nede i Indonesia. Sikkerhetskulturen står vell heller ikke så sterkt som i Europa.

Last edited:
Bangkok Airways bruker mange ATR 72, og Cambodia Angkor Air også(Vietnam Air piloter). Siem Reap airlines som jeg fløy ganske mye med før ble bannlyst i europa og gikk konkurs. Så er vel mer vedlikeholdet enn akkurat flytypen som utgjør faren.

Lao Airlines mistet også en ATR i 2013. Flyet styrtet i Mekhong river, 49 døde. Pilotfeil.

Back