Fly fra Helitrans styrtet vest av Sotra (2008)

Re: Småfly savnet vest av Sotra

Sliter litt med å få tiden til å strekke til.
Scanner inn og legger inn på tråden i løpet av neste 12-14timer utdrag fra BA.

De har virkelig lite å skrive om i Bergensavisen... For første gang har forumet blitt trukket inn som deltakende part i agruknytt..

Det er rett og slett kvalmt av BA og trekke inn forumet slik. Det er klart det diskuteres etter en flyulykke selv om det ikke foreligger noen fakta rundt ulykken bortsett fra at det faktisk er 3 personer omkommet i denne tragedien.

Jeg er helt enig i at det er vel drøyt å sakse fra et forum på denne måten. Man kan sikkert argumentere med at det er et "åpent" forum, men jeg synes det blir ufint å bruke kommentarer herfra slik BA har gjort.

Faktisk en litt fascinerende artikkel. At en hendelse, uansett tema, blir diskutert på nettet er vel egentlig ikke en nyhet. Men det fyller jo noen spalter ser vi.

K

Det er rett og slett kvalmt av BA og trekke inn forumet slik. Det er klart det diskuteres etter en flyulykke selv om det ikke foreligger noen fakta rundt ulykken bortsett fra at det faktisk er 3 personer omkommet i denne tragedien.

Er det virkelig kvalmt?
De refererer jo kun det som det som forumdeltagerne her skriver!
Mange forumdeltagere sakser og refererer her på forumet fra andre nettsteder så jeg ser ikke noe kontroversielt at BA refererer fra Scanair forumet så lenge forumet er åpent.
Som tidligere nevnt så fordrer det jo da at forumdeltagerne tenker seg om når man bruker tastaturet og skriver innlegg.

De tabloide paparazziene skyr ingen midler.

Denne uttalesen hadde vel ingen relevans til det som BA refererer til.
Man kan vel knapt bruke denne betegnelsen her!?
Ser ingen grunn til å anklage BA for paparazzie metoder i denne forbindelse.

Men for å se det slik, siden det er nul kildehenvisning eller noe så tipper jeg at enten så har BA noe å rette på, eller så går det begge veier med tanke på gjengivelse av fremtidig stoff fra ba.no, som også er en åpen site, og dermed kan vi klippe som det passer oss fra deres innhold uten å holde oss til ingress + link?

CK?

-A

Jeg er helt enig i at det er vel drøyt å sakse fra et forum på denne måten. Man kan sikkert argumentere med at det er et "åpent" forum, men jeg synes det blir ufint å bruke kommentarer herfra slik BA har gjort.

Men Fly High , det sakses jo både tekst og bilder fra andre nettsteder her på forumet.
Forumet her må vel tåle at avisene sakser her fra forumet og?
En annen sak er at de kanskje kunne referere til nettstedet.

"Saksing" må jo kunne fungere begge veier. Man har vel ikke enerett til saksing kun en vei? Se på forumet den enorme mengden informasjon som hentes fra aviser og media av forumdeltagerne.

Faktisk en litt fascinerende artikkel. At en hendelse, uansett tema, blir diskutert på nettet er vel egentlig ikke en nyhet. Men det fyller jo noen spalter ser vi.

K

Jeg er enig i at det ikke er noen nyhet at hendelser blir diskutert på nettet.
Derfor bør det ikke komme som noen overraskelse på forumdeltagerne at tråder/temaer her kommer på trykk i pressen heller.

Men Fly High , det sakses jo både tekst og bilder fra andre nettsteder her på forumet.

"Saksing" må jo kunne fungere begge veier. Man har vel ikke enerett til saksing kun en vei? Se på forumet den enorme mengden informasjon som hentes fra aviser og media av forumdeltagerne.

Men ser du noe kildehenvisning? Skal ikke mye feil saksing til av brukerne her før CK får henvendelser fra nettaviser som synes verden er urettfeig.

-A

Men ser du noe kildehenvisning? Skal ikke mye feil saksing til av brukerne her før CK får henvendelser fra nettaviser som synes verden er urettfeig.

-A

Ingen kildehenvisning er å se og som jeg skriver over burde kanskje dette vært gjort.
En e-post til BA i sakens anledning er kanksje på sin plass av CK?

Det jeg skriver - er informasjon fra meg.
Bilder jeg poster - er informasjon fra meg.

Tenk eksempel:
Bør avisen få trykke bilder fra meg fordi jeg poster bilder?
Bør avisen få trykke tekst fra meg fordi jeg poster tekst?

Det jeg skriver er info/meldinger til Forum deltagerne! Var veldig vond nyhet dette! Har selv truffet 2 av flygerne og var bekjent av Brunborg som var en tidligere seilflyger og slepepilot. Hadde aldri trodd dette! Trist.

Det er det minste de kunne gjort, ja. Et mulig positivt moment ved dette eksempelet er uansett at vi bør bli flinkere til å ordlegge oss (les: Være mer varsomme med kraftuttrykk og usakligheter). Av en eller annen grunn får det skrevne ord atskillig større tyngde i en avis enn i et diskusjonsforum. På min arbeidsplas opplevde vi at interne debatter ble utlevert og trykket i Dagbladet. Det er hakket alvorligere, for å si det sånn!

Men ikke mer OT fra meg i denne tråden. Nå håper jeg man finner ut av hva som skjedde med LN-SFT. Jeg føler med de etterlatte.

Artikkelen minner nok en gang på hvor viktig taleregistratoren er. Selvfølgelig hjelper det lite for etterlatte, men det kan bidra til å hindre at andre havner i den samme situasjonen i fremtiden.

Back