Fly IL-18 og B-707 i oktober !

Toppet det hele med å fly Iran Airs 747-SP Tehran-Damascus-Caracas i Homa (C) class i påsken i fjor, DAM-CCS tok 14 timer, krysset først Middelhavet på langs; fløy over Lisboa før turen fotsatte over Atlanteren. Minneverdig ! Turen hjem var det også en viss stil over; Cubana´s IL-96, Havana-Madrid, igjen i business :-)
 
Aj aj aj.. Både B747SP og IL-95, himmel og hav! Har du bilder av disse
turene eller? *logrer ivrig*
 
yepp, i alle fall noen, men sliter foreløpig med å finne ut hvordan jeg laster opp på best måte .. fil-størrelse, bredde, høyde osv. :-)
 
yepp, i alle fall noen, men sliter foreløpig med å finne ut hvordan jeg laster opp på best måte .. fil-størrelse, bredde, høyde osv. :-)

Vil anbefale å bruke photobucket.com og linke bildene direkte inn i forumet !
 
Her er noen få bilder fra Iran/ Syria og Venezuela. Brorparten av -SP bildene er tatt av Sebastian fra ´Airevents´, som svært generøst inviterte meg med på denne turen over Atlanteren. Begynner å finne ut av opplasting; kommer mer senere :-)
 

Attachments

  • 707 take off !.jpg
    707 take off !.jpg
    23.4 KB · Views: 786
  • Saha airlines 707.jpg
    Saha airlines 707.jpg
    58.2 KB · Views: 782
  • Check inn for DAM-CCS.jpg
    Check inn for DAM-CCS.jpg
    81.3 KB · Views: 775
  • Damascus.jpg
    Damascus.jpg
    78.2 KB · Views: 772
  • 2x -SP !.jpg
    2x -SP !.jpg
    61.5 KB · Views: 774
  • board.dam..jpg
    board.dam..jpg
    78.3 KB · Views: 252
  • transit.jpg
    transit.jpg
    70.8 KB · Views: 236
  • Homa Class.jpg
    Homa Class.jpg
    74.2 KB · Views: 317
  • cockpit.jpg
    cockpit.jpg
    75.3 KB · Views: 334
  • SP !.jpg
    SP !.jpg
    65.3 KB · Views: 267
Flott å få se bildene fra en annen del av verden, takk for at du viser oss.

Morsomt å se 707 i lufta!!!!!!! Har opplevd en avgang emd 707 i 1986...
Og Iran Air er jo enste som har fløyet 747SP i rute til Oslo.
 
Flere bilder fra Iran, februar 2007.
Fotografering på flyplasser i landet er i utgangspunktet strengt forbudt, derfor mye ´interiør og lite eksteriør her :-)
Bilder tatt av meg, David Bolger og Guy Van Herbruggen.
 

Attachments

  • IR 747-200.jpg
    IR 747-200.jpg
    54.4 KB · Views: 113
  • 707-THR.jpg
    707-THR.jpg
    39.2 KB · Views: 153
  • Tehran.jpg
    Tehran.jpg
    66.4 KB · Views: 173
  • IR 727-200.jpg
    IR 727-200.jpg
    53.7 KB · Views: 212
  • Saha 707.jpg
    Saha 707.jpg
    30.2 KB · Views: 174
  • TU-154 cockpit.jpg
    TU-154 cockpit.jpg
    85.6 KB · Views: 171
  • Aria Air.jpg
    Aria Air.jpg
    76.4 KB · Views: 206
  • Iran safty.jpg
    Iran safty.jpg
    34.1 KB · Views: 136
Last edited:
Fantastisk!!! Har det ikke vært en reportasje fra denne reisen i Airways?
 
Ja, Jan Koppen hadde en artikkel på trykk i ´Airways´, fra tilsvarende tur i september 2006.
Vil anbefale på det sterkeste til de som har lyst og anledning til å ta turen, det er et fantastisk fasinerende og vakkert land, tilsynelatende sulterforet på besøk og impulser vestfra, veldig hyggelige , nysgjerrige og imøtekommende mennesker, Mehrabad flyplassen i Tehran er i tillegg som en tidsmaskin, du er med ett tilbake i de glade -70 og -80-åra; B707, 727, 747-100/200/SP, mye russisk; TU-154 an mass, Yak 40/42, A-300 B2/B4/600, A-310, MD´s, Fokker og annet gøy :-) Og du får 5 dagers visa ved ankomst !

