Fly fra Helitrans styrtet vest av Sotra (2008)

Re: Småfly savnet vest av Sotra

Redningsleder Einar Knutsen ved Hovedredinngssentralen opplyser at det kan være observert vrakrester 15 kilometer vest av Telavåg.

- Dette er usikre opplysninger, men vi sjekker det nå.

Lastebåten «Wilson Fjord» befinner seg i området. Kapteinen om bord sier at de har observert oljesøl på havflaten.

Dette høres ikke lovende ut. :(

-A

Svarte! Det var jo ikke noe klubbfly, heller! Skal bli interessant å høre mer om hva som skjedde her.

Ble litt overrasket over at det var en twin. Først tenkte jeg single-engine og motorstopp, men med en twin så er det antagelig noe annet som har skjedd.

For noen år siden traff -SFT en havørn vest for Sotra som de senere plukket ut av den ene vingen.
De erklærte Mayday etter å ha måttet stoppe den ene motoren og landet deretter på Flesland .
Det ble behørig oppslag i BT den gangen og det blir det dessverre denne gangen og....
Det var den gang FjellangerWiderøe driftet maskinen.

Enig med OJB, det er nok en eller flere store fugler som også fikk resten av dagen ødelagt.

Det må nok såpass til for at de gutta der ramler ned. Man kan vel fremdeles få ubehagelige overraskelser selv om man har aldri så mye erfaring med å fly opp og ned langs kysten.

En ufattelig trist dag!

Fikk en vond følelse i magen da jeg hørte at et to-motors propellfly med 3 personer ombord var savnet vest av Sotra.
Fløy den maskinen i mine tidligere år i Fjellanger Widerøe AS.

Tankene går til de som sitter tilbake etter mine tidligere kollegaer.

Dette er triste saker, alltid likt disse SFT-gutta.. Han ene hadde jobbet 20 år i dette individet iflg vg

:(

Han forteller at dette oppdraget var en såkalt oppflyging, for å klargjøre piloten til å føre den bestemte flytypen.

- Dette var i utgangspunktet et slitent fly, og med dårlig vær, lav høyde og bratte svinger blir det harde påkjenninger på flyskroget, sier han.

http://www.nettavisen.no/innenriks/ibergen/article2015315.ece

Litt droeyt aa spekulere i dette i media, syns jeg .....

,

,

,

En flyulykke som gjør inntrykk på de fleste i LTT. Vi har vel alle hatt noe med denne dyktige gjengen å gjøre.

5lnsfttakeoff2.jpg

Mvh
Kyrre Ingebrethsen

Har heller ikke helt sansen for uttalelsene i artikkelen. Å gå ut med spekulasjoner og detaljer han enten antar eller i beste fall burde holdt tett om, synes jeg er svært upassende. Om flyet var slitent eller ikke, eller om flygingen var risikofylt har an overhodet ingen forutsetning for å uttale seg om.
Forøvrig en svært trist norsk flydag.

synes at ingen burde komme med spekulasjoner og andre uttalelser før evt havarikommisjonen kommer ut med en offentlig rapport. Selvsagt så skal jo media selge nyheter, men de trenger ikke lage nyheter ved å innhente informasjon fra selskapets tidligere ansatte. Det kan jo skade både selskapet og personene involvert.
Jeg kondolerer med de etterlatte. En veldig tragisk hendelse.

Back