Fly Norseman i Sverige

Men for å komme seg inn fra vidda(der vi nå har havnet)så er jo et sjøfly en perfekt ting å ha for å komme seg tilbake til sivilisasjonen... :up: Det denne tråden opprinnelig handlet om var jo Noorduyn Norseman,og denne flytypen står det mye om i NFT nr.3/99 både i sivil og militær bruk i Norge.Et skikkelig bush-fly(og da tenker jeg IKKE på den amerikanske presidenten... :p )

Så ble det endelig sjanse for voksne folk å få inn et ord på tvers:
De som må ta seg av sjøflyene kan ikke henge foran en PC hele dagen…
Faktisk ER det jo endel sjøfly på viddene her i landet!

GF: "Assistent" Bleie (på bildet) var da nyutdannet sjøflyger og fløy hos Wiggo. Altså ikke min matros-kamerat.

I 1968 fikk Star Lufttrafikk U-206C LN-IKC, "stort fly" på den tiden, som først gikk et år på amerikansk register. Wiggo kjøpte "økonomiversjon" - kun stikke på venstresiden.

Har endel historier om hr Norvang, som faktisk lærte å fly Norseman av "indianere" i Canada. Men de passer å dra en sen kveldstime når været er dårlig.

:D :smokin :D

Originally posted by quarrtsiluni
(...)

Har endel historier om hr Norvang, som faktisk lærte å fly Norseman av "indianere" i Canada. Men de passer å dra en sen kveldstime når været er dårlig.

:D :smokin :D

Hehe; Wiggo var en glimrende fyr... Eneste mann jeg har kjent som har kommet hjem og lest sin egen dødsannonse i avisen. :)

Originally posted by quarrtsiluni
.......

Bare i dårlig vær? :(
Da får jeg ikke nok ikke høre dem på GAP-samlingene i Fyresdal. For der får vi nydelig vær.

Når det gjelder Norvang og hans meritter "over there", så hadde Vi Flyr en stor artikkel om saken. Men den kan sikkert vente til høsten - til det blir dårlig vær:D

Jamen, kjære GF - vi HAR jo allerede en avtale i Fyresdal!

Jeg tenkte her på å dele historiene med forumet - DA må det være dårlig vær slik at man holder seg hjemme foran PC'n så man får tastet det inn. Når det er sjøflyaktivitet kommer man seg jo ikke hjem før det er tid for bysselalle!

Har også noen gamle flyblader som beskriver Wiggo's havari i isødet.

:sarc :up: :sarc

Du (dere) må komme på neste samling, Q - det blir på Sjøflyhavna om ikke altfor lenge.

Originally posted by LN-KGL
Originally posted by CK
WOW!! Noteres bak øret - jeg har jo ikke engang SETT en Norseman "live":devot:

Skyways flyr direkte til Vilhelmina fra ARN, så dette ser da ikke helt umulig ut...

Da er det på tide for deg CK å ta en tur opp til OSL og Flysamlingen - der finner du denne:
Norseman.jpg

CK mente vel en "live" når han skrev "live".Denne er jo utstoppet!
:biggrin

Back