Var så heldig å bli invitert med på 747-SP turen over Atlanteren i påsken av ´Airevents´, som igjen var invitert av Iran Air.
Køln-Tehran (A-300-600) og Tehran-Damascus-Carasas (747-SP, Homa class) kostet meg da den nette sum av kr. 0 ! :-)
Utgiftene bestod av rimelige bill. til Dussedorf (SK) i forkant, og Css-Hav-Mad med Cubana, + en liten IL-18 avstikker til Nassau, Bahamas :-)
-SP´n fløy denne ruten bare et halvt år ca, er nå overtatt av Conviasa (A-340-200) som har bedre forutsetninger for å gjennomføre denne UL-turen, -SP´n hadde et tak på ca. 90 ! passasjerer for å kunne fly nonstop.

Manuel Kliese fra Airevents fløy samme ruten som oss en måned senere, les hans skildring av turen her :

http://www.airliners.net/aviation-articles/read.main?id=108

sjekk ev. denne og :

http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/3335438#menu26

eller denne :

http://www.airliners.net/aviation-f...eadid=98977&searchid=99274&s=saha+707#ID99274
 
Last edited:
747-SP over dammen, IL-96, ATR og IL-18 hjemover :-)
 

Attachments

  • Aerocarinien ATR-72, Nassau.jpg
    Aerocarinien ATR-72, Nassau.jpg
    55.1 KB · Views: 88
  • Aerocaribbien IL-18.jpg
    Aerocaribbien IL-18.jpg
    46.7 KB · Views: 112
  • Aeroc. IL-18.jpg
    Aeroc. IL-18.jpg
    68 KB · Views: 128
  • Antonov,Havana.jpg
    Antonov,Havana.jpg
    54.5 KB · Views: 120
  • IL-18- 62.jpg
    IL-18- 62.jpg
    57.6 KB · Views: 102
  • IL-18.jpg
    IL-18.jpg
    60.2 KB · Views: 102
  • Lyndenpindling, Nassau.jpg
    Lyndenpindling, Nassau.jpg
    41.8 KB · Views: 84
  • Yak 40.jpg
    Yak 40.jpg
    35.3 KB · Views: 85
  • Cubana IL-62, Havana.jpg
    Cubana IL-62, Havana.jpg
    53.2 KB · Views: 97
  • IL-96-Havana.jpg
    IL-96-Havana.jpg
    56.4 KB · Views: 110
  • Tropicana class.jpg
    Tropicana class.jpg
    65.1 KB · Views: 176
  • Prem Motors.jpg
    Prem Motors.jpg
    34 KB · Views: 181
  • IL-96 cockpit.jpg
    IL-96 cockpit.jpg
    60.8 KB · Views: 194
  • IL-96-Madrid.jpg
    IL-96-Madrid.jpg
    61.6 KB · Views: 215
  • Safety !.jpg
    Safety !.jpg
    38.5 KB · Views: 161
Last edited:
mens vi er inne på IL-96 :
Her kommer i samme slengen noen visuelle minner fra et annet av fjorårets fly-høydepunkter;
2 turer til Antalya via Moskva med Aeroflots IL-86 ! :-) Fikk i tillegg fine tilslutningsturer fra Riga og St.Petersburg m. henholdsvis TU-154 og TU-134.
 

Attachments

  • Moskva.jpg
    Moskva.jpg
    45.1 KB · Views: 82
  • 86:154.jpg
    86:154.jpg
    52.2 KB · Views: 109
  • inflight.jpg
    inflight.jpg
    28.3 KB · Views: 104
  • 6A.jpg
    6A.jpg
    58 KB · Views: 102
  • ombord.jpg
    ombord.jpg
    58 KB · Views: 151
  • inflight 3.jpg
    inflight 3.jpg
    31.3 KB · Views: 146
  • Antalya.jpg
    Antalya.jpg
    62 KB · Views: 104
  • Antalya 2.jpg
    Antalya 2.jpg
    55.8 KB · Views: 95
  • Antalya 1.jpg
    Antalya 1.jpg
    47.3 KB · Views: 83
Har overhodet ingen lyst å fly med russiske maskiner...men det er morsomt å lese. Teori og praksis er og blir en forskjell...
 
IL-18 var fantastisk; robust og litt skummelt spennende. Har dessverre ingen bilder fra selve turen, da jeg fikk kjøpt meg nytt kamera først etter landing i Nassau (fløy ATR tilbake til Havana) Flyet hadde en fasinerende kupe-inndeling ombord, hele 3 eller 4 helt adskilte sådanne og STORE vinduer. Større fly enn jeg trodde, tok 100 passasjerer. Maskinen så ut som- luktet som- og opplevdes som et flygende museúm, en ganske fysisk opplevelse som på en måte sitter i kroppen enda, mye røyk, lyd og action under takeoff :-)
 
Back
Top