Fly fra Helitrans styrtet vest av Sotra (2008)

Re: Småfly savnet vest av Sotra

Triste nyheter. Var selv kollega med Jan E i 5 år på nittitallet på LN-SFT. Tankene går til
de etterlatte.
Får også håpe at vi slipper å få flere "pr kåte"piloter som skal spekulere om årsak i media.

MVH
Trimmet opel ascona

Noen som vet om de har satt igang søk under vann etter vraket?

Nå er det ikke alle som har erfaring med å takle media, og husk at de store er flinke til å bruke tabloide overskrifter.

Finnes det taleregistrator og ferdskriver i disse flyene?

I følge media skal dette flyet ha montert en taleregistrator. Ikke noe annet

Virkelig tragisk... :(

Så dette flyet senest på mandag på OSL.

:69:

Jeg hadde gleden av å treffe Jan Einarson som 2P en sommerdag i 1976 på en crewchangeflight SVG-Sumburgh-BGO-SVG med LN-KLK.
På denne flighten hadde vi nydelig vær og jeg hadde gleden av å sitte på klappsete i cockpit på returleggen som fra BGO og ned til Sola gikk i 5000ft før vi landet på rwy 29. En fantastisk flytur denne sommerdagen.
Tanken på å kjøpe kjerra var født og etter at Norfly ikke lenger hadde behov for denne ble den kjøpt og Norsk Metropolitan Klubb dannet.
Jan E var en av de mest erfarne piloter på CV440 på denne tiden og det var naturlig at han ble spurt om han ville være med i pilotkorpset til klubben.
Dette gjorde han med glede og han var med å fly de fleste av flygingene vi foretok i NMK regi på åttitallet med LN-KLK.
Alle medlemmene i NMK husker Jan E som en blid og omgjengelig kar der spøken og latteren satt løst.
Han var en ekte yrkesentusiast med yrkesstolthet for flygeryrke.
Jeg hadde også gleden av å sitte på klappsete på flighter med Jan E på Norfly sine CV580'er også ved flere anledninger. Det var like interessant og kjekt hver gang.
I senere år traff vi hverandre på Flesland ved flere anledninger , han på vei ut med -SFT eller på vei hjem , og jeg på vei ned til Sola.
Det var alltid kjekt å treffes og drøse over historien vi gjorde med -KLK.
Det er ufattelig trist at han nå er borte.
Han var en skikkelig kjernekar.
Tankene går nå til hans etterlatte som har mistet Jan .

Forøvrig er denne tråden gjengitt i lørdagens nummer av BA (Bergens Avisen).

Det gir jo alle brukere av forumet en påminnelse om hva og hvordan man skriver på et åpent forum.

Forøvrig er denne tråden gjengitt i lørdagens nummer av BA (Bergens Avisen).

Det gir jo alle brukere av forumet en påminnelse om hva og hvordan man skriver på et åpent forum.

Interessant. Høres ut som journalisme på høyt plan - å gjengi det andre folk måtte ha skrevet i en helt annen kontekst.

Jepp. Dessverre ikke tilgjengelig på nettet.

K

interessant - hva ble det skrevet i BA? (kan noen få scannet siden?)

interessant - hva ble det skrevet i BA? (kan noen få scannet siden?)

Jeg skal scanne siden til imorgen om ingen av Bergenserne her på forumet gjør det i mellomtiden.

Jøss, hele tråden gjengitt? Det hørtes da voldsomt ut, spør du meg!
Har sett at Scanair og andre sider har blitt nevnt som kilde osv. ,
men når de begynner å trykke hele tråder - tar det litt av spør
du meg da.. :drunk:

Interessant. Høres ut som journalisme på høyt plan - å gjengi det andre folk måtte ha skrevet i en helt annen kontekst.

Det kommer igjen an på konteksten som gjengivelsen er satt inn i! Vi bør nok lese saken før vi dømmer nord og ned.

Det var ikke mye som var gjengitt. Husker at blandt annet innlegg nr.4,6,8 og 9 sto som en liten notis øverst på ene siden i BA, og at det var referert til noe slikt som "at flyinteresserte disktuterte ulykken på internett".

Tja, de postene der beriker jo både dette forumet og innholdet i avisen. Gode valg. :)

Skremmende liten kildekritikk i media :D

-Men så lenge de legger til at "i henhold til ..." så tror de at de fraskriver seg ansvar for innhold ;)

Back